Smör i kaffet

MaE

New member
Har på senaste tiden läst att man för att spara en tärd kaffemage ska ha smör i kaffet. Undrar i mitt stilla sinne hur det smakar men framför allt undrar jag hur man i så fall ska göra? Hörde i samma veva att man tidigare iaf använt smör i kaffet på caféer. Antar att detta inte beror på krassliga kaffemagar utan av annan anlednig. Vilken?

Någon som har svar?:coffee:
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Låter som arv från kallare tider...

Norrland har lite olika varianter på det.

Liiite, typ några korn eller så salt,
Ost, vet inte vilken, en bit rakt ner i koppen.
Smör en klick, eller ungefär en tesked per kopp.

tror att allt utom salt, precis som gholam sa, fyller samma funktion som grädde eller mjölk.
 

petrush

Well-known member
Osten kallas kaffeost och är lite speciell, lite som ett mellanting mellan halloumi och ostkaka. Gnisslar när man biter.
 

MaE

New member
Tack för era kloka tankar.
Har nu upptäckt att detta också ska vara aktuallt för alla som följer LCHF-metoden. Ska vara väldigt mättande med ngn tsk smör i kaffet. Något att tänka på i stressade situationer kanske.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
läste för några dagar sen om jakmjölk, tycker det verkar ha ungefär samma funktion som smör..

petrush: Går bra med vilken ost som helst, så länge den smälter vid uppvärmning. :)

MaE: Är det inte LCHF som går ut på att alla ska äta bara kött med lite tillskott av fett?!. ...dummaste dieten någonsin..

:)
 

Gringubben

Well-known member
OT: Kör lchf, vräker i mig fett men skulle inte drömma om att ha smör i kaffet. Äter allt utom ris, bröd, pasta, potatis och andra rötter. Inget socker heller, självklart. Bra diet.

Nej, har aldrig hört talas om smör i kaffet, bara ost (i norrland). Själv vill jag inte blanda något i mitt kaffe.
Jag gillar både kaffe och whisky, men tycker att i irish coffee förstör man både kaffe och sprit. Separat är bättre.
 

eriwet

Active member
läste för några dagar sen om jakmjölk, tycker det verkar ha ungefär samma funktion som smör..

petrush: Går bra med vilken ost som helst, så länge den smälter vid uppvärmning. :)

MaE: Är det inte LCHF som går ut på att alla ska äta bara kött med lite tillskott av fett?!. ...dummaste dieten någonsin..

:)

LCHF går ut på att äta sig mätt på god naturlig mat som människan är anpassad till genom miljontals år av evolution... Ända vettiga dieten någonsin ;-)
 

Camera IT

Well-known member
Jaha nyfiken som en är så var en ju tvungen att prova med lite smör i kaffet.
Nä tack det var inte något jag skulle rekommendera till mina kunder.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Jag tror att den bästa dieten är den egna,
alltså skita i alla dieter totalt,
dom flesta är ju endå på sikt mer skadliga än dom gör nytta.

Sen tror jag sunt förnuft är en bra diet också,
att äta mycket av en grej oavsett vad,
är dumt.

Men det behöver man ju inte vara professor för att räkna ut.
bara sunt förnuft. :)

använde du riktigt smör eller margarin??
har hört så mycket folk kalla margarin för smör att frågan sitter i ryggraden..
vet inte om det spelar någon roll för smaken, sen är ju en annan fråga vilken mängd vi snackar om. ó.Ò
 

barasvart

New member
Jag är en "LCHF"-are, och dricker "fettkaffe" aka MBC = Magic Bullett Coffee på morgnarna. Blandar smör, kokosolja och kaffe som körs med stavmixer. Den ger lång mättnad, och smaken är som en osötad latte. Till denna dryck använder jag ett enklare kaffe. Annars kör jag finkaffe till mokan.

Smör är det som gäller, då margarin är ett gift som inte ens duger till att putsa skorna med...
 

Jonken

Well-known member
Smör och salt har jag känt till sedan tidigare, rejäl smakförhöjare i robusta i minimal mängd.

Gjorde "bulletproof"-kaffet första gången idag fast utan den tveksamma ormoljan, bara vanlig kallpressad kokosolja. Påminner om att dricka en chokladboll :D Ganska trevligt, men kaffesmaken hamnar lite i bakgrunden. Räcker med en liten kopp för mig.
 
Topp