Rena djungeln det här med bönor...

RobbeS

Member
Hej, precis nybliven medlem i forumet då jag äntligen gjort slag i saken och köpt en espressomaskin. Jaja jag vet, det blev en helautomatisk Siemens EQ 7 plus och inte heller jag tror att smaklökarna kommer att sväva i skyn över de fantastiska smakerna som rinner ur denna maskin men det är enkelt och mycket knappar att pilla på och dessutom betydligt roligare än en slät kopp svart i en pressobryggare:blush: .
Nu är ju frågan vilka bönor som kan funka, visst man ska prova sig fram och det kommer jag att göra, men jag vill bara ha tips på på en första sort att starta igång med för att lära mig maskinen. Alltså ett så kallat baskaffe som funkar både som ren espresso och latte/cappucino. Stämmer det förresten att man i helautomater helst ska köra bönblandningar med stor inblandning av Robusta?
 

svartvest

Well-known member
Som jag förstår så finns det vissa blandningar lämpliga för automat, sedan är det en smaksak vad man gillar prova runt. Med en kvarn till pressbryggaren så når du kaffenirvana. Testade J&N Shakisto, underbar!!
Välkommen till forumet.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
den följdfråga som slog mig direkt, som en käftsmäll ungefär, är något som jag tycker borde vara själva huvudfrågan i din tråd;
Vad är du ute efter för smak på dit kaffe??
för jag och många andra kan ge en uppsjö svar på din fråga, men så länge svaret utgår från den som svarar, blir det ju endå aldrig det svar du söker
efter som det ju utgår från den som svarar. :D

Så, Vad gillar du för något?? ó.Ò
 

RobbeS

Member
den följdfråga som slog mig direkt, som en käftsmäll ungefär, är något som jag tycker borde vara själva huvudfrågan i din tråd;
Vad är du ute efter för smak på dit kaffe??
för jag och många andra kan ge en uppsjö svar på din fråga, men så länge svaret utgår från den som svarar, blir det ju endå aldrig det svar du söker
efter som det ju utgår från den som svarar. :D

Så, Vad gillar du för något?? ó.Ò

Det här med vad jag gillar beror ju på omständigheterna i övrigt och vad jag ska ha kaffet till.
Men jag är som "första kaffe" inne på ett fylligt kaffe med mycket kropp och rund smak som det heter på vinspråk. Dvs en mjuk smak utan alltför mycket bitterhet och annat som sticker ut. Gärna lite fruktigt och sötaktigt som man kan bjuda fru, vänner och bekanta på som inte är så stora konsumenter av kaffe.
 

Gholam

Well-known member
Det här med vad jag gillar beror ju på omständigheterna i övrigt och vad jag ska ha kaffet till.
Men jag är som "första kaffe" inne på ett fylligt kaffe med mycket kropp och rund smak som det heter på vinspråk. Dvs en mjuk smak utan alltför mycket bitterhet och annat som sticker ut. Gärna lite fruktigt och sötaktigt som man kan bjuda fru, vänner och bekanta på som inte är så stora konsumenter av kaffe.

Jag vill inte låta pessimistiskt men fyllighet och mycket kropp är inte vad helautomater är bra på direkt. På en Saeco helauto som vi har på jobbet blir J&N:s Kondis ganska fylligt och förvånansvärt gott. Rekommenderas varmt!
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Det här med vad jag gillar beror ju på omständigheterna i övrigt och vad jag ska ha kaffet till.
Men jag är som "första kaffe" inne på ett fylligt kaffe med mycket kropp och rund smak som det heter på vinspråk. Dvs en mjuk smak utan alltför mycket bitterhet och annat som sticker ut. Gärna lite fruktigt och sötaktigt som man kan bjuda fru, vänner och bekanta på som inte är så stora konsumenter av kaffe.

nu vet jag ju inte mycket om dig, och har ju då inte full koll..

Men om jag var du, skulle jag rosta bönor själv.

Kombinationen Fyllig, mjuk, fruktig och söt är svår att få tag på bra sorter av och fruktiga kaffen är enligt min mening bäst färska.

JAg måste erkänna att mina kunskaper om hel/semi automatiska saker är begränsade, men jag tror på idén att köpa bra kaffe oavsett om man själv ska dricka det eller om man skall bjuda på det.

da Matteo, Dellerhagen, Drop Coffee, Johan & Nyström, Koppi, Kulbay Coffee, Love Coffee & Waxholms Kafferosteri brukar vara bra...

Prova dig fram tills du hittat din egen favorit, tycker du kaffet är gott kommer säkert dom som bjuds också att vara nöjda. :)
 

RobbeS

Member
Tackar för hjälpen allihopa.
Förstår att det här med gott kaffe är väldigt personligt och något man måste prova sig fram till så jag har idag inhandlat två sorter. En Musetti på Willys så jag har ett kaffe då maskinen kommer med posten och en påse Espresso Bomber Röd från Waxholms Kafferosteri som jag beställt och som ska passa bra till helautomatiska maskiner.
Tyvärr så bor man ju på en plats där Willys är det som gäller om man ska ha hela Espressobönor. Ica butikerna här har inte ens Zoegas Espressovarianter.
Ni som kan det här vad säger ni om Gevalias Espressobönor?
 

HE

Well-known member
Välkommen till forumet!
Under min första tid i kaffevärlden körde jag hårt med J&N:s La Bomba, en god rostning som funkar fint till latte som jag är stor konsument av. Som svartvest nämnde så är ju shakison helt underbar men hur den smakar i din maskin får du skriva och berätta om när du prövat den :). Blå musetti är den musettisort jag tyckt bäst om.
Kolla kaffecompagniets hemsida, där florerar många av de kaffesorter som nämns här på forumet...
Nej!, nu ska jag sätta på kaffemaskinen och bjuda mig på en morgonlatte i form av bönor från Shakiso.
Ha en skön dag gott folk!
 

Gholam

Well-known member
Gevalias Espressobönor (den jag testade) var bland det vidrigaste jag smakat. Det var någon brasiliansk blandning och var tämligen färsk.
 

Stinky

Member
Välkommen till forumet!
Under min första tid i kaffevärlden körde jag hårt med J&N:s La Bomba, en god rostning som funkar fint till latte som jag är stor konsument av. Som svartvest nämnde så är ju shakison helt underbar men hur den smakar i din maskin får du skriva och berätta om när du prövat den :). Blå musetti är den musettisort jag tyckt bäst om.
Kolla kaffecompagniets hemsida, där florerar många av de kaffesorter som nämns här på forumet...
Nej!, nu ska jag sätta på kaffemaskinen och bjuda mig på en morgonlatte i form av bönor från Shakiso.
Ha en skön dag gott folk!

Trevligt inlägg! Bra tips också.

/Stinky
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
om du ska köpa den typ av blandingar du kan finna där,
tänk då på att dom oftast sätter utgångsdatum 4år (...eller mer.) efter rost.
då har du iaf en chans att hitta något som alls funkar. :)
 

Stinky

Member
Har någon provat den här:

f40e0dbb365aec7d3647199589dec9f3_100x100.gif


?

Är det ett ok kaffe? Finns nämligen på närhåll...

/Stinky
 
Senast ändrad:

mts

Well-known member
tack vare internet så är ju allt kaffe på nära håll :)
Bourbon Jungle från J&N funkar finfint i automat, skulle nog vara fräck nog att säga at du inte behöver köpa något av de lite dyrare kaffena till din helautomat eftersom du nog inte får ut det bästa ur bönorna.
Andra intressanta bönor som funkar för helautomat från J&N är t.ex brasilien yellow bourbon och monsun malabar.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Helautomatiska maskiner har den nackdelen att kaffe bryggs för snabbt, vilket innebär att man inte får ut all smak som man skulle vilja. En lösning på detta är att använda ett kraftigare kaffe och därför rekommenderar och använder många robustatunga blandningar. Eller lite mörkare rostade. Det bästa tipset som jag har är att testa dig fram :) Som ny inom vilket område som helst är det svårt att veta vad man gillar.

Samtidigt ska man ta vissa inlägg med en stor nypa salt. Att någon skulle sätta en hållbarhetstid på 4 år är såklart bara skitsnack. Men färskhet är viktigt så håll absolut et öga på rostdatum.
 

RobbeS

Member
Helautomatiska maskiner har den nackdelen att kaffe bryggs för snabbt, vilket innebär att man inte får ut all smak som man skulle vilja. En lösning på detta är att använda ett kraftigare kaffe och därför rekommenderar och använder många robustatunga blandningar. Eller lite mörkare rostade. Det bästa tipset som jag har är att testa dig fram :) Som ny inom vilket område som helst är det svårt att veta vad man gillar.

Beror inte det här med bryggtid mycket på malningsgraden av bönorna? På maskinen jag köpt kan både malningen och temperaturen regleras och jag tycker resultatet blivit bra efter lite pillande både med Mussetin som innehåller Robusta och även med Waxholms Bomba Röd som väl är en ren Arabicablandning.
Jag kommer dock följa ditt råd och fortsätta prova mig fram, det är ju riktigt kul det här :)
Även mjölkskumningen funkar fint och ger ett riktigt bra resultat både på Soyamjölk och laktosfri vanlig mjölk. I alla fall om jag jämför med hur det blev med den lilla elvispen jag använde tidigare.
 

RobbeS

Member
tack vare internet så är ju allt kaffe på nära håll :)
Bourbon Jungle från J&N funkar finfint i automat, skulle nog vara fräck nog att säga at du inte behöver köpa något av de lite dyrare kaffena till din helautomat eftersom du nog inte får ut det bästa ur bönorna.
Andra intressanta bönor som funkar för helautomat från J&N är t.ex brasilien yellow bourbon och monsun malabar.

Tack för tipset. Monsun Malabar blir nästa provkaffe. Som du säger så är det internet som gäller, speciellt för oss här uppe :)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Beror inte det här med bryggtid mycket på malningsgraden av bönorna?

Absolut. Malningsgraden påverkar motståndet och därmed bryggtiden. Men även på den finaste inställningen så hamnar vanligtvis bryggtiden med helautomatiska maskiner på under 10 sekunder jämfört med 25-30 sekunder på en espressomaskin. Därmed inte sagt att det smakar äckligt :) Så helautomatiska maskiner brygger lite mesigare och vill man få en kraftigare smak så kan man kompensera detta med ett kraftigare kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp