RodgeVBG

RodgeVBG

New member
Jag har sedan jag var 12 år druckit kaffe, första gången med en mjölk och socker för att få upp värmen när jag kom hem från simskolan på sommaren (Blåsig och kall sommar och simskola ute i det fria... brrr....) efter ett par veckor vande jag mig av med mjölken men sockret var kvar 5 år innan jag vande mig av med det också. Jag har i stort sätt alltid gillat kaffe och en morgon utan kaffe är helt otänkbar för mig.

Har inte direkt varit en finsmakare utan druckit Gevalia kokmalet, Arvid Nordquist Franskrost eller Zoega´s skånerost lite efter vilken årstid det varit.

I går var jag på en föreläsning (Coffee event 1) med Daniel Chomieniec i Varberg, vi fick testa 3 olika sorters kaffe (Zoega Zuprema A mano, Sidamo Ethiopia och Amaro Gayo) och en helt ny värld öppnade sig.

Underbart att det kan vara så olika karaktär i kaffe så till och med en novis kunde känna en del av aromerna och namnge dem. Amaro Gayo var en väldigt udda upplevelse, lite för söt för min smak men fin smak av blåbär i den. Fastnade för Sidamo Ethiopia med den lite kryddiga citrus smaken :D

Ska på Coffe event 2 den 21 november (bokade upp det redan på kvällen när jag kom hem) och har börjat kolla runt lite efter egen kvarn och en ny kaffebryggare.
Hittills har det varit min OBH Nordica Perculator som fyllt mitt behov av kaffe, men nu lutar det åt en Melitta Aroma Excellent och en Wilfa CGR-1 kvarn.

Evighetsfilter (Swissgold KF4) har jag redan beställt från lilla kafferosteriet så nu känns det som man får ta och nörda ner sig lite i kaffets underbara värld...

Roger Bråberg - Varberg
 

martink78

Well-known member
Mmmm.. Amaro Gayo är väldigt trevlig tycker jag.. en favvis!
Bland elbryggare är det annars Moccamaster som brukar rekomenderas.
Och välkommen hit!
 

RodgeVBG

New member
Tack så mycket.
Vi fick tips att antingen Moccamaster eller Melitta gjorde bra bryggare, men just nu lutar det åt Melitta.
 

RodgeVBG

New member
Då var filtret hemma, fick med mig kvarnen hem i fredags och idag köpte jag min Melitta Aroma Axcellent Steel och har avnjutot massa goda koppar kaffe idag ;)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp