Espresso, mängd eller volym bönor?

rfi99

Active member
Till en espresso brukar man ju säga att man tar ca 7 gram bönor och en dubbel ca 14 gram.

Men har inte olika bönor/rostningar olika densitet?
Visa sorters bönor blir lite för lite malet kaffe. Visst, det beror på malgrad också, men generellt tycker jag att det är lite olika... Men till vissa kaffesorter får jag nästan ta 16-17 gram för en dubbel espresso...

Brukar ni väga upp mängden eller kör ni på volymen?
Eller hur gör ni?
 

osks

Well-known member
Jag tarar portafiltret på vågen och mal sen kaffet ner i det, och väger kaffet. Justerar så det blir lagom mycket. Beroende på kaffe så kan lagom vara allt mellan 13 och 20 gram, ungefär.
 
Senast ändrad:

rfi99

Active member
Jag använder en Zassenhaus handkvarn och en Gaggia MDF. Om jag maler 20 gram så blir det lite över som bara står till nästa gång jag ska göra espresso... helst vill jag ju bara mala det som jag faktiskt ska använda.

Hmm.. kanske ska byte kvarn...
 

osks

Well-known member
Jag använder en Zassenhaus handkvarn och en Gaggia MDF. Om jag maler 20 gram så blir det lite över som bara står till nästa gång jag ska göra espresso... helst vill jag ju bara mala det som jag faktiskt ska använda.

Varför mal du 20 gram menar du? Jag förstår att det inte är avsiktligt, men beskriv gärna din teknik mer exakt så kanske nån kan komma med något bra tips på förbättring.

Menar du att det du inte använder blir liggande i dosern? Om du inte ska göra en ny espresso direkt så borde du slänga det malda kaffet som blir över (det är spill). Du gör dig bara en otjänst att använda för gammalt kaffe till nästa espresso.
 

Eugene Tooms

Well-known member
En halvdeciliter brukar bli rätt lagom. Det spill som blir över häller jag helt ogudaktigt ner i bryggkaffeburken. Fulkaffet i termos på tåget blir varken bättre eller sämre av det...
 

rfi99

Active member
Jag brukar väga upp ca 15 gram och sedan maler jag det. Dock är det olika mycket "volymmässigt" mellan olika bönor, så ibland blir det egentligen lite för lite.

Vad jag är ute efter är att ha så lite spill som möjligt och då började jag fundera på om man ska slaviskt köra på vikten eller på volymen. Kollar man runt på t.ex. youtube så finns det de som väger sina bönor innan malning och så finns det de som fyller filterkorgen och slätar av den. Den sistnämnda metoden medför mycket spill, speciellt om man inte gör flera koppar på raken eller att man bara göra 1-3 koppar om dagen. Och kaffe är ju inte jättebilligt...

Därför undrade jag lite hur ni andra gör.
 

osks

Well-known member
Jag brukar väga upp ca 15 gram och sedan maler jag det. Dock är det olika mycket "volymmässigt" mellan olika bönor, så ibland blir det egentligen lite för lite.

På vilket sätt blir 15 gram för lite ibland? Menar du att det ser lite ut i filtret innan du brygger, eller menar du att själva espresson blir sämre?
 

idea

Well-known member
Enligt den "skola" jag lärt mig så är grundparametrarna för en dubbel espresso 14 gram kaffe tampat med 13 kg tryck skall ge 7 cl espresso på 25 sekunder och den enda parameter som skall ställas in är malgraden på kaffet. Dvs man mäter upp 14 gram kaffe och tar tiden för att producera 7 cl, om den är mer än 25 sekunder mal man lite grövre och om den är mindre än 25 s så mal man lite finare tills dess att grundinställningen är "rätt". Utgående från detta så kan man ändra malgraden om man vill dra lite kortare eller längre beroende på vilka smaker man vill få ut ur kaffet.
 

kafferic

Active member
Jag går på vikt vid dosering, i vanliga fall brukar jag röra mig runt 20 gram för en dubbel men vissa kaffen måste jag mala finare än vad som är lämpligt (skräp i koppen som slinker igenom filterkorgen vill jag inte ha) då dosear jag mera. Om jag måste dosera så mycket att det går emot spridarfiltret i grupphuvdet plockar jag fram trippelkorgen, men då kan man lätt hamna på upp till 26 gram kaffe (med lite grövre malning) per dubbel espresso. Mörka rostningar brukar tillåta mindre dosering och grövre malning än vad ljusare rostningar gör.
Tampningsvikten tycker jag inte ger så mycket variation, jag brukar mest platta till lite (kanske runt två tre kilo?), tampa rakt är viktigare än hur hårt du tampar, tycker jag.
Låt tungan bestämma och försök låt bli att tänka på vad reglerna säger om tampning, temperatur, tryck, malning, dosering och bryggtid. Tycker du att det blir gott så gör du rätt. Tycker du att det blir mindre gott så gör du fel, oavsett vad pekpinnarna säger om din malning dosering och bryggtid.
 

jonasy

Well-known member
Själv har jag byggt upp en differentialekvation som tar hänsyn till volymen bönor, densiteten, omgivande lufttemperatur, lufttryck, månfas samt den senaste idol-vinnaren för att mäta upp den perfekta mängden kaffe. Efter 12h tuggande i Matlab kan man äntligen njuta av den perfekta espresson!
 

Eugene Tooms

Well-known member
Men espressokaffet blir väl lite för finmalet för det?

Nej, det är en såpass liten del av den totala mängden kaffe så det gör ingen nämnvärd skillnad.
Jag kör alltså vanligt Zoega i tratt, häller det i en dålig termos så att det ligger och småkallnar i väskan i ungefär en timme innan det är dags att plocka upp frukosten. Det här kaffet stjälper jag sedan i mig tillsammans med en macka sittande på Öresundståget någonstans i gränsskogarna mellan skåne och småland, trött och jävlig med snarkande och morgonfisande medresenärer omkring mig. På exakt vilket sätt skulle min kaffeupplevelse kunna bli sämre av att jag pytsar i en liten mängd lite för finmalt finkaffe? ;)
 

snabbkaffe

Well-known member
Nej, det är en såpass liten del av den totala mängden kaffe så det gör ingen nämnvärd skillnad.
Jag kör alltså vanligt Zoega i tratt, häller det i en dålig termos så att det ligger och småkallnar i väskan i ungefär en timme innan det är dags att plocka upp frukosten. Det här kaffet stjälper jag sedan i mig tillsammans med en macka sittande på Öresundståget någonstans i gränsskogarna mellan skåne och småland, trött och jävlig med snarkande och morgonfisande medresenärer omkring mig. På exakt vilket sätt skulle min kaffeupplevelse kunna bli sämre av att jag pytsar i en liten mängd lite för finmalt finkaffe? ;)

Är det någon som polisanmält detta? Det måste väl ändå vara olagligt att dricka "kaffe" på detta vis?

Själv har jag byggt upp en differentialekvation som tar hänsyn till volymen bönor, densiteten, omgivande lufttemperatur, lufttryck, månfas samt den senaste idol-vinnaren för att mäta upp den perfekta mängden kaffe. Efter 12h tuggande i Matlab kan man äntligen njuta av den perfekta espresson!

Har du den i Excel-format? Kan du isf dela med dig av filen? Kaffet har smakat lite surt den senaste tiden...
 
Senast ändrad:

rfi99

Active member
Själv har jag byggt upp en differentialekvation som tar hänsyn till volymen bönor, densiteten, omgivande lufttemperatur, lufttryck, månfas samt den senaste idol-vinnaren för att mäta upp den perfekta mängden kaffe. Efter 12h tuggande i Matlab kan man äntligen njuta av den perfekta espresson!

Nu pratar vi!!!
 
Topp