[Gaggia Classic] Dåligt tryck

4305ms

Member
Har försökt söka mig till svaret utan resultat. Förstår att detta är säkert något som är självklart för de flesta av er men.. alla är nybörjare i början.

Jag har precis bytt spridarfilter och packning på min Gaggia Classic. Den är köpt på blocket för ca 6 månader sedan och fungerade ypperligt i början.

Nu när jag kom hem efter att inte använt den på drygt fyra månader så strular det mesta.
Trodde det kunde bero på att packningen var kass och därav bytet av den.
Bytte spridarfilter för det var så fruktansvärt äckligt.. och för att det fick en hel del stryk när jag skulle få bort det.

Trodde, i min dumhet, att detta skulle lösa det dåliga trycket men så var det såklart inte.

Vad är det jag letar efter och vad kan jag göra för att få tillbaka det tryck som jag nu saknar?

Det droppar inget ur ställen det inte ska men när jag kör en espresso så är det preciiis så den orkar trycka ut något.

Jag har en isomac granmachino som tuggar bönorna och det har aldrig varit något problem att köra på den finaste malningen - för jag funderade på om det kunde vara det som är problemet.

Är inte rädd för att plocka isär maskinen bara jag får en vink om vad det kan vara jag ska byta ut eller laga.

Som en liten notis har jag för mig att detta problem kan ha uppstått när jag fick färdigmalt kaffe från en av butikerna inne i stan. Som att det blev för högt tryck inne i maskinen och det gjorde att något brast eller dylikt.

Hoppas jag gett information nog för att någon har lust att hjälpa mig, annars får ni ställa lite ledande frågor.
 

gabriel b

Well-known member
Kanske för fint malet kaffe? Packat kaffet för hårt? Rinner det vatten om du trycker på bryggknappen (utan PF)? 4 månader, prova kalka av den...
 

4305ms

Member
Kanske för fint malet kaffe? Packat kaffet för hårt? Rinner det vatten om du trycker på bryggknappen (utan PF)? 4 månader, prova kalka av den...

Jag har kört på det absolut finaste som isomacen klarar av tidigare utan problem.
Glömde nämna att jag avkalkat den precis.

Förr när jag testade att starta utan PF så var det sådan tryck att det "sprutade" mer eller mindre.. nu rinner det bara.
 

gabriel b

Well-known member
På min Gaggia Baby så rinner/har alltid runnit. Enda gången det kan spruta är efter att man använt ångfunktionen och återgår till bryggning. Dum fråga kanske, kan det vara så att din "ång"-knapp är intryckt?
 

4305ms

Member
På min Gaggia Baby så rinner/har alltid runnit. Enda gången det kan spruta är efter att man använt ångfunktionen och återgår till bryggning. Dum fråga kanske, kan det vara så att din "ång"-knapp är intryckt?

Hm.. jag kanske bara fått för mig att det bör vara ett kraftigare tryck... jag ska kika mer på det i morgon.

Sent from my Nexus S using Tapatalk
 

Gholam

Well-known member
Hur avgör du att du har lägre tryck? Du borde nästan låna en PF med tryckmätare som visar det.
 

4305ms

Member
Hur avgör du att du har lägre tryck? Du borde nästan låna en PF med tryckmätare som visar det.

Nej det är bara en gissning. Eftersom vattnet inte kommer ut ur maskinen med samma fart som tidigare. Ah, pf med tryckmätare? Det var något nytt. Hur får man tag i en sådan?

Sent from my Nexus S using Tapatalk
 

gabriel b

Well-known member
Låna av någon vänlig själ eller bygg en. Du behöver en manometer som klarar mellan 0 - 16 bar samt lite kopplingar så att du kan klämma fast den på ditt PF.
 

Gholam

Well-known member
I värsta fall så finns de att köpa men normalt kan man antingen låna av en forumvän eller besöka någon verkstad som har en.
 

Jacob

Well-known member
Hur går det för dig? Börja med att utesluta alla parametrar du kan innan du börjar jaga över halva Sverige efter en tryckmätare. Det är mindre troligt att trycket på några månader plötsligt sjunkit drastiskt. Det är enklare att börja labba med kaffet. Det viktiga är att ta en parameter i taget, så kan du lättare utesluta faktorer. T.ex: Mal lite grövre, en grad i taget. Om inte det hjälper är dosering och tampningstryck andra parametrar.

Jag har samma bryggare och trodde - i motsats till dig - att jag hade för högt tryck, men det visade sig vara min kvarn som inte klarade mala tillräckligt fint. Innan jag kommit fram till det hade jag varit på tryckjusteringsskruven och sänkt trycket till 5-7 bar nånstans.

Ang. spridarfiltret så bör du köpa ett blindfilter och rengöringsmedel. Backflusha utan rengöringsmedel varje dag innan du stänger av den, och en gång i veckan en omgång med rengöringsmedel. Då beckar den inte igen lika mycket, och du håller rent både brygghuvud och "bakvägen" genom övertrycksventilen. Då och då får man dock ändå skruva dän spridarfilter och spridarfilterhållaren (sitter med två insex) och lägga dem i lämpligt rengöringsmedel. Bikarbonat och varmvatten funkar t.ex. kanon. En del lägger spridarfiltret på spisplattan och bränner bort resterna. Finns lite trådar här på forumet om rengöring om du vill veta mer. :)
 

MangeH

Well-known member
Du kan ju stoppa i ett blindfilter, hänga ur returslangen i ett glas utanför maskinen och sen mäta hur många ml du får tillbaka på 30 sekunder.
Har för mig att det ska vara ca 125 ml på 30 sek.
 

4305ms

Member
Tack för tipsen. Har från och med förra måndagen börjar backfluscha dagligen utan att märka någon skillnad, har testat att mala grövre och det blir en liten skillnad men inte bra nog.
Har bytt en del delar men jag fungerar nu på att plocka isär hela maskinen för den känns... trött.
Vet ni om någon bra instruktion på hur man plockar ner hela maskinen?




Sent from my Nexus S using Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
Tack för tipsen. Har från och med förra måndagen börjar backfluscha dagligen utan att märka någon skillnad, har testat att mala grövre och det blir en liten skillnad men inte bra nog.
Har bytt en del delar men jag fungerar nu på att plocka isär hela maskinen för den känns... trött.
Vet ni om någon bra instruktion på hur man plockar ner hela maskinen?

Jag var inte uppmärksam och trodde du köpt maskinen ny - därför tyckte jag det var konstigt att den tappat i tryck på bara sex månader. En förklaring skulle kunna vara igenkalkning, så till den milda grad att vanlig avkalkning inte hjälper. Du frågar efter instruktioner; det är enkelt att montera isär kokaren (eller övriga delar) utan vidare instruktion. Ta bara bilder på alla kablar m.m. innan du rycker loss och börjar skruva isär. Gjorde precis denna manöver själv när avkalkning inte räckte till. Kommer du inte fram till nåt vettigt efter hemmapulandet föreslår jag att du lämnar in den på coffeema eller kaffegrossisten.
 

MangeH

Well-known member
Gäller detta alla espresso maskiner oavsett tryck?

Nej det gör det nog inte. När det gäller classicen så kan man nog leta på en
kurva för pumpen som sitter i och se vad som gäller.

Jag minns bara att det står 25ml på 30 sek i div trådar om hur man justerar opv'n
i en classic som jag sett på andra ställen.
 

4305ms

Member
Ah, vilken skillnad sedan jag fick isär och gjort rent maskinen! Tack för all hjälp!

Sent from my Google Nexus S using Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
Skönt att det löste sig. Och visst känns det gött att veta att det är rent precis överallt också? Då kan man fokusera på själva kaffet istället :)
 
Topp