Vilken helautomatisk maskin i stället för Gaggia Classic?

botze

Well-known member
Hej, jag har en Gaggia Classic sen länge med kvarn till. Börjar bli rätt trött på slabbandet och allt underhåll. Svärföräldrarna köpte en helautomatisk maskin och inser att jag dricker mycket mer kaffe när jag är hos dem :D det har verkligen sina poänger med "ett tryck för kaffe". Jag orkar t.ex. aldrig göra kaffe hemma på morgnarna innan jobbet.

Så, då är frågan, hur mycket behöver man lägga ut för att uppnå liknande kvalitet i koppen som med Gaggian? Har sett att det finns helautomatiska för så lite som typ 2 lök men antar att de inte ger jättebra kaffe. Vid vilken prisklass börjar det bli OK?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det "slabbande" du får med en semi-automat (Classicen), får du även med en helautomatisk maskin... De behöver rengöras med jämna mellanrum...

Skulle tro att du bör lägga från 4-5k för att komma i närheten av det du kan göra med Gaggian.

//Stefan (som aldrig någonsin druckit helautomatiskt kaffe jämförbart med det från min Vibiemme)
 

botze

Well-known member
Stefan Böna! Long time no "see" ;) har inte hängt här på flera år men även då var du aktiv. Kul att se att du håller igång med de finurliga signaturerna ;)

On topic: Det måste väl ändå vara mindre slabbande med en helautomatisk? Har som sagt gjort ett otal kaffekoppar hos svärföräldrarna och aldrig behövt slabba det minsta, det närmsta slabb jag kommit är att tömma sumplådan.

Finns det någon helautomatisk i mänsklig prisklass som du kan rekommendera?

Bonusfråga: Det finns maskiner som heter Saeco, och så finns det de som heter Philips Saeco. Samma märke?

Edit: Jag besvarar min egen fråga. Philips köpte Saeco nyligen så förmodligen är de maskiner som bara heter Saeco är lite äldre och de nyare som släpps nu heter Philips Saeco. Saeco äger tydligen i sin tur Gaggia. Så alla Gaggiaägare - ni har numera en Philips ;)
 
Senast ändrad:

Stefan Böna

Mr Microtext
Vänta du tills du måste göra rent bryggdelen i maskinen... 

Jag har dålig koll på helisarna, men vet inte om jag tycker att Juran gör så mycket bättre kaffe för att kosta så kopiösa slantar. Vidhåller att 4-5k är en vettig prisnivå dock. Nå't som svärpäronen har kanske?

//Stefan (som inte tycker att det blir så "slabbigt" med en semiautomat)
 

Gringubben

Well-known member
Låter som en nedgradering.
Hittills har jag aldrig fått något helauto-kaffe som varit bättre än det jag får i Classicen. Inte Jura heller. Kan ju iofs bero på bönor och inställning, men jag är skeptisk. Tycker inte det är så mycket slabbande heller om man har maskinen nära vasken och knockboxen bredvid.
Fast tro ska man väl göra i de där husen med kors på taken.
Kanske finns det någon ny variant av helauto som fixar det hela? Nej, förresten, såna djur finns nog inte.
Om du inte orkar göra en på morgonen och inte vill låta den stå på över natten, så kan du ju alltid ha en timer?
Hittar du någon helauto som du blir nöjd med så skulle det vara högintressant att få veta vad det blev. Lycka till!
OT: I dag blev jag pålurad ett smakprov från en nespresso och det var rena skämtet. De går väl på två loppor, kanske.
 

botze

Well-known member
Låter som en nedgradering.
Hittills har jag aldrig fått något helauto-kaffe som varit bättre än det jag får i Classicen. Inte Jura heller. Kan ju iofs bero på bönor och inställning, men jag är skeptisk. Tycker inte det är så mycket slabbande heller om man har maskinen nära vasken och knockboxen bredvid.
Fast tro ska man väl göra i de där husen med kors på taken.
Kanske finns det någon ny variant av helauto som fixar det hela? Nej, förresten, såna djur finns nog inte.
Om du inte orkar göra en på morgonen och inte vill låta den stå på över natten, så kan du ju alltid ha en timer?
Hittar du någon helauto som du blir nöjd med så skulle det vara högintressant att få veta vad det blev. Lycka till!
OT: I dag blev jag pålurad ett smakprov från en nespresso och det var rena skämtet. De går väl på två loppor, kanske.

Tycker faktiskt Nespresso är helt ok, men bara de svarta och lila. Alla andra smakar skit. Men det är inget alternativ, hatar deras affärsmodell med svindyra kapslar, massa material som slängs, "exklusiviteten" med snobbiga butiker etc.

Tja det är nog en nedgradering, men med en treåring hemma och en till på väg känns det som att det kanske är en uppoffring jag får göra för att enkelt få i mig en kopp närhelst jag önskar... det är nog framför allt underhållet jag vill komma ifrån, jag tycker maskinen blir skitig så fort och får skruva isär brygghuset (eller vad f-n det heter) och göra rent allt rätt ofta. Men jag har inte tänkt klart i denna fråga än :)
 

botze

Well-known member
Vänta du tills du måste göra rent bryggdelen i maskinen... 

Jag har dålig koll på helisarna, men vet inte om jag tycker att Juran gör så mycket bättre kaffe för att kosta så kopiösa slantar. Vidhåller att 4-5k är en vettig prisnivå dock. Nå't som svärpäronen har kanske?

//Stefan (som inte tycker att det blir så "slabbigt" med en semiautomat)

Deras heter saeco synthia, tror den kostade runt 6k på media markt. Det smakar rätt långt ifrån "mitt" kaffe men det är just det jag funderar på; är det TILLRÄCKLIGT bra..??
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Om resultatet blir, citat TILLRÄCKLIGT, slut citat, bra kan ju bara du avgöra...

Vad gäller om att få prova på MM, så är det väl bara att... eh... prova? Om du får prova, alltså... 

//Stefan (som är personligen högst tveksam till ett, jämfört med semi, jämförbart resultat)
 

jonasy

Well-known member
Måste du ha espressokaffe då? En Aeropress ger ett helt magiskt kaffe smakmässigt, absolut inte samma sak som espresso, men krångelfaktorn är i nivå med att brygga en kopp te. Ibland känns det som folk antar att finkaffe måste bryggas med 10 bars tryck för att bli bra ... inget fel på hederligt bryggkaffe om det görs på rätt sätt!
 

Gringubben

Well-known member
jag tycker maskinen blir skitig så fort och får skruva isär brygghuset (eller vad f-n det heter) och göra rent allt rätt ofta. Men jag har inte tänkt klart i denna fråga än :)
Men, men , men.... Jag gör ett sånt här time out-tecken.
Kör du inte med blindfilter? Typ backflush, och ibland rengöringsmedel?
Jag brukar inte skruva bort spridarfiltret speciellt ofta, det går att hålla hyfsat rent ändå tack vare trevägsventilen.
Om man wigglar ibland så kan man borsta rent packningen också.
Fast det kanske du redan gör?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,663
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp