Kaffemaskin som gör god caffé latte? Helst Lavazza!

kloper

New member
Hej!

Jag tycker att caffé latten på 7Eleven från märket Lavazza är väldigt god. Den grymma latten på Café Limone på Gullmarsplan är också Lavazza tror jag. Vissa andra märken tycker jag inte är lika goda.

Jag vill kunna dricka god latte hemma oxå, men problemet är att jag inte har en aning om hur man gör... Det får inte ta för lång tid eller vara för mycket mekande (vispa mjölk, etc). Kanske är kört då? :unsure:

Har därför tittat lite på kaffemaskiner som kan göra caffé latte, men ingen av dom jag smakat (t.ex. Nespresso) är i närheten av det dom gör på kaféer? Har tittat lite på Electrolux Favola, men jag har inte ens lyckats lista ut om man kan göra latte med den, beskrivningen är väldigt dålig på hemsidan.

Någon som vet om Favola kan göra latte, och om det i så fall är gott? Eller finns det nåt annat sätt att göra latte på med Lavazza-bönor?
 

snabbkaffe

Well-known member
Det beror helt på vad du menar med lång tid och mycket meckande. Det är svårt/dyrt att få en, i mitt tycke, bra latte hemma genom att bara trycka på en knapp.
Jag gör en underbar latte hemma på ca 2min med halvautomatisk espressomaskin. Inkl. malning av kaffe, extrahera en espresso, ångskumma mjölk, rengöring.
 

kloper

New member
Hej, tack för svar!

Okej, om det går att lära sig att göra en underbar latte på två minuter, då är det helt klart okej... ;-)
Får man fråga om lite detaljer? :p Typ vilken maskin du använder, hur du ångskummar mjölken, vilken kaffesort och mjölk? Och vilka "verktyg" utöver maskinen du använder?
 

gabriel b

Well-known member
Det du frågar efter är som att fråga någon vad som är gott. Du kommer få tusen svar. Men kort sagt behöver du en kaffemaskin med kapacitet att ånga mycket mjölk. Sen kan du alltid gå fråga på Café Limone vilket kaffe/mjölk de använder. Men räkna med några timmars övande innan du får in tekniken....
 

mts

Well-known member
man sparar ju ganska snabbt in de 30talet kronor man får ge för en latte på stan med egen mjölk och bönor :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp