Robustablends i butik? (Stockholm, Göteborg, eller någon annanstans)

Gringubben

Well-known member
Hej, alla!
Det finns lite olika smakinriktningar hos medlemmarna här.
En del gillar rena arabicablandningar, gärna typ ursprungskaffe och nyrostat till exempel.
Det finns ett flertal microrosterier i Sverige och även nätbutiker som tillgodoser det behovet.
Andra vill rosta själva.
Själv föredrar jag robustablandningar, gärna importerade från Italien.

Men det är inte helt lätt att få tag på det man vill i butik alla gånger, och ändå vet jag att att det finns ett visst utbud.
Jag är inte så mycket för det här med att beställa på nätet, utan vill hellre gå in någonstans och välja och vraka bland påsarna.

Då kan det ju vara bra att veta vilka ställen som har vilka sorter. Jag tänkte mig någon sorts lista på vilka butiker och barer som säljer vilka sorter. Typ:

Stockholm:
Passalacqua Mehari: Caffé Como, Odengatan/Torsgatan, 250 spänn.
Mauro: Kaffecompagniet, Birkagatan 10, 125 spänn halvkilo.
Sedan finns så klart många kaffen på flera ställen, fast det kan ju vara kul att veta om man pröjsar för mycket.
 

runeo

Well-known member
Hej annan gringubbe här! :)
Sumatra Gayo och nån av Kenya AA tycker jag spöar Robusta i varje match.
Ger lita kokkaffe stuket! Både på espresso och brygg.
Alltså prova att blanda in nån av ovanstående i dina favoritkaffen, och skicka sen hatbrev till mig. ;)

Må kaffegott
/Rune, som tycker.
 

Gringubben

Well-known member
Sumatra Gayo och nån av Kenya AA tycker jag spöar Robusta i varje match.
Ger lita kokkaffe stuket! Både på espresso och brygg.
Inga hatbrev här. :)
Har provat sumatran som AP och tyckt den var god, men som espresso???
Nej, anledningen till den här tråden är att jag satt i bilen på väg förbi Stockholm och skulle köpa med mig en robustablend. Då insåg jag att det måste finnas fler inköpsställen och kaffesorter än de jag känner till, dvs Kaffemaskinen, Kaffecompagniet, Lagamati, Caffé Como och Ugo.
Kanske lite jobbigt att hålla på och googla också, speciellt bakom ratten, så någon lista vore inte fel.
Jag är rätt insnöad på italienska importkaffen och tror inte jag är totalt ensam, men JN och alla andra i den stilen finns ju hur lätt som helst att hitta.
 

runeo

Well-known member
Köp något att blanda in som dämpar det du ogillar eller nått som ger mer av det du saknar.
Blanda och balansera själv, så kan du alltid få det du saknar.
"Tweeka" din älsklings-Robusta med det den saknar.
Jag kan blanda 2-3 sorter både i brygg och espresson.
Lycka till.
/Rune
http://www.sweetmarias.com/blending.php
 

Gringubben

Well-known member
Skulle kanske kunna tänka mig att blanda ihop något så småningom, men oftast nöjd med de färdiga blandningar jag kommit över.
Det jag funderar på är alltså om det finns fler inköpsställen än de jag känner till. Sickla, kanske?
Jag vet att Martin Ohlson har ett par sorter till vettigt pris, men där har jag inte tillgång till kort längre.
(Fick ärva morfars kort som jag blivit av med. Han dog för 17 år sedan. :D )
Men med tanke på att det finns exakt noll ställen i Norrtälje att handla kaffe på, så kanske det inte finns fler än de jag räknat upp.
(Jo, jag känner till JN:s konceptbutik men är bara sådär begiven på deras kaffe.)
 

grebdnul

Well-known member
Om du gillar robustablandningar måste jag rekommendera Non Solo Bars egna blandning, som Johan och Nyström tagit fram till dem. Grym och alltid färsk! Går att köpa på deras ställe på st eriksplan.
 

Gringubben

Well-known member
Non solo ligger ju ett stenkast med svag arm från Kaffecompagniet, så det blir väl att titta in någon gång. JN:s kaffe har jag ju oftast tyckt att det passar mig sådär förutom Åsgatan2, som är rätt lyckat ändå. Då kanske Non Solos blandning är bra den med, vad är det för pris på den?

Vilka ställen säljer tex Moak då?
 

garwin

Active member
Vi på Te och Kaffehuset jobbar med båda sidor av kaffemyntet. Dels från massa olika Microrosterier i Norden men även en hel del Robusta blandningar.
Så om du är i Malmö så är du välkommen in eller kolla in vår hemsida.
 

grebdnul

Well-known member
Non solo ligger ju ett stenkast med svag arm från Kaffecompagniet, så det blir väl att titta in någon gång. JN:s kaffe har jag ju oftast tyckt att det passar mig sådär förutom Åsgatan2, som är rätt lyckat ändå. Då kanske Non Solos blandning är bra den med, vad är det för pris på den?

Vilka ställen säljer tex Moak då?

Ja jag är inte så förtjust i JNs egna espressoblandningar heller faktiskt. Kan inte riktigt sätta fingret på det. Känns lite tråkiga kan jag tycka. La Bomba är iofs helt ok.
Det är det som är lite flummigt... Ibland kostar det 120kr/halvkilot, ibland 150 och ibland mer. Sist fick jag nog betala 180 men då fick jag en dubbel macchiato på köpet. Det verkar bero på vem som står i kassan...
 

Gringubben

Well-known member
Ja jag är inte så förtjust i JNs egna espressoblandningar heller faktiskt. Kan inte riktigt sätta fingret på det. Känns lite tråkiga kan jag tycka. La Bomba är iofs helt ok.
Det är det som är lite flummigt... Ibland kostar det 120kr/halvkilot, ibland 150 och ibland mer. Sist fick jag nog betala 180 men då fick jag en dubbel macchiato på köpet. Det verkar bero på vem som står i kassan...
Priset är ytterligare en anledning till att jag föredrar italienska importer framför svenska nyrostade. Smaken är dock viktigast.
Men man får nog räkna med att pröjsa mellan 200 och 250 kr/kg för vettigt kaffe.
Har inte hunnit in på Non Solo ännu, men det blir nog snart. Om jag ska betala 120 spänn för ett halvkilo JN-kaffe, så måste det vara godare än Mehari och det har jag svårt att tro att det är, men osvuret är bäst.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
kanske synd att kalla mig för butik, eller kanske rent av omöjligt...
...hur som hellst börjar jag bli bra på robusta och börjar fatta mig på min Behmor.

Jag kan ju skicka kaffe med posten till dig.

ge mig förslag på blandning så kan jag skicka en testrost till dig,
om du gillar den kan vi lösa resten efter det. :D
 
Topp