Ungefärliga inställningar Mahlkönig Vario, Europiccola

Är medveten om att frågan kan bli fnyst åt, men jag har en ny Vario som skall kalibreras till en La pavoni Europiccola. Nån som har experimenterat lite? Är jag någorlunda rätt om jag har "grova" spaken på finaste och finjusteringsspaken runt mitten? Eller har ni nån annan inställning och tampteknik som funkar. Kör för övrigt med lilla filterinsatsen i Europiccolan och drar 2 ggr.


tacksam för tips...
 

bauta

Well-known member
Det är därifrån jag utgår med min Brewtus. Sen finjustering beroende på kaffe & luftfuktighet? Jag har fått för mig att det spelar in eftersom det kan variera från dag till dag.
 

ask2

Well-known member
Tror att de kan vara olika beroende på från fabrik Jag använde min endast till espresso och justerade om inställningarna så att espressomalet låg nånstans mitten på grova-mitten på fina. Gott om utrymme att finjustera efter det.
 
Har Mokarabia Super Bar i kvarnen nu och då har jag den på 2:an på grova i mitten på fina.


Blir inte riktigt klok på kvarnen. Gjorde slut på lite kaffe jag hade i frysen och bytte till Johan&Nyström Bella. Alla tester med nya kaffet och olika malningar har kvävt La Pavonin (och det är jag inte bortskämd med). Nu med grova på 3:an och finjust. i mitten så kom ett nära perfekt skott. Förmodligen är kvarnen sjukt grym jämfört med min gamla trotjänare...
 

Senjin

Well-known member
Min slutade precis att mala, stannade efter 2-3 sekunders malande, tog loss och rensade men startar inte igen, motorn kör dock.
Trist har bara använt den i 15 dagar 1,5 kg.
 

Senjin

Well-known member
Är nog drivning som pajat, hittade dock inget konstigt bland de bönor som jag hällde ut när jag rensade malskivorna.
 

ask2

Well-known member
Hade jag haft min kvar och den gick sönder igen skulle jag beställa kugghjul och/eller drivband och göra reparationen själv. Reservdelarna är billiga.
 

RTO

Active member
Ett tips, som i och för sig inte har med kvarnen att göra, är att köra med stora korgen och bara dra en gång.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp