Planerar ny köp av maskin

Turbo-Fredde

Well-known member
Tittar och tittar men vet ej hur jag ska göra och vad man ska ha för maskin.

De jag tittar på är:

1: Rocket Espresso Giotto Premium Plus Coffee Machine, http://www.bellabarista.co.uk/coffe...giotto-premium-plus-coffee-machine.asp?cat=67

2: Expobar Leva Dual Boiler Coffee Machine, http://www.bellabarista.co.uk/coffeemachines/expobar-leva-dual-boiler-coffee-machine.asp?cat=84

3: Sab espresso 1GR Sabina, http://www.sabespresso.com/sab_espresso_produktfolder.pdf

De två förska skulle i sådant fall beställas från Bellabarista.

Medans SAB maskinen köpes från Fogarolli som ligger ca 7km från mig.

Men jag kan inte bestämma mig vilken som är bäst, 7km till försäljnings stället väger tungt.


Kasta ur er lite synpunkter.

Har i dag en Gaggia classic som hängt med sen -04 tror jag, men min MAzzer super jolly vill ha bättre sällskap.

Och ska man handla från Bella så ligger ju Punden väldigt bra just nu.
 

Wilderwein

Well-known member
Hej. Ja giotton är ju fin. Funderar på en sådan jag också. Sab vet jag inget om men jag tror inte fogarolli tar hem något skräp. Att köpa den inärheten av var man bor är ju extremt skönt om något är defekt vid leverans. Personligen kan jag inte riktigt förstå att alla handlar på nätet. Snart kan vi inte se maskinerna live om vi inte åker till Tyskland eller England. Hoppas alla som handlar på nätet är nöjda då. Själv köper jag min giotto från monteriva i så fall.
 

svartvest

Well-known member
Köp lokalt! Det tjänar alla på!

Och om man bor utanför för en storstad? Espressomaskiner måste beställas och under flera år fanns det bara kaffe på lösvikt väl luftat och dåligt rostat. Tanken på en kafferost blir allt aktullare synd att svenska handlare inte tar in rostar (behmor undantag) Problem med handlare har funnits under min tid på forumet oavsett om det är svenska eller utländska.
 

Wilderwein

Well-known member
Jag är bara trött på all dubbelmoral som en del har, när det gäller den egna plånboken är det ok att välja det billigaste men när ett företag väljer att flytta sin tillverkning till ett billigare land är det många som gnäller? Hur kan det komma sig?
 

Coriander

Well-known member
Senast jag kollade, hade jag ingen sedelpress i röven... Köpte min Giotto evoluzione för 13.500 kr inkl frakt från Tyskland. I Sverige går den på 20.000 kr. Generellt är allt,även reservdelar, billigare utomlands. Vad beror det på, någon som vet.
 

Coriander

Well-known member
Självklart ska man försöka stötta lokala handlare, men man måste också inse sin egen begränsning. Det går inte säga att man ALLTID ska handla lokalt.
 

Wilderwein

Well-known member
Nej, det sa jag inte heller. Jag förstår varför man väljer att handla utomlands. Men man ska komma ihåg att även stora företag tänker med plånboken. Alltså slutar vi handla här hemma lär vi inte ha något utbud kvar tillslut. Men nu är det väldigt OT så vi kan kanske släppa det här nu?

Hälsningar
Kareem
 

Coriander

Well-known member
Gärna för mig! Förresten så handlade tråden om maskinval, och jag kan rekommendera giotto evoluzione. Hade en silvia med pid före det och jag tyckte att det hade sina fördelar att kunna ställa temperaturen. Kan sakna det ibland. Man får gå på magkänslan för vad som passar en själv, det är ändå inte maskinen som avgör om kaffet blir gött eller inte.
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Ojsan glömt svara i min egen tråd.
Det blev en Isomac Tea våren 2011 en begagnad maskin.
Men funderar åter igen på en SAB, nytt är roligt.
 

TheSentinel

Well-known member
Kanske lite OT nu, men Expobar tillsammans med Svenska företaget Coffee Queen heter numera Crem International, huvudkontoret ligger i Svenska Arvika. Service finns i princip över hela landet hos återförsäljare (även om de mest säljer större maskiner). Kanske är värt att veta vid eventuell uppgradering ;)

http://www.creminternational.se
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Glömt denna tråd efter några år med TEA fick jag åter ett bra erbjudande av Fogarolli att köpa en SAB Sabina som var hem plockad åt en kund som sen inte hämtade ut den.
Så fick bra pris och nu har den varit hos mig snart ett år.
JAg är grymt nöjd med den, ända jag skulle vilja ändra är att spillbrickan är mindre än på isomacen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,706
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp