Återkommande läckage #Gaggia Classic

Jacob

Well-known member
Hej!

Min Gaggia Classic droppade ur ångröret, så jag bytte ångventil. Läckaget upphörde, men nu, mindre än ett år senare, droppar den likt förbaskat. Köpte en billig variant (kopia) från Tyskland.

Kan det helt enkelt vara ett kvalitetsproblem, eller kan det finnas andra orsaker? Jag är t.ex. inte helt noga med att avkalka maskinen. Det görs ibland så sällan som en gång om året. (Mjukt vatten i Jönköping i och för sig.) Och jag är mycket försiktig när jag stänger ventilen då hårt åtdragande förkortar livslängden.
 

Gringubben

Well-known member
Det här är rätt spännande. Min läcker lite grand men bara i ångläget. Hittills har jag inte orkat skruva upp maskinen, men jag hoppas kunna återanvända ventilen från min gamla skrotade baby twin om det är samma. Annars blir det väl en ny. När jag väl gör det så ska jag nog dissekera den trasiga för att kolla konstruktionen. Kanske finns det bättre alternativ om den är dåligt gjord från början. Jag tror inte Classic är den enda maskinen med det här problemet.
 

Jacob

Well-known member
Det här är rätt spännande. Min läcker lite grand men bara i ångläget. Hittills har jag inte orkat skruva upp maskinen, men jag hoppas kunna återanvända ventilen från min gamla skrotade baby twin om det är samma. Annars blir det väl en ny. När jag väl gör det så ska jag nog dissekera den trasiga för att kolla konstruktionen. Kanske finns det bättre alternativ om den är dåligt gjord från början. Jag tror inte Classic är den enda maskinen med det här problemet.

Den har spruttat och droppat så länge jag kan minnas; det var bara en kort stund efter att jag bytt ventil som den inte gjorde det. Funderar på om jag sabbar den när jag drar upp kokaren i 130° innan jag skummar.

Att kopior håller sämre kvalitet är ju inte konstigt iofs. Men detta är ju en rätt simpel del, det måste vara rätt svårt att misslyckas med tänker jag. Well well... Nån mer som har några cent att slänga in?
 

Gringubben

Well-known member
Klart som fan att den ska hålla för att dra upp i ångläget, kopia eller inte.
Men ni som har bytt; kan inte någon av er dissekera den gamla så hinner ni före mig?
Kan vara av intresse om man ska byta för att söka bättre alternativ, typ moddning.
Helst skulle jag vilja ha antingen en spak, eller ett vred som jag bara behöver vrida ett kvarts varv för att få fullt ös.
 

Jacob

Well-known member
Turbo-Fredde, köpte du en kopia då?

Gringubben, jo visst borde den hålla egentligen. Jag slängde tyvärr den gamla då den var kass. En spak hade ju varit smidigt, verkar lurigt att få till dock.

Funderar f.ö. på det jag nämnde i början om avkalkningen kan spela in. Jag har hört talas om det för länge sen, men minns inte på vilket sätt det skulle spela roll. En enda avkalkning gör hur som helst ingen skillnad på min maskin, det droppar ändå. Men jag misstänker att den är rätt eftersatt, kanske skulle behöva en dubbel omgång, om det nu har nån betydelse.
 

bauta

Well-known member
En spak borde gå att få till. Tänk handtag istf vred (nålventil) som det sitter på vattenledningsrör.
 

gabriel b

Well-known member
Är det samma mekanik som på Gaggia Baby, isåfall plocka isär och rengör. I min hade det kommit in kaffesmuts/korn (måste dock ha skett vid rengöring). Sköljde rent och montera tillbaka. Inga problem efter det.

Har aldrig bytt den packningen sen jag köpte maskinen 2006.
 

botze

Well-known member
Det här är ett känt problem på Gaggia Classic. Det är väl Gaggias akilleshäl lite grann. Min har alltid droppat mer eller mindre, har också bytt ångventil, det var väl bättre några veckor men sen började det igen. Är extremt försiktig när jag stänger den då jag vet att det är det som ofta förstör den, men det verkar inte hjälpa. Jag köpte ingen kopia utan en svindyr orginal från kaffemaskinen. Summa summarum: Ska man skumma mycket mjölk (eller ofta) är inte Gaggia Classic det klockrena köpet.
 
Senast ändrad:

Gholam

Well-known member
Men kom igen! En ventil måste ju kunna hålla i åratal, eller åtminstone ett par år. När jag bytte min (köpt på kaffemaskinen) fungerade den fortfarande när jag sålde maskinen efter ett år. Kan det vara att ni drar igen skruven på tok för hårt så att spetsen slits ut? Annars måste det gå att reklamera...
 

Jacob

Well-known member
Har dragit den bara precis så den stängs. Nån gång har väl frugan stängt den ovetandes om problematiken, men enstaka gånger borde den väl hålla för tänker jag. Orkar inte reklamera en tysk reservdel hur som helst. Den får stå där och droppa ett tag till, om det inte finns nån annan lösning.
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Kan inte tänka mig att jag dragit för hårt.
Originalet har hållt från 2003 och fram tills nyligen och den jag köpte höll i två veckor.
Maskinen används uteslutande till Latte minst en gång per dag och gärna 2 - 4 gånger / dag under helger och semestrar.
 

Gholam

Well-known member
Jaha, men då kan det bara betyda att reservdelen var riktig kass. Kaffemaskinen borde göra något åt det...
 

Gringubben

Well-known member
Skruvade isär min Classic. Tyvärr var det inte samma ventil som till min skrotade Baby Twin. :angry: Blir till att skaffa ny, alltså.
Funderar på om man ska kontakta Gaggia och försöka få dem att lösa problemet.
De kanske är intresserade av att försvara ryktet.
 

Jacob

Well-known member
Skruvade isär min Classic. Tyvärr var det inte samma ventil som till min skrotade Baby Twin. :angry: Blir till att skaffa ny, alltså.
Funderar på om man ska kontakta Gaggia och försöka få dem att lösa problemet.
De kanske är intresserade av att försvara ryktet.

Gör det! Det finns olika åsikter här på forumet om detta. Drar kunden åt för hårt eller gör Gaggia för dålig ventil? Se den här gamla tråden:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?26639-Dropp-fr%E5n-%E5ngr%F6ret

Personligen kan jag tycka att en ventil som inte håller ens när man är så försiktig man bara kan är undermålig. Särskilt när så många haft detta problem. Och apropå handhavandefel, det vore mycket märkligt om just ägare till Gaggia Classic/Coffee av naturen är disponerade att dra åt ångvredet hårdare än ägare till maskiner av andra märken. :)
 

Gringubben

Well-known member
Gör det! Det finns olika åsikter här på forumet om detta. Drar kunden åt för hårt eller gör Gaggia för dålig ventil? Se den här gamla tråden:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?26639-Dropp-fr%E5n-%E5ngr%F6ret

Personligen kan jag tycka att en ventil som inte håller ens när man är så försiktig man bara kan är undermålig. Särskilt när så många haft detta problem. Och apropå handhavandefel, det vore mycket märkligt om just ägare till Gaggia Classic/Coffee av naturen är disponerade att dra åt ångvredet hårdare än ägare till maskiner av andra märken. :)
Det duger inte att skriva fingertoppskänsla heller. Om det är så kinkigt måste de skriva ut det i max newtonmeter.
Ska försöka skriva till Gaggia nu, min maskin är för gammal för garanti.
Btw, vad kostar ventilen hos Kaffemaskinen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp