Bygga om en Mazzer Major

Fahlen

Active member
Har precis köpt en mazzer major med påsklämma, har insett att den kanske inte är perfekt för espresso men jag kunde inte hålla mig ändå tack vare priset,

Men nu till frågan, är det nån som har byggt om en sådan så den blir mer anpassad för espresso, skulle vilja ha en sån där strut men hur djupt måste man gå för lyckas med det?
 

Gholam

Well-known member
Det beror på hur proffsigt man vill att resultatet ska bli och vilka redskap man har tillgång till. Om du inte kan svarva till en tratt och slipa dess insida så att den blir spegelblank så måste du välja mellan att köpa original tratten eller nöja dig med något som ger sämre resultat. Det är många som har letat efter en färdig substitut av rostfritt stål men så vitt jag vet har det varit omöjligt att hitta något med de rätta dimensionerna. Själv köpte jag Mazzertratten och har inte ångrat mig sen dess.
Om du funderar på att klippa till stål-ark (eller vad de nu kallas) så tänk på att de måste vara rätt tjocka för att ge den stabilitet som krävs. Samt att det är viktigt att insidan är så friktionsfritt som möjligt för redan nu känner jag att jag måste torka rent tratten dagligen för att allt pulver ska åka obehindrat ner i PF:en. Annars fastnar det lätt på vägen.
Det där med elektrostatisk laddning får du också ha en plan för. En tratt som inte är av metall är uteslutet.
PS. Vad fick du ge för kvarnen?
 

Gholam

Well-known member
Och förresten, grattis till den nya kvarnen! Visst är den underbar att jobba med och titta på? Jag brukar kalla den för kvarnvärldens motsvarighet till Porsche (Boxster kanske).
 

Fahlen

Active member
ja det lutar mer och mer till orginal delar, speciellt efter alla hemska lösningar folk hittar på=)
vet du om någon svensk förhandlare som säljer allt man behöver till en espresso uppgradering?
ja den maler sjukt snabbt och fint, klivet från rockyn va lätt att ta.
fick ge en tusenlapp för den med frakt o allt.
 

Gholam

Well-known member
ja det lutar mer och mer till orginal delar, speciellt efter alla hemska lösningar folk hittar på=)
vet du om någon svensk förhandlare som säljer allt man behöver till en espresso uppgradering?
ja den maler sjukt snabbt och fint, klivet från rockyn va lätt att ta.
fick ge en tusenlapp för den med frakt o allt.
Jeeeses, tusing var väl verkligen som hittat!! Jisses va billigt! Verkligen grattis! Jag köpte mina reservdelar från Espressoparts.com och med dollarn på 6.40 blev det ganska överkomligt. Monteriva på Södermalm kan tänkas ha delar till den och sedan finns ju Mazzers återförsäljare (på Lidingö tror jag) som dock är sjukt dyra. Sedan finns Moterivas motsvarighet i Göteborg, har tyvärr glömt namnet (den som googlar, han finner). Lycka till!
 
Topp