Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 17

Espresso, mängd eller volym bönor?

Till en espresso brukar man ju säga att man tar ca 7 gram bönor och en dubbel ca 14 gram.

Men har inte olika bönor/rostningar olika densitet?
    Visa sorters bönor blir lite för lite malet kaffe. Visst, det beror på malgrad också, men generellt tycker jag att det är lite olika... Men till vissa kaffesorter får jag nästan ta 16-17 gram för en dubbel espresso...

Brukar ni väga upp mängden eller kör ni på volymen?
    Eller hur gör ni?

Senior Member
    Reg.datum
    aug 2011
    En skopa för enkel, två för dubbel. Brukar mest gå på volym och se när det ser "lagom" ut i PF.

Maler rakt ner i pf och brukar gå på volymen.
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Senior Member oskss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Jag tarar portafiltret på vågen och mal sen kaffet ner i det, och väger kaffet. Justerar så det blir lagom mycket. Beroende på kaffe så kan lagom vara allt mellan 13 och 20 gram, ungefär.
    Senast redigerat av osks den 2011-11-07 klockan 18:48.

Jag använder en Zassenhaus handkvarn och en Gaggia MDF. Om jag maler 20 gram så blir det lite över som bara står till nästa gång jag ska göra espresso... helst vill jag ju bara mala det som jag faktiskt ska använda.

Hmm.. kanske ska byte kvarn...

Senior Member oskss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Citat Ursprungligen postat av rfi99 Visa inlägg
    Jag använder en Zassenhaus handkvarn och en Gaggia MDF. Om jag maler 20 gram så blir det lite över som bara står till nästa gång jag ska göra espresso... helst vill jag ju bara mala det som jag faktiskt ska använda.
    Varför mal du 20 gram menar du? Jag förstår att det inte är avsiktligt, men beskriv gärna din teknik mer exakt så kanske nån kan komma med något bra tips på förbättring.

Menar du att det du inte använder blir liggande i dosern? Om du inte ska göra en ny espresso direkt så borde du slänga det malda kaffet som blir över (det är spill). Du gör dig bara en otjänst att använda för gammalt kaffe till nästa espresso.

En halvdeciliter brukar bli rätt lagom. Det spill som blir över häller jag helt ogudaktigt ner i bryggkaffeburken. Fulkaffet i termos på tåget blir varken bättre eller sämre av det...

Jag brukar väga upp ca 15 gram och sedan maler jag det. Dock är det olika mycket "volymmässigt" mellan olika bönor, så ibland blir det egentligen lite för lite.

Vad jag är ute efter är att ha så lite spill som möjligt och då började jag fundera på om man ska slaviskt köra på vikten eller på volymen. Kollar man runt på t.ex. youtube så finns det de som väger sina bönor innan malning och så finns det de som fyller filterkorgen och slätar av den. Den sistnämnda metoden medför mycket spill, speciellt om man inte gör flera koppar på raken eller att man bara göra 1-3 koppar om dagen. Och kaffe är ju inte jättebilligt...

Därför undrade jag lite hur ni andra gör.

Liknande ämnen

1. Mängd kaffe?
    Av richard i forum Hantverket
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 10:58
  2. Vilka bönor ska jag välja?[Espresso]
    Av Laserapa i forum Mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 15:04
  3. Testat Espresso House bönor?
    Av welikeespresso i forum Mjukvara
    Svar: 7