Säljes: Vibiemme Domobar Super HX

Säljes: Vibiemme Domobar Super, prissänkt

Jag säljer min Vibiemme Domobar Super. Maskinens förra ägare var en noggrann snubbe som skötte den exemplariskt. (Om jag minns rätt publicerade han en uppackningstråd här på forumet men jag lyckas inte hitta åt den nu.) Jag skaffade maskinen för att med lite gott kaffe göra studerandet uthärdligare. Under cirka två terminer bryggde jag max några koppar i veckan. Helnöjd med maskinen som gick problemfritt. Drog en del skott som överträffade vad som bjuds på många caféer. Nu har jag pluggat färdigt och har inte på samma sätt tid för denna hobby. (Får motvilligt nöja mig med min Jura och Aeropress.)

Jag har tagit väl hand om maskinen, använt kalkfilter och backflushat regelbundet. Se bilder. Vidare medföljer tillbehör som:

- tamper, nypris cirka 600:-
- tampmatta
- knockbox
- blindfilter för backflush (alltså ett ”stopp” man sätter i portafiltret)
- portafilter, single spout
- portafilter, double spout
- portafilter, naket
- flera filterkorgar, enkel, dubbel och trippel, tror jag
- rengöringsmedel (och avkalkning?)

Nypris: 15 995:-
Mitt pris, inklusive alla tillbehör: 8 900:-

Så här beskrivs maskinen på kaffegrossisten.se:

Vibiemme Domobar Super är en espressomaskin för bruk i hem eller på kontor med konstruktion och prestanda som professionella espressomaskiner. Utrustad med den legendariska bryggruppen E61 för bästa temperaturstabilitet. Den har potential att ge ett fylligt och smakrikt kaffe.
Vibiemme Domobar Super har ett av marknadens kraftfullaste element och stor kokare på 2,7 liter, något som säkerställer bästa temperaturstabilitet och ångkapacitet. Värmeväxlarteknik medger skumning av mjölk samtidigt som den brygger espresso.
Maskinen är utrustad med manometrar både för kokaren och pumpen.

Kokare: Koppar
Volym vattentank: 4 l
Maskinhus: Rostfritt stål
Diameter filter: 58 mm
Dimensioner (bxhxd): 270x410x530 mm
Vikt: 28 kg
Effekt/Spänning: 1800 W /230V


För diskussion om pris och hur vi löser eventuell frakt:
073 – 822 99 50
alfred@krantzen.se
 

Bilagor

  • Vibiemme 1.jpg
    Vibiemme 1.jpg
    74.7 KB · Visningar: 141
  • Vibiemme 2.jpg
    Vibiemme 2.jpg
    78.8 KB · Visningar: 122
Senast ändrad:
Hej pavonigirl!
Den står i Härnösand (en timme norr om Sundsvall), vilket jag förmodar känns lite långt om du bor i Sollentuna. Du råkar inte känna någon här uppe som kan komma och "titta åt dig"?
Hur gammal den är...
Hhmmm, jag är som sagt andra ägaren och använde maskinen under två terminer om jag minns rätt. Vet inte hur länge den första ägaren hade maskinen men den var då i fint skick när jag fick den.

Ring gärna om du har fler funderingar.

MVH,
Alfred
073 - 822 99 50
 

pavonigirl

New member
Jag pratade med importören Monteriva som sa att man borde finna tillverkningsåret på undersidan av maskinen, alt undersidan av spillkoppen vid serienumret.
Om du kan hitta det vore det toppen.
 
Nu har jag kollat men tyvärr inte hittat något tillverkningsår. Det stod inget överhuvudtaget på de angivna områdena.
Om man lyfter på locket som döljer bl.a. vattentanken finns därunder en lapp med maskinens effekt och en del bokstavskombinationer som inte säger mig vidare mycket:

ATISAE
COD. B

TUV (U med två prickar)
IPX4

Vibiemme
20092 Cinisello B. (Fabrikens adress gissar jag.)

PS1GMVNE

SN. 17766 (Serienummer antar jag.)

Kanske kan Google och något av ovanstående säga något om tillverkningsåret.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp