Kvarn till espresso

idea

Well-known member
Men hur funkar det när man väger bönorna och bara pyttsar i en omgång? Blir det inte kvar en massa i struten?

Svar nej, inget kaffe samlas i "struten".
Det blir lite kvar i den korta gången från malverket till utloppet men det gäller alla kvarnar även de med dosator. För alla kvarnar gäller att man får köra en liten "dutt" (hur lång beror på hur lång gången är på den individuella kvarnen) för att få bort gammalt kaffe i kvarnen om den stått ett tag.
 

Senjin

Well-known member
Efter ha läst en hel del på andra forum, så verkar Malhköning vario home vara en kandidat ändå.
Hjärtat säger Mazzer Mini E men hjärnan säge Varion, inte lika snygg men mycket billigare.
 

hrbrun

Well-known member
Eller en begagnad K30..?! Jag har en till övers :)

Mer kvarn än så lär du inte få för pengarna...
 

Jacob

Well-known member
Hur får man en K30 till övers bara sådär?? :) Jag kan säga att åtminstone jag är intresserad, men budgeten sätter stopp t o m för en begagnad...
 

Pettson

Member
Behöver tips på kvarnar som ni tror kan passa mina önskemål:

- Kommer användas mest till espresso men ska även funka att ställa om till bryggkaffe

- Vara av lite bättre kvalité, byter jag från min nybörjarmaskin så hoppas jag att jag iallafall ska vilja ha kvar den framtida kvarnen

- Inte så stor och hög (då det är platsbrist)

- Behöver inte ha något "uppsamlarställe" (utan räcker bara med en pip)

- Prismässigt MAX 4000 kr skulle funka köpa beg. men bor i Norrland så marknaden är inte jättebra här för sånahär grejer :)

Kom gärna med förslag och omdömen :D
 

TheJaff

Well-known member
Behöver tips på kvarnar som ni tror kan passa mina önskemål:

- Kommer användas mest till espresso men ska även funka att ställa om till bryggkaffe

- Vara av lite bättre kvalité, byter jag från min nybörjarmaskin så hoppas jag att jag iallafall ska vilja ha kvar den framtida kvarnen

- Inte så stor och hög (då det är platsbrist)

- Behöver inte ha något "uppsamlarställe" (utan räcker bara med en pip)

- Prismässigt MAX 4000 kr skulle funka köpa beg. men bor i Norrland så marknaden är inte jättebra här för sånahär grejer :)

Kom gärna med förslag och omdömen :D

Min MiniMoka 203? Finns i Sundsvall men den går väl att skicka med tex bussgods.
 

stickbreaker

Active member
Vilka kvarnar ska man kika på om man är student och inte har lust att blåsa hela studiebidraget på en kvarn?

Jag har nyss köpt en Gaggia Classic och det hade varit trevligt med en kvarn för under 2000:- om det är möjligt. Kvarnen ser jag nu som ett ytterst tillfälligt köp för att sedan uppgradera till en riktig kvarn.
 

Large

Well-known member
Begagnade café- och entusiastkvarnar är de enda som duger i den prisklassen. Var dock beredd på att spendera några extra hundringar på nya malskivor.
 

stickbreaker

Active member
Var ska man leta? Utbudet på Blocket är inte direkt stort. Tipsa gärna om modeller, så att det är lättare att läsa på och skaffa sig en uppfattning. Tackar för svaret!
 

svartvest

Well-known member
Sök på espressokvarn, kaffekvarn.

Oftast är det så att billigare kvarnar inte klarar espressomalning. 900 och uppåt. Kolla om den säljs på någon affär.
Minimoka, Rocky

Skillnaden mellan dem är att minimoka har en skruv för att ställa in den rätt, Rockyn har fasta hack som gör att man snabbt ändra för olika malningar.
Sök det kommer ständigt ut nya!!
 

stickbreaker

Active member
Jag har iaf beställt en Iberital Challenge nu, då det enda färdigmalda jag hittat som jag gillat har varit Lavazza Rossa, och den finns inte på alla affärer.
 

stickbreaker

Active member
Nu har jag haft min Iberital Challenge sedan i fredags. Jag är nöjd med tanke på priset, den verkar mala hyfsat jämnt och har bra inställningsmöjligheter.
Kaffet blir så otroligt mycket bättre än när man använder färdigmalet, men, jag förstår att jag kommer vilja uppgradera den till en bättre kvarn i framtiden.
 

kafferookie

Well-known member
Jag har varit inne på att köpa en rancilio rocky men såg ett youtubeklipp där de testar den och det blir klumpar i kaffet. Blir det de i alla kvarnar upp till 3000:-? Skulle en rancilio rocky med dosator kunna avhjälpa detta? jag tänker att kaffet då landar i dosator och får en extra knuff runt i hjulet så att kanske klumpar "löser" upp sig?

Här är klippet - http://www.youtube.com/watch?v=-tDOjJBsi4c
 

Jacob

Well-known member
Dosator sägs hjälpa mot klumpar. Jag har precis köpt en Anfim Best (dosator) och det blir fortfarande lite klumpar, men inte så det spelar nån roll. Jag har inga problem med kanalisering längre, vilket jag hade med min Inox Conical. Dessutom maler den jämnare och mycket tystare, så nu har jag nog hittat kvarnen jag kommer ha resten av livet :)

En Rocky skulle du nog bli nöjd med annars, många lovordar den.
 

ask2

Well-known member
så nu har jag nog hittat kvarnen jag kommer ha resten av livet

Hmmmm, känner igen detta. Brukar inte stämma :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp