Borra naket. Ok, nu kan jag inte hålla mig...

HE

Well-known member
Sa för några månader sedan att jag aldrig skulle borra mitt enda original pf till La Pavonin för. Men nu står jag här och är sugen så det verker. Pengar till ett nytt finns inte. Någon som har ett pf som ligger o skrotar kanske? Vad säger ni, korkat att borra sönder originalet från 80-talet eller är det dags att sätta upp grejerna i skruvstädet?
/HE
 

martink78

Well-known member
Jag har svårt att se någon poäng i att behålla botten, shotsen blir för små för att man skall kunna använda dubbespouten. Har man en äldre maskin, typ joey's 60-talare kan jag förstå att man vill behålla den i originalskick, men från 90 och framåt verkar det finnas rätt gott om dem så det skulle inte störa mig nämnvärt att borra upp det..
 

HE

Well-known member
Jag kanske ska borra iallafall:unsure:
Har inte satt mig helt in i alla fördelar med naket? Är det bara för att se så det inte blivit någon kanalesering och för att det är en hög mysfaktor?
 

snabbkaffe

Well-known member
Japp, det är lättare att hålla koll på skottet helt enkelt.
Nackdelen är att om du av någon anledning får kanalisering så har det en förmåga att skvätta lite, och då blir det lite mer att rengöra :)
 

attis

Well-known member
Borde det inte vara lite svårt att se bra när man måste lägga kraft på hävarmen? Känns spontant som att man vill ha kraften uppifrån så man inte välter maskinen, står man då böjd under och pressar kanske den drar iväg (maskinen). Nåja, det går säkert att lösa, ifall du borrar får du gärna ta lite bilder och lägga upp. :)
 

HE

Well-known member
Ja, det är just det med hävarmen. Blir det något blir det oxå bilder.
Det här med original och original, det är ju bara materiella ting. Det är ju inte så att man borrar i saker för hundratusenklassen.
 

UbbeK

Well-known member
En teaser, tyvärr inte en av de bästa extraaktionerna man har åstadkommande.
Ut med botten!

attachment.php
 

Bilagor

  • DSC_1475.jpg
    DSC_1475.jpg
    81.7 KB · Visningar: 146

martink78

Well-known member
Den enda anledningen att avstå är om man vet med sig att man använder mycket kraft när man sätter i/lossar pf:et. Att ta bort botten gör ju hela pf:et svagare och det finns alltså en ökad risk att det går sönder om man tar i mycket.. :(
Jag vet inte hur stor risken är i praktiken, förmodligen beror det på. Jag vill minnas att jag pratat med nån som nämnde det som ett problem, men jag minns inte vem längre..

Edit: jag TROR det är bodaniel här på forumet som hade problem med att nakenfiltret var svagare. Kan vara värt att pm honom och kolla..
 
Senast ändrad:

HE

Well-known member
Nu har jag sovit på saken och kom på att man borde kunna bygga ett pf. Ska ner till Småland och div maskiner i helgen så får vi se. To be continued, om man säger....
/HE
 

dan nilsson

Well-known member
tror det bästa är att jaga rätt på ett extra PF så du kan köra som vanligt om det bara kanaliserar o sprutar kafffe i hela köket..
Vet inte om den rätta lösningen är att bygga eget dock....
 

Eugene Tooms

Well-known member
Det där blev ju skitsnyggt ju!
Ett nakenfilter ger ju en helt ny dimension till nedskitningen av köket. Nu kan du alltså sabba ditt hem med pucksprängningar, hysteriskt sprutande nakenfilter och allmän demolering med the pavoni hop. Härligt!
Skämt åsido, bra jobbat HE!
 
Topp