Hjälp! Mitt spridarfilter sitter fast!

botze

Well-known member
Hej,

Mitt spridarfilter har plötsligt fastnad. Har en Gaggia Classic. Tar bort skruven men spridarfiltret vill bara inte kolla loss. Försöker pilla med en skruvmejsel i hålet där skruven satt men den sitter FAST. Finns inget utrymme på kanten att pilla in något och bända. Har försökt med både kall och varm maskin, kör vatten igenom filtret, även provat med blindfiltret men inget hjälper. Tips??

Har tagit bort filtret 100 ggr förut och det har aldrig ens varit svårt men nu vill den plötsligt inte lossna... kanske var ett tag sen sist :blush:
 

Gholam

Well-known member
Försök inte att bända loss den för då kan du deformera grupphuvudet. Har du använt "backflushpulver" i blindfiltret? Oftast är det kaffeoljor som får den att sitta fast och då gäller det att använda något basiskt. Du kan också prova att avkalka maskinen. När jag hade köpt en beggag Gaggia som hade aldrig blivit avkalkad så hade jag samma problem och det gick bättre efter avkalkningen.
 

botze

Well-known member
Försök inte att bända loss den för då kan du deformera grupphuvudet. Har du använt "backflushpulver" i blindfiltret? Oftast är det kaffeoljor som får den att sitta fast och då gäller det att använda något basiskt. Du kan också prova att avkalka maskinen. När jag hade köpt en beggag Gaggia som hade aldrig blivit avkalkad så hade jag samma problem och det gick bättre efter avkalkningen.

Tack för svaret! Har redan försökt bända loss det massa gånger, utan framgång :( Jag har köpt ett brygghuvud i mässing, hoppas jag inte deformerat det :(

Har inte provat med varken rengöringspulver eller avkalkning, ska prova det! Vad ska man kalka av med egentligen? Som jag skrev i en annan tråd har jag köpt en flaska "snabbavkalkning för espressomaskiner" men vet inte om jag vågar använda den...
 

Gholam

Well-known member
Läs på innehållsförteckning vad det är för medel. Och köp rengöringspulver. De tar aldrig slut (i princip) och de är väldigt användbara. Det låter motsägelsefullt men man gör av med så små mängder åt gången så de räcker lääänge.
 

botze

Well-known member
Läs på innehållsförteckning vad det är för medel. Och köp rengöringspulver. De tar aldrig slut (i princip) och de är väldigt användbara. Det låter motsägelsefullt men man gör av med så små mängder åt gången så de räcker lääänge.
Jo rengöringspulver har jag, det jag inte har och inte vet vad jag ska använda så är det avkalkningsmedel. Tyvärr har flaskan som jag köpte ingen innehållsförteckning, det är rosa till färgen och tämligen luktlös. Irriterande för hud och ögon står det på flaskan.
 

Gholam

Well-known member
Jo rengöringspulver har jag, det jag inte har och inte vet vad jag ska använda så är det avkalkningsmedel. Tyvärr har flaskan som jag köpte ingen innehållsförteckning, det är rosa till färgen och tämligen luktlös. Irriterande för hud och ögon står det på flaskan.

Var köpte du det? Vad står det på förpackningen? Kan du bifoga bild?
 

4305ms

Member
Var köpte du det? Vad står det på förpackningen? Kan du bifoga bild?

Jag har samma problem.
Har testat backflusch med och utan meddel (köpt på seriös espressofirma här i göteborg).
Lyckas trotts detta inte få loss huvudet som håller själva packningen. Gav upp tillslut och resultatet är inte vackert.. många märken efter min gerber där jag med allt jag orkar försökt få loss. Enda utvägen vad jag kan se är att lämna in den men det kanske inte är någon jättekostnad att byta packning? .. ja och nu ev. det huvudet också:/

Min Classic är från 01 och har, enligt tidigare ägaren, inte fått några delar bytta sedan köpet i slutet av 2001.

Väldigt frustrerande med div instruktioner man hittar där användare greppar delen mellan tummen och pekfingret och tar loss delen... Fiii :angry:


Edit:

Blir att hämta större tång och beställa nytt huvud. Skiten (ursäkta ordvalet) måste bort!
 
Senast ändrad:

Gholam

Well-known member
När du väl rengjort den ordentligt en gång så får du loss den hur lätt som helst nästa gång. Så var det för mig. När du ska backflusha så låt medlet verka i en kvart eller så innan du tar loss PF:t.
 

botze

Well-known member
När du väl rengjort den ordentligt en gång så får du loss den hur lätt som helst nästa gång. Så var det för mig. När du ska backflusha så låt medlet verka i en kvart eller så innan du tar loss PF:t.

Tror vi har lite olika problem. Det är själva spridarfiltret jag inte får bort, inte brygghuvudet. Har som sagt tagit loss det 100 gånger förr och det har alltid varit jättelätt. Nu har det plötsligt bestämt sig för att fastna som berget :(

Var kanske 2 mån sen jag plockade bort det senast.

Så här ser avkalkningsmedelsflaskan ut:

IMG_20111129_230134.jpg


Den är köpt på Kjell&Co och marknadsfördes som "avkalkningsmedel för espressomaskiner".
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Spridarfiltret brukar sällan sitta fast. Däremot så brukar spridarfilterhållaren ibland sitta som berget.
http://www.kaffemaskinen.se/webshop/?k=7&t=2&p=775&Produkt=Spridarfilterh%E5llare%20Proffs

Jag har ett par gånger löst detta genom att vända maskinen upp och ner för att sedan fylla bryggruppen med avkalkningsmedel. Efter några timmar brukar spridarfilter/spridarfilterhållare lossna. 99 % säkert så är det kalk som är orsaken.

Hoppas det löser sig!
 

Gholam

Well-known member
Med tanke på att det står "Avkalkning av kaffebryggare" så är det med stor sannolikhet citronsyra. Jag kunde inte hitta igen produkten, varken hos Kjell&Co eller någonannanstans (Google bildsök). Men om du gör som Henrik föreslog så är det ingen fara för brygghuvudet är ju aluminiumfritt,men han menade självklart, avkalkningsmedel löst i vatten.
 

botze

Well-known member
Med tanke på att det står "Avkalkning av kaffebryggare" så är det med stor sannolikhet citronsyra. Jag kunde inte hitta igen produkten, varken hos Kjell&Co eller någonannanstans (Google bildsök). Men om du gör som Henrik föreslog så är det ingen fara för brygghuvudet är ju aluminiumfritt,men han menade självklart, avkalkningsmedel löst i vatten.

Nej jag hittar inte heller igen den. Men är det inte kokaren i Gaggian som är känslig för något ämne..? Hade inte varit kul att förstöra den :(

Tänkte som ett första steg göra en "vanlig" avkalkning av maskinen, det var "ett tag sen" (ett antal år)...
 

Leff

Active member
Jag har samma problem men i mitt fall är det skruven som börjat gänga ut sig. Skruven sitter som berget och går inte att få loss. Bittert!
 
Topp