Återkommande läckage #Gaggia Classic

Gringubben

Well-known member
Jesus amalia! För en grej som man inte vet om den håller månaden ut.............
Det värsta är att det tycks vara kopparrör hela vägen så det skulle krävas en massa lödjobb för att fixa någon annan typ av ventil.
Blir spännande att se om och isf vad jag får för svar från Gaggia.
 

Jacob

Well-known member
En annan teori jag har kring läckaget i just min Gaggia är att den är igenkalkad. Jag körde en dubbel avkalkning nyss och när jag sköljde genom med vanligt vatten i slutet kom det fortfarande ut lika mycket svarta partiklar som innan. (Dock var vattnet klart och smakade som det skulle.) En tanke är att killen jag köpte maskinen av aldrig avkalkat den, och att kokaren är full med avlagringar. Detta skulle kunna sätta sig både här och där, t.ex. i ångventilen och kanske bidra till droppandet. Låter detta osannolikt?
 

bauta

Well-known member
Ångventilen borde vara en s.k. nålventil (en spets/kägla som går emot ett säte). Detta borde inte lätt sätta igen pga avlagringar. Det som brukar hända är att käglan blir sliten och får ett spår som gör att den inte sluter tätt mot sätet och därför droppar. Läcker sällan mkt och beror oftast på för hård el frekvent åtdragning.
 

Jacob

Well-known member
Ok, bra att veta! Läste i nån annan tråd att avkalkning ibland kunde lösa dropproblemet, men det kanske inte är så avgörande då. Borde hur som helst riva kokaren, då jag misstänker att den behöver rengöras.
 

Jacob

Well-known member
Har nu monterat isär och rengjort kokaren, vilket jag beskrivit i en annan tråd. Snacka om igenkleggad! Inte konstigt att vanlig avkalkning inte hjälpte. Till på köpet läcker den mindre än förut, den kan stå på mer än en halvtimme utan en droppe nu. Förut droppade det flera droppar i minuten, och ännu mer när man sköt kaffe. Pumpen låter lite bättre nu också - kanske bara inbillning :p
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp