Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 17
    Visst händer det att jag toppar mjölken med lite vispgrädde om det finns hemma för att lyxa lite. En annan grej som jag körde senast igår är espresso con panna - en rejäl klick vispad grädde i en liten besk espresso blir riktigt syndigt och gott.

Har alltid om möjligt grädde i mitt bryggkaffe hemma och brukar efterfråga det på caféer (mer gammeldags konditorier brukar ha det som alternativ framme). Det är dessutom fint att duka med en gräddkanna till kokkaffet eller bryggkaffet. Har dock aldrig provat det till espressobaserat kaffe.

Köpte mig en liten skumkanna (typ 0,5-1DL) och skummar nu upp lite grädde och häller på espresson i mindre mängd, kanongott måste jag säga, annars funkar cappucino med grädde men det blir oftast för mycket smak av grädden... Men fettet är ju bara bra för kroppen så det är en fördel bara... Se bara till att ni köper 40%ig grädde då den 36%iga innehåller alger och annat skumt.. då mjölkbolagen "snott" det dyra fina fettet till andra produkter... Vad gäller mjölk kontra grädde så är det ironiska att mjölken innehåller mer socker/kolhydrater än grädde, och för dem som använder lättmjölk kan man ju med enkelhet spä grädden med 9/10 vatten så blir det samma sak... Fettskrämd eller inte det är frågan?

/J

Håller med Magnuz här ovan. Kanongott med en skvätt grädde i espresson ibland. På jobbet är det en nödvändighet då espresson från den helautomatiska maskinen knappt är drickbar annars. Att vara rädd för fettet i grädde (och annat) är ungefär lika up to date som att var rädd för att trilla över kanten när man seglat för nära horisonten (typ jorden är väl platt, eller?)

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2012
    Grädde kan nog ha lite mer egensmak än t.ex. blå mjölk. Men är det inte så att man kompenserar volymen? En skvätt grädde, men halva muggen mjölk? Vilket innebär att det egentligen är själva mejeriprodukter i sig som hjälper till att få fram en god smak.

Fett är ju smakbärare

Lidls billiga kaffegrädde i praktisk förslutbar kanna kan förhöja förmiddagsespresson mätbart. Men det ska vara en rätt liten skvätt, och som redan påpekats, aldrig efter klockan 12.
    Praeterea censeo coffeam robustam laudandam esse.

Senior Member pojoels avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Jag försöker byta ut min mikrade rödmjölk mot mikrad vispgrädde eftersom jag behöver en fettbuffert på morgonen.
    Ja, jag är typ 2-diabetiker och försöker lösa de värsta problemen med LCHF.

Men vispgrädden är snudd på för mäktig. Enklare då med perversdrinken "LCHF-kaffe": Låt en rågad tesked kallpressad kokosolja smälta i espresson. Faktiskt inte alls så läskigt som det låter. Och så blir man så mjuuuk om läpparna...
    "Senki sem baszakodhat a kis vizilóval."

Junior Member
    Reg.datum
    mar 2013
    Jag tycker det blir en besk bismak med mjölk i bryggkaffet, men en skvätt grädde däremot lyfter fram smakerna och tillför ingen beska. Jag kan även "rädda" en dålig espresso med en aning grädde för att få bort den beska/brända smaken och få fram mer av aromen som en bra espresso har.
    Senast redigerat av Baldy den 2013-03-14 klockan 11:44. Anledning: slarv

Liknande ämnen

1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 21:19
  2. K: Kaffe utan grädde
    Av johey i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 21:30
  3. Ånga grädde
    Av rolfmm i forum Mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 07:40