Bra allround bönor?

Wilderwein

Well-known member
Hej

Kan ni tipsa om några bra bönor som passar till de mesta? Gillar när kaffet har toner av choklad och ganska lite syra.

Hälsningar
Kareem
 

Mikael-J

Well-known member
Coop Extra (Linköping) har en trevlig espresso från Toskana Italien som heter Espresso Gourmet från Matric. 80% Arabica och 20% Robusta. Den kostar 199/Kg.
 

Wilderwein

Well-known member
Tack för tips.
Musetti har jag druckit en del. God men inte riktigt den fyllighet jag önskar. Får väl se om Coop Uppsala,har den då.

/kareem
 

Wilderwein

Well-known member
Ja det får jag ta att göra. Espresso House har jag ingen bra erfarenhet av alls. Men de ska få en ny chans att få mig på andra tankar.

/Kareem
 

Gholam

Well-known member
Om du kan tänka dig gå upp till 240:-/kg så har du Kondis från J&N som är förvånande bra till espresso, cappu och brygg.
 

kotyok

Member
kryddig, chokladig med inte allt för stor beska. låg syra. ska lägga till att jag bara provat i aero press...
kan köpa en ny påse och återkomma när jag provat i min la pavoni.
gissningsvis är det ett bra kaffe att ha mjölk i.
 

Gholam

Well-known member
Det är just det. Jag tyckte också om Zoega's så länge jag bara använde en fullautomat men när jag gick över till en espressomaskin (Gaggia Classic) så kom det så mycket sot och aska i smaken att det inte var gott längre. Zoega's passar enligt min smak mer till mildare behandlingar som brygg och press.
 

Wilderwein

Well-known member
Tack för inputs. Just nu lutar det åt att prova Espresso house blandning samt fogarollis blandning. Någon som testat den? visserligen en bit över budget men det lät väldans gott med frukt och choklad.

/Kareem
 

Mikael-J

Well-known member
Jag ska också ta o testa Espresso House nya bönor. De förre de sålde funka bra som bönor till Gaggian på jobbet, o de ny låter ju smaskigare.

Tror de kostar 199kr o med deras rabattkort blir det 20% billigare, dvs 160kr. Riktigt bra pris.
 

UbbeK

Well-known member
Tyvärr är det enbart 10% rabatt på kaffepåsarna med deras rabattkort. Men espressobönorna är helt klart trevliga.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp