Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 17 till 24 av 44
    Citat Ursprungligen postat av MrPlow Visa inlägg
    En Gaggia MDF ska du inte köpa. Den är plastig och dan, har dosator, låter en jävla massa. Och ful. Sa jag ful?
    Jag håller med MrPlow om att du inte skall köpa en Gaggia MDF men jag tycker att jämförelsen behöver nyanseras.
    Gaggia MDF är en mindre kvarn i en lägre prisklass. Visst, hoppern är inte i kristall, det är äkta plast men kvarnen är faktiskt rätt stadigt byggd. Dosator är ju en smaksak, maler man bara det man skall använda har det fördelen att man inte behöver stå vid kvarnen när den maler, man hör på ljudet när det är klart. När kaffet sedan kommer ut är det klumpfritt. Ful, ja. Tror faktisk aldrig att jag har sett en kaffekvarn som har förskönat ett hem...
    Som sagt, jag håller med MrPlow, du skall inte köpa en MDF eftersom det du söker ligger en prisklass eller två upp från den. Steget från din nuvarande kvarn hade blivit för litet.
    Därmed inte sagt att en MDF suger, man får vad man betalar för, en instegskvarn som funkar till espresso.

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2011
    En annan skillnad på Mini och Mini E är storleken på malskivorna. 58mm på Mini och 64mm på Mini E.

Citat Ursprungligen postat av idea Visa inlägg
    Skillnaden mellan Mini och Mini E är dosatorn som finns på Mini men inte på Mini E. Mini E är on-demand dvs inget kaffe som samlas i dosatorn utan maler direkt ner i PF. Väl värt de extra pengarna att slippa dosatorn.
    Men hur funkar det när man väger bönorna och bara pyttsar i en omgång? Blir det inte kvar en massa i struten?
    - Decaffeinated coffee is the devil's blend -

Citat Ursprungligen postat av Mikael-J Visa inlägg
    Men hur funkar det när man väger bönorna och bara pyttsar i en omgång? Blir det inte kvar en massa i struten?
    På alle eletriske kverner blir noe kaffe igjen i kvernen. Det du gjør er å male litt kaffe som du kaster, derved får du vekk den gammle kaffen og det du bruker i shotet er nymalt. Om du ser filmer fra VM er det slik alle gjør på topp-nivå.

Kontroll på doseringen gjør jeg ved å veie filteret, det vil si etter kverningen. Det er selvfølgelig ikke annledning til å gjøre det i restauranten, men der bruker jeg timeren som jeg har kalibrert nøye.

Citat Ursprungligen postat av Mikael-J Visa inlägg
    Svar nej, inget kaffe samlas i "struten".
    Det blir lite kvar i den korta gången från malverket till utloppet men det gäller alla kvarnar även de med dosator. För alla kvarnar gäller att man får köra en liten "dutt" (hur lång beror på hur lång gången är på den individuella kvarnen) för att få bort gammalt kaffe i kvarnen om den stått ett tag.

Blir en Mazzer Mini E för min del, nu ska man bara hitta den till ett bra pris.

Efter ha läst en hel del på andra forum, så verkar Malhköning vario home vara en kandidat ändå.
    Hjärtat säger Mazzer Mini E men hjärnan säge Varion, inte lika snygg men mycket billigare.

Senior Member hrbruns avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Eller en begagnad K30..?! Jag har en till övers :-)

Mer kvarn än så lär du inte få för pengarna...
    Min signatur är borta. Helt borta.

Liknande ämnen

1. Kvarn från presso till espresso
    Av Jonerik i forum Kaffekvarnar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-03, 21:22
  2. Handvevad kvarn för espresso??
    Av elinjani i forum Kaffekvarnar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 00:05
  3. Köpes: kvarn för espresso
    Av bjawad i forum Köp och sälj