Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 17
    Citat Ursprungligen postat av Eugene Tooms Visa inlägg
    En halvdeciliter brukar bli rätt lagom. Det spill som blir över häller jag helt ogudaktigt ner i bryggkaffeburken. Fulkaffet i termos på tåget blir varken bättre eller sämre av det...
    Men espressokaffet blir väl lite för finmalet för det?

Senior Member oskss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Citat Ursprungligen postat av rfi99 Visa inlägg
    Jag brukar väga upp ca 15 gram och sedan maler jag det. Dock är det olika mycket "volymmässigt" mellan olika bönor, så ibland blir det egentligen lite för lite.
    På vilket sätt blir 15 gram för lite ibland? Menar du att det ser lite ut i filtret innan du brygger, eller menar du att själva espresson blir sämre?

Senior Member
    Reg.datum
    aug 2011
    Har inte varit några problem att att köra espressomalning i bryggkaffe... rinner dock inte igenom lika snabbt.

Enligt den "skola" jag lärt mig så är grundparametrarna för en dubbel espresso 14 gram kaffe tampat med 13 kg tryck skall ge 7 cl espresso på 25 sekunder och den enda parameter som skall ställas in är malgraden på kaffet. Dvs man mäter upp 14 gram kaffe och tar tiden för att producera 7 cl, om den är mer än 25 sekunder mal man lite grövre och om den är mindre än 25 s så mal man lite finare tills dess att grundinställningen är "rätt". Utgående från detta så kan man ändra malgraden om man vill dra lite kortare eller längre beroende på vilka smaker man vill få ut ur kaffet.

Jag går på vikt vid dosering, i vanliga fall brukar jag röra mig runt 20 gram för en dubbel men vissa kaffen måste jag mala finare än vad som är lämpligt (skräp i koppen som slinker igenom filterkorgen vill jag inte ha) då dosear jag mera. Om jag måste dosera så mycket att det går emot spridarfiltret i grupphuvdet plockar jag fram trippelkorgen, men då kan man lätt hamna på upp till 26 gram kaffe (med lite grövre malning) per dubbel espresso. Mörka rostningar brukar tillåta mindre dosering och grövre malning än vad ljusare rostningar gör.
    Tampningsvikten tycker jag inte ger så mycket variation, jag brukar mest platta till lite (kanske runt två tre kilo?), tampa rakt är viktigare än hur hårt du tampar, tycker jag.
    Låt tungan bestämma och försök låt bli att tänka på vad reglerna säger om tampning, temperatur, tryck, malning, dosering och bryggtid. Tycker du att det blir gott så gör du rätt. Tycker du att det blir mindre gott så gör du fel, oavsett vad pekpinnarna säger om din malning dosering och bryggtid.

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2009
    Själv har jag byggt upp en differentialekvation som tar hänsyn till volymen bönor, densiteten, omgivande lufttemperatur, lufttryck, månfas samt den senaste idol-vinnaren för att mäta upp den perfekta mängden kaffe. Efter 12h tuggande i Matlab kan man äntligen njuta av den perfekta espresson!

Nej, det är en såpass liten del av den totala mängden kaffe så det gör ingen nämnvärd skillnad.
    Jag kör alltså vanligt Zoega i tratt, häller det i en dålig termos så att det ligger och småkallnar i väskan i ungefär en timme innan det är dags att plocka upp frukosten. Det här kaffet stjälper jag sedan i mig tillsammans med en macka sittande på Öresundståget någonstans i gränsskogarna mellan skåne och småland, trött och jävlig med snarkande och morgonfisande medresenärer omkring mig. På exakt vilket sätt skulle min kaffeupplevelse kunna bli sämre av att jag pytsar i en liten mängd lite för finmalt finkaffe?

Senior Member snabbkaffes avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Citat Ursprungligen postat av Eugene Tooms Visa inlägg
    Nej, det är en såpass liten del av den totala mängden kaffe så det gör ingen nämnvärd skillnad.
    Jag kör alltså vanligt Zoega i tratt, häller det i en dålig termos så att det ligger och småkallnar i väskan i ungefär en timme innan det är dags att plocka upp frukosten. Det här kaffet stjälper jag sedan i mig tillsammans med en macka sittande på Öresundståget någonstans i gränsskogarna mellan skåne och småland, trött och jävlig med snarkande och morgonfisande medresenärer omkring mig. På exakt vilket sätt skulle min kaffeupplevelse kunna bli sämre av att jag pytsar i en liten mängd lite för finmalt finkaffe?
    Är det någon som polisanmält detta? Det måste väl ändå vara olagligt att dricka "kaffe" på detta vis?

Citat Ursprungligen postat av jonasy Visa inlägg
    Själv har jag byggt upp en differentialekvation som tar hänsyn till volymen bönor, densiteten, omgivande lufttemperatur, lufttryck, månfas samt den senaste idol-vinnaren för att mäta upp den perfekta mängden kaffe. Efter 12h tuggande i Matlab kan man äntligen njuta av den perfekta espresson!
    Har du den i Excel-format? Kan du isf dela med dig av filen? Kaffet har smakat lite surt den senaste tiden...
    Senast redigerat av snabbkaffe den 2011-11-09 klockan 13:34.

Liknande ämnen

1. Mängd kaffe?
    Av richard i forum Hantverket
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 10:58
  2. Vilka bönor ska jag välja?[Espresso]
    Av Laserapa i forum Mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 15:04
  3. Testat Espresso House bönor?
    Av welikeespresso i forum Mjukvara
    Svar: 7