Izzo Alex Duetto MK III - Är förbättringarna vitkiga?

Silva

Well-known member
Hej
Som några av er har sett så är jag på jakt efter en ny maskin efter min Silvia. Har funderat länge på Dalla Corte Mini men börjar mer och mer luta åt Izzo Alex Duetto. På Bellabarista har jag läst recensionen av "modell II" men nu ser jag ju att III har kommit.

http://www.bellabarista.co.uk/coffeemachines/izzo-alex-duetto-mark-iii-espresso-machine.asp

När jag läser igenom alla trådar som finns på RiktigtKaffe om Duetton verkar någon ha problem med att det är rätt trångt i själva maskinen, om man skall in och mecka lite själv. Förstår jag det rätt att de verkar ha fixat till detta i den nya versionen? Det står "Open top for easier access". Skall jag se detta som något väldigt positivt? Man kan ju fortfarande köpa IIan för 50 pund mindre än IIIan.

Är det några andra vassa förbättringar jämfört med IIan?

Generellt verkar Duetton bra för att den verkar innehålla standardprylar. Relativt lätt att mecka och dona med. Stämmer det?

Marcus
 
Senast ändrad:

snabbkaffe

Well-known member
Kasta även ett öga på "Expobar Leva Dual Boiler" :)

Skillnaden är väl mest, vad jag vet, att Expobar har Vibrationspump och Alex har Rotationspump
Just det. Alex kostar £600 mer.

Eller är det fler väsentliga skillnader?
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Förlåt om jag otydlig. Jag tycker att de var snygga och praktiska förändringar. Har rengjort tanken för någon vecka sedan och den nya gör det enkelt. Tampern som jag fick med var ett skämt glapp på 3-4 mm. Jag är mycket nöjd med min maskin och de nya modellerna har bara blivit bättre och snyggare.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag har en mkII som precis fyllt ett år. Visste inte att de uppdaterat den på nytt faktiskt. Men jag säger så här: jag fick byta pump och manometer efter en månad. Det var småbökigt men inte mer än så. Däremot har jag fått en mer högljudd maskin efter pumpbytet. Nånting blev uppenbarligen inte 100 % rätt när jag skruvade ihop maskinen, det är vibrationer som fortplantar sig i skalet. Jag var väldigt osugen på att flytta åbäket och skruva isär det på nytt så det har inte blivit av. Idag hittade jag till min stora förvåning en liten mutter under maskinen, den hade suttit på undersidan av bottenplåten. Inget konstigt egentligen, vibrationerna får så klart följder. Jag satte genast tillbaka den. Men nu hoppas jag att jag inte har fler "lösa skruvar" på met svåråtkomliga ställen, för nog finns det gott om såna i mkII.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk



Generellt verkar Duetton bra för att den verkar innehålla standardprylar. Relativt lätt att mecka och dona med. Stämmer det?

Marcus[/QUOTE]
 

BloodyMezzo

Well-known member
Men vad är 50 pund i sammanhanget? Jag skulle personligen gått på den senaste modellen men det är jag. Tror du blir nöjd oavsett, det är en fantastisk maskin! :)
 

jrylander

Well-known member
Jag har båda och iofs är Alex betydligt snyggare men Dalla Corte Mini är löjligt mycket bekvämare och i mitt tycke bättre. Håller reda på mängden kaffe så det räcker med en knapptryckning. Temp är mer exakt eftersom det (i alla fall för mig) inte har fått till tryck/vattennivå på ångan så att det funkar oavsett hur många koppa jag brygger på raken med eller utan vila. Spilltanken är lättare att lyfta bort på Dalla Corten oxo.

Men, men, utseendet är en fröjd på Alex plus att jag kopplat den till fast vatten plus avlopp vilket ju är väldigt bekvämt.

Alex är nog på många sätt lite "italiensk" vacker men inte lika robust :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp