Bästa budgetalternativet bland espressomaskiner?

Wesson

New member
Jag funderar på att skaffa en espressomaskin och har en relativt begränsad budget. Jag skulle gärna se att den gör espresso på hela bönor men detta är inte ett krav. Det enda jag egentligen behöver är riktigt god espresso, har inga krav på att maskinen ska erbjuda en massa olika drycker även om det naturligtvis inte är en nackdel. Vad blir billigast i längden? En kapselmaskin eller en som maler kaffe av hela bönor? Vilka maskiner finns i budgetklassen som kan funka? Tack på förhand!
 

Eugene Tooms

Well-known member
Hade jag varit som du hade jag satsat på en beggad Gaggia Classic. Ingen skönhet och i originalutförande tydligen inte så bra till att skumma mjölk men en populär instegsmaskin med hyggligt andrahandsvärde. Emils Tebe är ju samma som Gaggia Classic (fast med ett väldigt annorlunda utseende) så det borde ju vara en bra maskin och du lär inte komma undan så mycket billigare. Hmm, ångröret såg lite annorlunda ut, modifierad eller?

Med risk att vara tjatig: Du måste ha en hygglig kvarn om du skall ha en espressomaskin. -Nej det funkar inte att köpa färdigmalt.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vad som är en god espresso skiftar ju från person till person, så tips på en maskin vilken uppfyller det kravet blir svårt. Däremot är det, i min mening, svårt att få till riktigt bra espresso med annat än minst en semiautomat (se Emils inlägg ovan). En kapsel-/podsmaskin gör det hela smidigt, men smakmässigt blir det svårt att styra. Plus att detta kaffe är tämligen dyrt (600 kr/kg och uppåt).

Med en juste semiautomat OCH en kvarn (det är ett absolut måste!) har man stora möjligheter att själv styra över smakriktning och flöde. Gaggia Classic och Rancilio Silvia är två mycket kompetenta instegsmaskiner (och går att hitta begagnat). Räkna med runt 5k och uppåt för bra semiautomatisk utrustning (kvarn inkluderat).

Ett annat alternativ är ju att lägga större delen av budgeten på en kvarn och sedan köra filter-, press- eller aeropressbryggning. Visst, det blir inte espresso, men med bra och färskt kaffe i kvarnen (och med rätt malgrad och dosering) blir det oerhört trevliga koppar kaffe! :) Espressomaskinen kan man ju alltid skaffa vid ett senare tillfälle; spara ett tag till, menar jag.

Kvarnen är, var och förblir det viktigaste elementet i kaffeskaparprocessen Så är det bara...

//Stefan (som just sitter och njuter en americano på J&Ns emminenta Yard Dog)
 

attis

Well-known member
Jag brukar alltid förorda en La Pavoni Europiccola/proffessional, brukar gå att hitta för runt 2 lök, ibland billigare begagnad. Sen finns det dugliga kvarnar för ca 1000. Kanske får du vaska de första skotten, men sen blir det oftast bättre och bättre :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp