Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 44
    Har haft ett antal kvarnar och tycker att Varion är en riktigt trevlig kvarn. Kvalitetsmässigt har jag en känsla av att den ligger väldigt nära mazzer mini med dosator. Det som är grymt smidigt är dock att den är elektroniskt doserad och att man i princip slipper allt spill och rester i maskinen.
    Tror dock inte du bli besviken på någon av de kvarnarna du nämnde.

Jeg har Mazzer Mini E og Vario. En venn har K3 til å kverne 2. type kaffe til espresso i kaffebaren sin. Min første kvern var en Gaggia MDF!

Gaggia er den dårligste av de fire. Prisen reflekterer kvaliteten!

Vario er en meget god kvern. den er kanskje den raskeste og den har keramiske "kniver" (=svært liten slitasje). Om du skulle brukt samme kvern til både brygg og espresso hadde jeg valgt Vario siden den innstilles med steg, og er derfor lett å bytte mellom brygg og espresso.

Mazzer Mini E er en fantastisk bra kvern. Jeg har 2 stk! En hjemme og en i restauranten. I restaurantmiljøet tilfredstiller Mazzer Mini E alle behov for gjevn og god kværning.

K3 gir mest for pengene. Du får en god kvern for hjemmebruk til en rimelig pris.

Om du bare skal kjøpe en kvern i livet burde den hete Mazzer Mini E! Det er den beste espressokvern under 10 000 kroner, pungtum.

Ska troligen köpa en Dalla Corte mini, så man kanske lika bra ska köra på Mazzer Mini E, även om det blir en hel del mer än vad jag tänkt mig som första maskin.

Senior Member Larges avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Pruta hellre på kaffemaskinköpet än på kvarnköpet. Handlar du kaffemaskin i de här prisklasserna så bör du köpa en kompetent kvarn för att få ut det mesta av den.

Eftersom detta blir mitt första köp av espreesomaskin+kvarn så måste jag säga att det är svårt att ta till sig, att det skulle vara så stor skillnad mellan till exempel Mazzer Mini och Mazzer Mini E.
    Antar att det är sådant man märker efter ett tag.

Senior Member
    Reg.datum
    maj 2009
    Jag har nyligen köpt en Vario Home. Har haft en Rocky och en M-203 innan. Varion är ju betydligt trevligare att jobba med. Det enda jag hade önskat är siffror bredvid "hacken" på justeringsspakarna.
    Le Blogg

Expobar Office Leva
    Mahlkönig Vario Home
    OrphanEspresso Pharos

Tror att du smakmässigt inte kommer att kunna ana mer än subtila skillnader mellan exempelvis mazzer mini E/mazzer mini/vario home.
    Så pris estetik och hur enkel kvarnen är att jobba med etc borde nog vägas in i valet.

mina kvarnar:
    Anfim house +ok kvalitet -långsam -för stora steg i malgrad
    Mazzer mini +bra kvalitet -långsam -spill
    Vario home +rätt snabb +elektonisk dosering +tyst +inget spill +-ok kvalitet -lite plastig
    Mazzer Major E +snabbare +betydligt bättre kvalitet på det malda kaffet +elektronisk dosering -spill
    Senast redigerat av ask2 den 2011-10-21 klockan 09:48.

Citat Ursprungligen postat av Senjin Visa inlägg
    Eftersom detta blir mitt första köp av espreesomaskin+kvarn så måste jag säga att det är svårt att ta till sig, att det skulle vara så stor skillnad mellan till exempel Mazzer Mini och Mazzer Mini E.
    Antar att det är sådant man märker efter ett tag.
    Skillnaden mellan Mini och Mini E är dosatorn som finns på Mini men inte på Mini E. Mini E är on-demand dvs inget kaffe som samlas i dosatorn utan maler direkt ner i PF. Väl värt de extra pengarna att slippa dosatorn.

Liknande ämnen

1. Kvarn från presso till espresso
    Av Jonerik i forum Kaffekvarnar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-03, 20:22
  2. Handvevad kvarn för espresso??
    Av elinjani i forum Kaffekvarnar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 23:05
  3. Köpes: kvarn för espresso
    Av bjawad i forum Köp och sälj
    Svar: 8