efterlysning illustration av mjölkskumning

eriwet

Active member
Hej jag söker efter en illustrerad enkel guide till hur man skummar mjölk. Jag har sett en väldigt bra och tydlig sådan någonstans på nätet men lyckas inte hitta den igen (har googlat på allt jag kan tänka mig).

Jag syftar inte på DCs guide här på forumet utan en något enklare guide med fina illustrationer där skumningen beskrivs steg för steg.

Någon som som har en aning?
 

svartvest

Well-known member
På youtube finns Scott Rau, jag tyckte att den filmen gjorde att "polleten"trilla ner för mig. DC instruktion är grymt bra.
 

eriwet

Active member
Ja det finns ju massor av bra instruktionsfilmer (ska kolla in Scott Rao) men det jag var ute efter var en teknad illustration. Tanken var att den ska skrivas ut och kunna användas som en enkel snabbguide för ovana som snabbt vill kunna påminna sig hur man gör när de står där vid maskinen.

Jag gjorde om en bild jag hittade...
 

Bilagor

  • mjölkskumningsmanual.jpg
    mjölkskumningsmanual.jpg
    66.1 KB · Visningar: 138

Coffea-Arvensis

Well-known member
om man bryter ner hela processen i sina minsta bestånds delar, så handlar det i princip om att man "tvingar" in luft i mjölken..
...du ska alltså lyssna så du hör att det är luft. :D

kanske lite för simpel/krånglig beskrivning, beror på utgångspunkt. oO
 

snabbkaffe

Well-known member
Tycker proceduren kan variera lite beroende på maskin osv. Nu när jag skummar så hoppar jag över steg 3 i ovan beskrivning. Kör "tssh-tssh" vid ytan (eller strax under) samtidigt som jag skapar en virvel i kannan. Sen kör jag så i princip tills mjölken blir varm.

Blir kanon mikroskum(t). :)

Avbryter jag "tssh" efter ett tag och sänker munstycket så blir det inte alls lika krämigt. Kanske beror på hur mycket mjölk man har i kannan också?
 
Senast ändrad:

eriwet

Active member
Kanske ska förtydliga att jag inte egentligen behöver tips själv (jag är helt nöjd med resultatet när jag skummar själv). Det jag var ute efter var väldigt specifikt en kortfattad steg för steg-illustration som kan skrivas ut (alltså inte en film el dyl.) och som nybörjare kan få stöd av när de står och precis ska till att prova på att skumma.

Jag vet som sagt att jag har sett en riktigt bra variant, men eftersom jag inte kan hitta den så frågade jag här. Den enkla varianten som jag själv la upp funkar, men jag vill minnas att den andra var bättre (tydligare).
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp