Hur stor smakskillnad med bättre kvarn?

AndersL

Well-known member
Halloj!

Har idag en Isomac Granmacinino som jag tror är samma kvarn som Isomac Prof inox. Eftersom jag alltid varit nöjd med denna kvarn har jag aldrig haft en anledning att uppgradera.

Man hör ofta "snåla inte med kvarnen", "kvarnen är det viktigaste", "det är stor skillnad med en bättre kvarn" osv. Men hur stor smakskillnad är det egentligen?

Många verkar hävdar att en Silvia kan spöa en GS3 vilken dag som helst så länge som Silvian paras ihop med en super jolly och GS3an med en Prof inox.

Finns det verkligen någon på detta forum som har gjort ett blindtest med tex en Isomac Prof Inox och Mazzer Mini med samma kaffemängd och extraheringstid på en tempstabil maskin och kommit fram till att smaken är betydligt bättre med Mazzern?

Många verkar tro det är stor skillnad men är det någon som "vet"?
 

svartvest

Well-known member
Jag har gått från en Amfin till K30 och den stora skillnaden när det gäller jämhet att få samma portion varje gång. Det var den direkta skillnaden som jag märkte på en gång. Hastighet i att fylla pf är en njutning. Detta vet jag.
 

snabbkaffe

Well-known member
Jag gjorde vid ett tillfälle test mellan Isomac Prof Inox och Compak K3. Jag kunde inte känna någon direkt skillnad.
Bytte sedan kvarn till en Mahlkönig Vario (även kallad Baratza Vario), och jämförde då med min Isomac Prof Inox. Jag kunde inte känna någon direkt skillnad.
Det är dock skillnad på manövreringen. Varion har mer bekvämligheter :)

Vissa påstår att de kan känna stor skillnad, och det är mycket möjligt att de kan. Eller är det något annat som spelar in.
Den enda som kan avgöra om det är smakskillnad är alltså du själv ;)
 

Mayhem

Well-known member
Var glad om du inte känner någon skillnad, de som (inbillar sig att de) gör det lägger alldeles för mycket pengar på att uppgradera sin utrustning :p
 

Senjin

Well-known member
Var glad om du inte känner någon skillnad, de som (inbillar sig att de) gör det lägger alldeles för mycket pengar på att uppgradera sin utrustning :p

Du menar alltså att det inte blir någon direkt skillnad mellan till exempel Mahlkönig Vario och Mazzer Mini E?
Är själv på väg att köpa esspressomaskin och kvarn och båda kvarnarna har jag funderat på, tidigare lutade åt Mini E, men jag kankse inte märker någon skillnad, förrutom utseende.
 

Mons1

Active member
Jeg byttet fra Compak K3 til K30, og merket at samme kaffe ga en større og mildere smak på den nye Mahlkönig K30
og at det ikke ble klumper i hele tatt, bare tape og kaffen blir perfekt!
Compak K3 er en bra kvern, mye lyd og 18-20 sek for en dobbel espresso malning.
Kopis har Mazzer mini e og den klumper like mye sim K3 !
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp