tipsefterlysning

onkelA

Well-known member
Hejsan
ända sen jag skaffade naket PF har jag kämpat med att få fina extraktioner ur det..
..det har blivit väldigt mycket bättre, men jag är inte nöjd
Shottarna blir mycket goda redan nu, men jag undrar såklart om det går att få ännu bättre, nämligen:
extraktionerna börjar jämt och samlas snabbt i mitten, sen framträder de där läckra tigerränderna...
(det här beskriver alltså mina lyckade extraktioner, inte genomsnittet)
...men sen bryter åål hell loose :eek:( blonda floder börjar välla fram och avlöser varandra

bifogar här en videosnutt som beskriver bättre än ord:
[video]http://s230.photobucket.com/albums/ee211/fetabeta/?action=view&current=ex.mp4[/video]
Har du något tips som jag kunde testa för att få bukt med detta?

Jag maler med ascaso i-mini, WDT-ar, dunsar en gång innan jag jämnar ut jäms med kanten på filterkorgen och tampar

vill någon ens föreslå/gissa vilken av dessa moment jag borde se närmare på?

tack på förhand
onkelA
 
Senast ändrad:

Large

Well-known member
Oftast så kan man lättare hitta ledtrådar till vad som gått fel under en extraktion genom att leta efter defekter i pucken. Hur ser den ut ?

Generalfelet på dåliga extraktioner brukar ju oftast härleda till dålig distribution. WDT är ju bra för att slå sönder klumpar men beroende på hur den utförs så kan kaffet fortfarande vara dåligt distribuerat trots att det är klumpfritt.

Det bästa är naturligtvis att försöka hitta goda kaffen som inte klumpar när de mals i din kvarn. Då har du större möjligheter att göra en Stockfleths och minimera risken för fickbildning i pucken under tampning om det är det som är problemet.

Är det kanalisering som spökar så blir det till att gno på med stickan några varv till, hitta annat kaffe eller att uppgradera kvarnen.
 
Senast ändrad:

onkelA

Well-known member
tack large för dina funderingar!
Pucken ser, vad jag kan bedöma fin ut efter de flesta (enl. min skala) lyckade extraktioner, något blöt ibland (beroende på böna?)
Jag utför WDT med runda rörelser, som vandrar runt kanten och vars diameter är kanske mitt mellan radien och diametern av korgens.

Kaffet kan ha betydelse, för min nuvarande match med nakenPF (använder det inte ständigt) har jag bara hunnit testa en sort (Harrar, då videosnutten togs igår torde ha varit 8 dar ur rostning, mycket gott!!), ska bli intressant att testa med något annat kaffe!
Däremot undrar jag om det går att hitta kaffe som inte klumpar i min kvarn :eek:(

Jag ska följa ditt tips och ta några varv till med stickan, sen blir det som sagt intressant att testa andra kaffesorter och ifall inget annat hjälper så skyller jag på kvarnen och uppgraderar den (förr eller senare lär det bli aktuellt i vilket fall som helst)

tack än en gång!
 

Gringubben

Well-known member
Såg ingen kanalisation. Om det inte beror på videokvaliten eller mina ögon så fanns det ingen kanalisation. De blonda inslagen kanske beror på kaffesorten?
Jag har fått helt skilda resultat i mitt nakna beroende på vilket kaffe jag kört.
Är tanken dessutom att skotten ska gå i långt över halvminuten? Så länge kör jag sällan.
 

onkelA

Well-known member
tack för din kommentar Gringubben!
jag är nog beredd att tro på din bedömning att det måhända inte är fråga om någon värrigare kanalisering, för som sagt smaken brukar vara bra (även om just den där shotten hann blonda ganska rejält, fast det blir faktiskt sällan under 30 sek för mig)
dock har nog de där ljusa bomberna minskat sen jag ökade mitt WDTande, på Larges inrådan..
(samt smaken ännu bättre, åtminstone inbillningsvis)
..ser också fram emot att testa vidare med andra bönor!
 

onkelA

Well-known member
någon som vet hur/om tryck (och/eller temperatur) kan påverka..
..m.a.o kan för högt tryck skapa såna där blonda pulser i extraktionen?

Skaffade ett tryckmätande pf och såg att trycket var ganska högt i BZ07:an, så jag sänkte det en aning och ska testa..
..tyvärr tog mitt förra kaffe slut, så det blir att testa med en ny sort, vilket gör det svårt att säga vad ev. förändring beror på :eek:/

Har också beställt ny kvarn, mest för att slippa klumparna och oljudet och tidsåtgången samt omaket med WDTande och frisering
 

onkelA

Well-known member
"problemet" löst!
nya kvarnen har anlänt och extraktionerna ser jämna och fina ut i nakenPFet utan WDTande, bara jämnar ut lite före tampning..
(oljudet också ett minne blott, säkrare dosering extra bonus)
..återstår ännu att jämföra smaker (mellan gammal och ny kvarn) med något bra kaffe innan jag ropar halleluja, återkommer!
 

kotyok

Member
jag väcker denna tråden istället för att fråga i en ny.
jag har nyss skaffat en standard la pavoni och börjar göra ok skott med hänseende på extraktionstid och motstånd i armen.
dock blir halva skottet bara vatten.
jag har noga tittat på pucken och det är inga kanaler i den.
jag mal med en hario skerton, den mal inte jättejämnt.
vad finns det mer för variabler?
ska jag lägga kaffet i kylskåper?
byta kvarn?
jag har läst en förkortning på massa ställen, WDT, var betyder det?
nakenfilter kanske är en väg?
tacksam för svar.
/MVH Peter
 

HE

Well-known member
Du kanske behöver finare malning, jag hänger mig i princip över armen på min la Pavoni när jag drar ett skot.
 

onkelA

Well-known member
FWIW med tips från en nybörjare:

eller tips vet jag inte, men en fundering
-om halva shotten är vatten, betyder inte det att du stannar den på tok för sent?

Nakenfilter rekommenderar jag, för såklart är det mun och näsa som ska avgöra MEN
-nakenfilter avslöjar brister och får dig att gå bortom det du tror var bra och hitta nya nivåer
-extraktionen är lika tilltalande för ögat, då det lyckas, som en god espresso är tilltalande för näsa och mun
 

onkelA

Well-known member
ps: kylskåp skulle jag inte rekommendera, för tankarna till kondens och otrevligheter, däremot absolut nödvändigt hålla sig med färska bönor om man ska ha någon chans till riktgit utsökt espresso

ang.kvarn: min erfarenhet är att joxandet med WDT och andra sätt att försöka förbättra det som min ascaso släppte ur sig kunde jämföras med att fila och trixa med spoilers och däck (eller vad man nu trixar med) på en fiat uno och försöka få speed och komfort ur den..
(visst kan det ha betydelse, men)
..uppgradering på kvarnfronten är, i den analogien, som att plötsligt få en rejäl mersa eller nåt
 

kotyok

Member
jag har ganska nyrostat kaffe, senaste tiden har det gått la bomba, shakiso, yrgachett och etiopien harrar i kvarnen. (alla blondar)
jag var hos ett cafe/butik och malde upp lite shakiso där för att prova hemma med. malgraden var samma som i espresson som görs på cafet (som är den bästa jag druckit) det var lite för grovt för min maskin. tampade hårdare andra försöket och då blondade det mindre... kvarnen verkar vara kruxet.
skulle jag sluta dra innan skottet är "färdigt" skulle det väl dels bli kvar vatten i gruppen och så blir det väldigt lite i koppen. (2-3 cl)
tack för tippsen och länken om WDT.
åtgärder blir att borra naket och skaffa en bättre kvarn. skönt att man aldrig blir nöjd :)
 

Jacob

Well-known member
Kotyok: ibland blir det enligt min erfarenhet bara 2-3 cl, och då verkar det inte gå att göra nåt åt. Möjligt att en bättre kvarn löser det (min är inte heller top of the line), men vissa sorter blondar väldigt tidigt och då tänker jag att hellre lite kaffe, om det är gott, än mycket och blaskigt. Förr var det något slags ideal att en dubbel skulle vara 4-6 cl. Jag har aldrig fått 6 goda cl. Några av de godaste skotten jag fått till hemma har varit ca 3 cl nyrostat Yellow Bourbon från J&N. Krämigt, sött och mjukt.

onkelA: vad köpte du för kvarn? Upplever du stor skillnad mot den gamla efter att ha haft den ett tag?
 

onkelA

Well-known member
jag köpte en Compak K10 WBC, vilket var något av "rediculous overkill" och jo, skillnaden är fullständigt överväldigande!
Tystare, snabbare, lättare att dosera tillförlitligt [skalan ändrades från 1,0 till 0,1 g] (även om timer vore användbar, funderar på en sån), ojämförbart vackrare extraktioner i nakenPF (helt hypnotiskt) trots mindre omständigt MO (byebye WDT), ännu godare espresso (bättre balans då dos och malº stämmer) = ny nivå (antagligen tack vare mindre klumpning och jämnare malningskvalitet), klarar ljusare rostningar och ger därför mer rättvisa åt olika bönor!

(priset kan såklart inte jämföras, så se lovorden i ljuset av visst behov av att rättfärdiga investeringen)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp