La Spaziale Vivaldi II

nikke

Well-known member
Hej,

Funderar på om det är dags att uppgradera från min Quickmill Andreja premium, jag har sneglat lite på La Spaziale Vivaldi II.

Ni som har den, är ni nöjda?
Var köper man den bäst, billigast?
Vad finns det mer att välja på i den klassen?
 

osks

Well-known member
Jag hade inte köpt min när nikke frågade, men jag kan säga att jag är väldigt nöjd med min.
 

MrPlow

Well-known member
Jag är helt sjukt grymt nöjd med min La Spaziale Mini Vivaldi II. Grymt bra ånga, svårt att misslyckas med skotten tack vare 53 mm (även om det kostar att byta ut alla 58 mm tillbehör) och så är det smidig vattenpåfyllning. Du kommer inte bli besviken!

Kommer snart ett litet reportage om min maskin då berättar jag mer!
 

nikke

Well-known member
Jag vill i och för sej ha fast vattenanslutning. Har det idag och det vill jag fortsätta med.
 

Mayhem

Well-known member
Det är kanske det enda som skiljer mellan den vanliga och mini'n?
Nästan. Mini har lite mindre kokare för att göra plats för vattentanken inom samma storlek på maskinen, vibrationspump där den fast anslutna har rotationspump, samt att de av någon anledning har olika typer av ångreglage också (vertikal spak respektive vred).
 

osks

Well-known member
Jag har icke-Mini. Jag trodde jag ville ha spaken istället för vredet, den verkade enklare att använda, men jag inser numera varför vred är bra och varför den har det. Man vill/behöver kunna öppna olika mycket med den enorma ångkapaciteten den har (2.5l-kokare bara till ånga) och det är praktiskt att kunna vrida på bara lite när man ska skumma nån dl mjölk till en cappu.
 

Gholam

Well-known member
Jag valde minin mest för spakens skull och det är inga problem att ånga 1dl, det går bara fortare, mycket fortare :)
 

osks

Well-known member
Vrider jag på max blåser den nästan ur mjölken ur kannan... Det tar inte så många sekunder ändå. Men man kan säkert korta ner tiden lite om man har bättre koll än jag har.
 

nikke

Well-known member
Var har ni köpt era maskiner? Finns det någon svensk återförsäljare? Eller är det import som gäller?
 

osks

Well-known member
Jag köpte min utomlands, men om jag skulle köpa en idag så skulle jag först fråga de vanliga svenska (som t.ex. Kaffemaskinen och Kaffecompagniet). Tror det finns återförsäljare i Sverige, men att det inte är en så vanlig maskin att den finns i webbshopar. Det kan då vara ganska lätt för dom att ta hem en, trots att det inte står något om den. Du kan ju alltid säga vad du hittar den till för priser utomlands, så kanske de kan göra något på priset för att få sälja den.

Sen har jag sett den på http://www.coffeegear.se/ men jag har aldrig hört talas om dom annars, så det känns väl ungefär lika pålitligt som utomlands (tycker jag personligen).

Jag köpte min på http://www.espressolutions.at/. Inga problem, de var trevliga att ha att göra med (litet källarföretag, verkar det som). Men jag blev lite skeptisk till La Spaziales förpackning av maskinen, så även om min höll så kändes det som att de borde ha dubbel-packat den. Vet förstås inte om det blir annorlunda för att man köper den i Sverige, men kanske lättare att få det fixat om det blir problem.

La Gondola har den också (http://shop.lagondola.it/product.php?pid=361&nav=mn) men det blev Espressolutions eftersom de hade mer tillbehör, var billigare och fanns omnämnda sen länge på Kaffee-Netz.de.
 

Gholam

Well-known member
Vrider jag på max blåser den nästan ur mjölken ur kannan... Det tar inte så många sekunder ändå. Men man kan säkert korta ner tiden lite om man har bättre koll än jag har.

Antingen har du mer kräm i din maskin eller så använder du en för liten kanna.
 

Gholam

Well-known member
Det finns en tråd om maskinen och där står det var de flesta har fått tag i sin. Jag har nu glömt vad företaget hette men det låg i Älvsjö-trakten (Stockholm).
 

Gholam

Well-known member
Har läst att det ska vara mer kräm i icke-minin (är ju större kokare i den), men jag har inte provat båda själv.

Större kokare borde väl inte per automatik ge mer kraft i utblåset utan snarare om det är högre tryck i kokaren. Men man kanske behöver en större kokare för att behålla det höga trycket.
 

osks

Well-known member
Större kokare borde väl inte per automatik ge mer kraft i utblåset utan snarare om det är högre tryck i kokaren. Men man kanske behöver en större kokare för att behålla det höga trycket.

Nä, det har du nog rätt i. Låter i alla fall rimligt. En sak som kan skilja är ju munstycket. Kanske inte är exakt samma på mini och icke-mini?

Aja, det är ju skitsamma egentligen. Båda lär ha tillräckligt för det mesta. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp