Rosta i bakmaskin?

Fulling Mill

New member
Tjena. Jag ringde till återförsäljaren av tantens bakmaskin för degkroken/vispen i botten hade försvunnit och det behövdes ny. Vi språkade en stund och jag frågade till sist vad han trodde om att rosta kaffe i bakmaskinen. Han trodde med all säkerhet att det inte skulle funka, men han hade ingen motivering till detta svar. Vad tror ni? Nån som har testat?
 

grebdnul

Well-known member
Hmm. Temperaturen måste i alla fall vara minst 180 grader, annars blir det just bakning av bönorna och det är inte bra. Mellan 180 till 230grader ska det vara, har jag läst mig till. Hoppas att det stämmer oxå.
 

Mayhem

Well-known member
Det är en hel del folk på Home-Barista som rostar i bakmaskin, temperaturen måste dock upp högre än vad de klarar av från fabrik vilket vanligen åstadkoms med varmluftspistol.
 

Fulling Mill

New member
Tack för svar. Jag sökte vidare i forumet efter att ha dragit iväg frågan, och hittade tråden om modifikationen med varmluftspistol -något som jag förmodligen (nästan säkert) inte kommer experimentera med. Kanske fortsätter att rosta i ugnen då, det är ju inte så förtvivlat ofta man rostar själv! Tack för svar. Ha det
 

martink78

Well-known member
Poppcorn-poppare kan vara ett alternativ till ugn. De funkar (om jag har förstått det rätt, har inte prövat själv) utan modifikationer..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp