Naket pf tillverkades i helgen!

HE

Well-known member
Skrev i en tråd om att borra ur mitt original pf. Nu blev det egen tillverkning istället. Till hands fanns järnrör, M10 bult, litet plattjärn, svets och framförallt en vinkelslip. Resultatet blev lite chabby chic, men det är ju inne nu!
 

Bilagor

  • IMG_4534.jpg
    IMG_4534.jpg
    86.7 KB · Visningar: 159
  • IMG_4531.jpg
    IMG_4531.jpg
    97.8 KB · Visningar: 166
  • IMG_4546.jpg
    IMG_4546.jpg
    90.8 KB · Visningar: 165
  • IMG_4530.jpg
    IMG_4530.jpg
    87.8 KB · Visningar: 177
  • IMG_4543.jpg
    IMG_4543.jpg
    94.3 KB · Visningar: 160

PF013

Well-known member
Det finns uppenbarligen tre sorters kaffenördar. De som gjuter sin tamper på garageuppfarten och de som inte gör det. Och så de som svetsar egna portafilter.

Så jävla hardcore! Men det ser inte ut som rostfritt?
 

HE

Well-known member
Nej, det är vanligt "bonnastål". Vi värmde upp pf och doppade i olja så det blev lite svartare, finns säkert ett fackmannamässigt namn för det.
Och med facit i hand skulle man väl göra ett till för att få det perfekt, kanske rostfritt...Men det kommer inte hända på länge. Off the record så finns det planer på en äppelkrossare till nästa hösts äppelmustning.
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Imponerande, finns säkert en marknad för sådana om du gör fler.. ;) Fast det låter som att det var en del jobb?
 

HE

Well-known member
Tack! Krom skulle ju va coolt men jag har fått för mig att det är svårt att hitta ett ställe som bara tar in enstaka småobjekt? Iof har jag inte letat...
 

kotyok

Member
måste slänga in en fråga i sammanhanget som kanske inte rör tillverkning av nakenfilter utan mer funktionen....
är det för estetiken man vill ha ett eller har det någon praktisk nytta? (lättare att diska?)
 

bauta

Well-known member
Jag som är halvny på detta med nakenfilter har uppfattat det så här:
-Mer avslöjande för snedtampning & kanalisering, alltså bra för att lära sig sätta skotten bättre.
-Mindre metallkontakt vilket ger bättre smak & mer/bättre crema.
-Blonderingen syns tydligare/tidigare, för att avgöra extraktionslängd
-Det är sexigt; det ser ut som flytande choklad. Nackdelen är risk för ryggskott eftersom du står framåtböjd under extraktionerna.

Jag har funderat i banorna bilbyggare gör; en spegel för att se undersidan ;^)
 
Senast ändrad:

Kronekull

Member
Jag svarvade om mitt original PF till Silvian, gick på 10 minuter och blev riktigt bra. Det rann så ojämnt ur original spouten (mer ur
den vänstra än högra) så jag tänkte att det kunde vara ett bra tillfälle att experimentera lite.
Har lärt mig mycket om kanalisering tack vare detta, plus att det blir otroligt mycket härlig crema.
/Magnus
 

martink78

Well-known member
måste slänga in en fråga i sammanhanget som kanske inte rör tillverkning av nakenfilter utan mer funktionen....
är det för estetiken man vill ha ett eller har det någon praktisk nytta? (lättare att diska?)

Det smakar bättre! Man ser ju direkt om exktraktionen blir ojämn så det är ett oslagbart sätt att förbättra sina shots. Sedan sägs det att att smaken blir bättre eftersom kaffet rinner direkt ned i koppen utan att komma åt ytterligare metalldelar. Men det sistnämnda verkar det råda delade meningar om..
 

HE

Well-known member
Måste se knasigt ut från gatan när man hänger över maskinen som en banan för att kunna se lite kaffe rinna ner i koppen...:blink:
 

kotyok

Member
ah, det det med sned tampning och kanalisering är nytt för mig.
jag förstår poängen med att om man tampar jämnt så rinner kaffet genom hela kaffepucken.
blondering är också ett nytt begrepp men jag förstår att det är när kaffet ljusnar mot slutet.
har det att göra med tampningen eller mängden kaffe i PF?
och jag som tyckte mina shottar började bli bra.... jag har ju massor kvar att lära. kul :)
 
Topp