Alla med Duetto/Brewtus, hur viktigt är PID?

AndersL

Well-known member
PID är avgörande för rätt start-temp och temperaturstabilitet genom skottet på en liten kokare men på tex Duetton och Brewtus borde en PID ha en marginell betydelse för tempstabilitet genom skottet. På dessa maskiner borde behållningen med PID vara att kunna ändra starttemp.

Alla ni med PID och stor kokare: hur ofta använder ni er PID för att få till "rätt" smak? Om ni var tvungna att byta maskin, känner ni att PID är ett "måste"?
 

svartvest

Well-known member
Jag leker nästan alltid med olika temperaturer. Allt från 90-96 grader och jag tycker att det är en upplevelse skilland.
 

bauta

Well-known member
Nybliven Brewtus-ägare och har bara pillat mellan 94-96 grader, men kommer fortsätta utforska.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag skäms nästan att erkänna att Jag ägt en duett i ett år utan att experimentera med temp. Men nyfiken! Vad för kaffe gör du hetare respektive svalare svartvest? :)
 

svartvest

Well-known member
Jag skäms nästan att erkänna att Jag ägt en duett i ett år utan att experimentera med temp. Men nyfiken! Vad för kaffe gör du hetare respektive svalare svartvest? :)

Ja jag provar allt kaffe som jag köper. Det började med att Costas skickade med en handskriven lapp när frun hade varit till Umeå. Brygg på den temperaturen och denna tid..sedan blev det som en vana att prova kaffe på detta sätt. Som jag skrev så tror jag det är en upplevelseskillnad. Hur vill du ha kaffet? Många gånger tycker jag att kaffet är för varm och kommer inte till sin rätt. Kaffe skall vara varmt men inte het.
 
Topp