Martin Olsson - starta förening?

Gringubben

Well-known member
Undrar om det finns någon som kan vara intresserad av att starta förening.
Jag börjar sakna mitt ärvda Martin Olsson-kort nu som försvann när min plånbok stals för flera år sen.

Så här är det. Martin Olssons storcashar säljer kaffe till en något bättre peng än de flesta butiker runt Stockholm. Kanske billigast till och med. För att få handla där måste man få ett kort, och då måste man ha en rörelse av någon sort. Men även föreningar, typ idrottsföreningar kan söka.

Tanken slog mig att det kanske finns ett gäng här på forumet som kan vara intresserade av att få tag på italienska blends, typ Circi, och vet hur man kör en förening på enklast möjliga sätt.
Vad man ska kalla den är nästa pilsner, men fördelen är också att man kan passa på att dra nytta av erbjudanden på allt annat som de har till billig peng. (Allt är inte billigt men ändå.)

Dessutom behöver man inte ha med sig kortet, det räcker med att rabbla numret och namnet på föreningen till kassörskan. Själv är jag inget bra på sånt, men kan tänka mig att det skulle vara värt att lägga någon timme/år på det nödvändiga administrativa.

Bra idé?
 

MrPlow

Well-known member
Om du minns numret från ditt gamla kort räcker det med att uppge det i kassan.

Jag har ett nummer som är lätt att komma ihåg :)
 

Gringubben

Well-known member
circi finns väl på de flesta ica maxi? Ingen direkt prisskillnad vad jag märkt.
Oj hoppsan!
Har aldrig sett Circi på någon ICA. Fast jag har ju mest varit på kvantumbutiker.
Vilket Maxi ha du sett det på och vad var priset?
Circi är ju ett kvalitetsmärke som oftast säljs på typ kaffecompagniet.

Jag kommer inte ihåg om det var just det jag såg sist hos Martin, men de har ett par ok märken att välja på och kilopriset har jag för mig ligger så där trettio spänn under butiker på stan.
Fast de som är vana att pröjsa långt över trehundra för ursprungskaffe kanske tycker det är gnidet, men jag blir glad om jag kommer under tvåhundringen.
 

ask2

Well-known member
Oj hoppsan!
Har aldrig sett Circi på någon ICA. Fast jag har ju mest varit på kvantumbutiker.
Vilket Maxi ha du sett det på och vad var priset?
Circi är ju ett kvalitetsmärke som oftast säljs på typ kaffecompagniet.

Är ju från göteborg och här finns circi på exempelvis ICA Maxi mölndalsvägen. Vet inte priset men det ligger i samma nivå som Molinari kaffet. Tycker dessutom att circi och molinari är rätt lika kvalitetsmässigt.
 

Gringubben

Well-known member
I så fall borde det ligga en bit under tvåhundringen kilot. Håller inte riktigt med om jämförelsen Circi/Molinari dock. Ska bli spännande den dagen jag kommer till någon maxi och kolla. Däremot har ju Martin flera bra märken (vet som sagt inte exakt vilka) och det känns fortfarande en smula frestande att försöka fixa tillgång till kort.
 

ask2

Well-known member
Skall fundera på skillnaden igen. Håller precis på att avsluta en Molinari (guldfärgade påsen) och har en circi (vit påse) som väntar på sin tur.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
minns att man inte behöver vara så många, och att regleringen kring ett handelsbolag var ganska snäll, minns dock inte exakt..
...men en poäng med just handelsbolag är ju själva handeln, vad man sedan gör med det man handlar och hur handeln sköts är väll en helt annan grej.

jag är gärna med på något om det blir någonting. :)
 

Gringubben

Well-known member
minns att man inte behöver vara så många, och att regleringen kring ett handelsbolag var ganska snäll, minns dock inte exakt..
...men en poäng med just handelsbolag är ju själva handeln, vad man sedan gör med det man handlar och hur handeln sköts är väll en helt annan grej.

jag är gärna med på något om det blir någonting. :)
Då är vi två hittills.
Men det är ju enklast tänkbara som gäller.
Är hb enklare än förening?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Då är vi två hittills.
Men det är ju enklast tänkbara som gäller.
Är hb enklare än förening?

Vad jag förstått av det jag läst,
verkar hb ganska smidigt eftersom det går ut på just handel.
Minns dock inte exakt hur det går till rent praktiskt, men ska kolla upp det igen.
Jag har för mig att det kostar runt 2000Kr. för registrering.
sen handlar det vad jag minns, om att man dokumenterar alla köp...
...men har något minne av att hb har ett övre och ett undre tak för vad gäller handeln.

ska kolla upp vad det står lite mer ingående. :)
 

Gringubben

Well-known member
Verkar inget vettigt alls att starta hb. Kostar ju att regga in förutom att man måste ha seriös bokföring. Tanken är ju att kunna spara en peng på kaffeinköp. Mycket tid vill man heller inte lägga.


Min idé är nog snarare en förening, så enkel som möjligt. Mötena kan ju hållas fiktiva för det mesta med protokoll i färdiga mallformat, symbolisk medlemsavgift, etc. Hur det skulle funka i praktiken med Martins krav vet jag dock inte. Kan ha att göra med antal medlemmar kanske.
Sedan kan man ju inte kalla föreningen BilligareKaffe.se eller så, för då blir det nog inget kort.:D
Krävs nog något smartare namn och syfte.
 

ask2

Well-known member
Jag skall kolla hur mycket billigare det är nästa gång jag är på MO. Tror inte det är många kronor om ens några jämfört med ICA.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp