Grädde i stället för mjölk?

AvecNoir

New member
Är något av en kaffenovis som tycker det är jättespännande att utforska olika bönor/ursprungland/rostning, osv.

Än så länge kör jag vanligt bryggkaffe från en Moccamaster, som jag tycker blir riktigt hyggligt. Stoppar helst i J&N:s Yellow bourbon, men är låååååångt ifrån klar med att hitta vilken smakprofil jag gillar bäst.

En sak har jag dock märkt: En skvätt grädde (vispgrädde 40%) i kaffet och det smakar gudomligt. Detta oavsett rostningsgrad och bönor, så länge syran inte blir för hög.

Nu till frågan: Är jag knäpp? Eller snarare har ovanlig smak? Det diskuteras om grön mjölk, standardmjölk, baristamjölk, klövermjölk och fan och hans moster... Men inget om grädde!

Som jag förstår det var det mycket vanligare med grädde i kaffet förr i tiden – tänk kaffegrädde t.ex. Men nu? Finns det inga här som gärna dricker kaffe med grädde?
 

gabriel b

Well-known member
Själv kan jag tänka mig en skvätt riktigt fet mjölk i ibland. Men trivs du med grädde så kör på!

Smaken är som baken, stor! =D
 

jonasy

Well-known member
Det händer! Tycker dock grädden tillför lite för mycket egensmak för att det skall kännas bekvämt med dyrare bönor. En skvätt är dock inga problem, särskilt när jag är hemma och mina föräldrar köpt icke-standardmjölk (inga problem att skumma heller).

När man bor själv är det heller inte alltid så lätt att knäcka 3dl grädde inom hållbarhetstiden, så det gäller att passa på att ta de tillfällen som ges ... :)
 

AvecNoir

New member
Haha, så det dåliga samvetet när man fläskar på med grädden är kanske till för att utveckla ens kaffesmak framåt, trots allt...

Har faktiskt redan börjat uppskatta svart bryggkaffe som det är. Mjölk är jag inte mycket för, jag tycker det späder ut för mycket. Just grädden lägger sig så fint i munnen, men visst – jag gillar säkert grädde för att det är grädde, liksom.

Och alltså... Satan så roligt det är med kaffe! Jag är en fattig student som hädanefter kommer vara ännu fattigare – men lycklig. :)
 

Satyricon

Well-known member
Riddargrädde på glasflaska med skruvkapsyl håller sig minst en vecka i kylskåp. Jag har också börjat uppskatta en skvätt grädde i robustaespresson, i alla fall före 12 på dagen. Senare på dygnet är det förstås bara espresso normale som gäller.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
hej!

jag tror inte riktigt jag förstår din fråga, men antar att du menar någon skvätt.
om man inte ska skumma mjölken eller så, spelar det väll inte någon direkt roll.

för ärligt talat kan man ju inte utgå från hälsoaspektet direkt.
och om man nu ska göra det...
...2-3 (eller mer) dl fet (eller annan) mjölk eller en skvätt grädde.

för smaken på kaffet kan jag inte heller påstå att det är någon direkt
jätte skillnad på Grädde och mjölk, bägge fungerar ju som en katalysator,
kanske så att det hör till med socker också och då spelar det ingen roll vad du använder för övriga medium i ditt kaffe

jag tror frågan mer är om det är okey, och ja det är klart det är okey. :)

för övrigt verkaar folk trycka ner all möjlig skit i sitt kaffe nu för tiden, citrusjuicer, bär och annan skit,
verkarsom folk använder kaffe som ett trendigt thé.


någon skvätt grädde eller några deciliter mjölk, smaken och omdömet är helt och hållet ditt.
 

hne

Well-known member
En matsked grädde i en kopp kaffe hellre än en halv deciliter mjölk, jodå det tackar man väl inte nej till så ofta. Eller en matsked vaniljglass om det är för varmt för kaffe annars, för den delen. Vaniljgräddglass är ju nästan samma sak som väldigt kall och hållbar grädde :)
 

Ailert

Member
Visst händer det att jag toppar mjölken med lite vispgrädde om det finns hemma för att lyxa lite. En annan grej som jag körde senast igår är espresso con panna - en rejäl klick vispad grädde i en liten besk espresso blir riktigt syndigt och gott.
 

Maia

Active member
Har alltid om möjligt grädde i mitt bryggkaffe hemma och brukar efterfråga det på caféer (mer gammeldags konditorier brukar ha det som alternativ framme). Det är dessutom fint att duka med en gräddkanna till kokkaffet eller bryggkaffet. Har dock aldrig provat det till espressobaserat kaffe.
 

Magnuz

Active member
Köpte mig en liten skumkanna (typ 0,5-1DL) och skummar nu upp lite grädde och häller på espresson i mindre mängd, kanongott måste jag säga, annars funkar cappucino med grädde men det blir oftast för mycket smak av grädden... Men fettet är ju bara bra för kroppen så det är en fördel bara... Se bara till att ni köper 40%ig grädde då den 36%iga innehåller alger och annat skumt.. då mjölkbolagen "snott" det dyra fina fettet till andra produkter... Vad gäller mjölk kontra grädde så är det ironiska att mjölken innehåller mer socker/kolhydrater än grädde, och för dem som använder lättmjölk kan man ju med enkelhet spä grädden med 9/10 vatten så blir det samma sak... Fettskrämd eller inte det är frågan?

/J
 

stefanolo

Well-known member
Håller med Magnuz här ovan. Kanongott med en skvätt grädde i espresson ibland. På jobbet är det en nödvändighet då espresson från den helautomatiska maskinen knappt är drickbar annars. Att vara rädd för fettet i grädde (och annat) är ungefär lika up to date som att var rädd för att trilla över kanten när man seglat för nära horisonten (typ jorden är väl platt, eller?) :nowink::lol:
 

Light Head

Well-known member
Grädde kan nog ha lite mer egensmak än t.ex. blå mjölk. Men är det inte så att man kompenserar volymen? En skvätt grädde, men halva muggen mjölk? Vilket innebär att det egentligen är själva mejeriprodukter i sig som hjälper till att få fram en god smak.

Fett är ju smakbärare
 

Satyricon

Well-known member
Lidls billiga kaffegrädde i praktisk förslutbar kanna kan förhöja förmiddagsespresson mätbart. Men det ska vara en rätt liten skvätt, och som redan påpekats, aldrig efter klockan 12.
 

pojoel

Well-known member
Jag försöker byta ut min mikrade rödmjölk mot mikrad vispgrädde eftersom jag behöver en fettbuffert på morgonen.
Ja, jag är typ 2-diabetiker och försöker lösa de värsta problemen med LCHF.

Men vispgrädden är snudd på för mäktig. Enklare då med perversdrinken "LCHF-kaffe": Låt en rågad tesked kallpressad kokosolja smälta i espresson. Faktiskt inte alls så läskigt som det låter. Och så blir man så mjuuuk om läpparna... ;)
 

Baldy

New member
Jag tycker det blir en besk bismak med mjölk i bryggkaffet, men en skvätt grädde däremot lyfter fram smakerna och tillför ingen beska. Jag kan även "rädda" en dålig espresso med en aning grädde för att få bort den beska/brända smaken och få fram mer av aromen som en bra espresso har.
 
Senast ändrad:

Coffea-Arvensis

Well-known member
du täcker det sura i drycken med fett, standard matkemi.

Mjölk har mindre fett och tar igentligen fram mer toner från kaffet.
Grädde är lite fetare, täcker syrlighet/beskhet och plockar fram övriga smaker. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp