Efter Silvia och Rocky - vad?

osks

Well-known member
Spännande. Och en bra kvarn? En Mazzer mini B är inte tillräckligt bra - eller?

Jag är inte missnöjd med min, men om jag var beredd att betala mer än så idag så skulle jag nog köpt något bättre.

Edit: Jag hade en Monteriva M-203, som en del säger är i samma klass som Rocky, och jag tyckte det var enorm skillnad att byta till Mazzer Mini-E.
 

Silva

Well-known member
Underbart snabba svar. När du säger enorm skillnad. Är det helt enkelt skillnad i godheten på espresson? Eller märker man något på det malda kaffet i sig?

Är det alltså en sådan här du menar:

http://www.pasmarose.de/catalog/mhl....html?osCsid=2ddc493633c7eae1a8fd36243b623f94

Eller ska man ha automatico

http://www.pasmarose.de/catalog/mhl....html?osCsid=2ddc493633c7eae1a8fd36243b623f94

När du säger mini med manuell doser. Är det då denna?

http://www.pasmarose.de/catalog/mhl....html?osCsid=2ddc493633c7eae1a8fd36243b623f94
 

kellogs

Well-known member
http://adesso.se/hem/mazzer-super-jolly-g

Jag har en jolly med påsnäsa och det är att rekommendera. Man måste dock ha en liten tratt i portafiltret för att samla upp men det gör man snabbt av en plastmugg.

Påsnäsa är praktiskt om man vill mala i något annat än ett portafilter t.ex. ett större mått för brygg.
 

Silva

Well-known member
Så om jag förstår er rätt:

Prio1
Är att lämna Rocky och köpa en ny kvarn. Någon av Mazzer verkar vara allmän uppfattning att dessa kommer att innebära ett stort lyft för mig. Verkar mycket billigare att köpa från Tyskland. Någon som har erfarenhet från detta? Vilken affär kan man lita på?

Jag ser att Kony verkar ju vara en total jättepjäs! Som ett höghus! Mini electronic verkar vara mycket mindre. Räcker denna för mig? Återigen - jag vill inte ångra mig? Behöver jag verkligen en Kony för att vara nöjd? Om ja - exakt vilken? electronic eller inte?

Prio 2
När kvarn är köpt. Utvärdera hur Silvian klarar sig. Om inte stor skillnad - köp ny maskin. Dalla Corte Mini kanske är överdrivet dyrt. Finns billigare och kanske bättre alternativ verkar det som.
 

kellogs

Well-known member
kony har koniska malskivor, vet inte om det är någon direkt fördel men det känns stabilt. Mini electronic är mindre men den har en annan typ av maslkivor.

http://www.frcndigital.com/coffee/kony.html finns lite att läsa

HAr du plats och råd är det väl bara att slå till...men räkna inte med att du får in den under kökskåpen
 

osks

Well-known member
Underbart snabba svar. När du säger enorm skillnad. Är det helt enkelt skillnad i godheten på espresson? Eller märker man något på det malda kaffet i sig?

Jag hade inte möjlighet att jämföra smak då den gamla kvarnen hade gått sönder när jag fick den nya. Det jag menade var sånt som att Mazzern var snabbare, tystare, enklare att ställa in, gav jämnare resultat (färre misslyckanden) och sånt. Inget vetenskapligt test, då den gamla kvarnen som sagt var trasig då, men det mesta vara rätt uppenbart.
 

osks

Well-known member
Är att lämna Rocky och köpa en ny kvarn. Någon av Mazzer verkar vara allmän uppfattning att dessa kommer att innebära ett stort lyft för mig. Verkar mycket billigare att köpa från Tyskland. Någon som har erfarenhet från detta? Vilken affär kan man lita på?
Jag tycker inte egentligen att du behöver låsa in dig på Mazzer. Det är lätt att tro att det är enda valet, men det blir lätt så när de är välkända och det handlar om utrustning som man sällan har testat så många olika märken/modeller av. Mazzer är nästan aldrig ett dåligt köp, men det behöver inte vara det bästa och de är i huvudsak inte gjorda för hemmabruk (speciellt inte en modell som Kony). Kanske en Mahlkönig Vario Home passar bättre? Det är många som är nöjda med den också.

Jag har handlat från Stoll Espresso och fick ett bra intryck. Andra på forumet verkar ha liknande erfarenhet. Finns garanterat flera bra affärrer. Det finns en lång lista på webbutiker på Shopping-delen på forumet. Kolla där.

Jag ser att Kony verkar ju vara en total jättepjäs! Som ett höghus! Mini electronic verkar vara mycket mindre. Räcker denna för mig? Återigen - jag vill inte ångra mig? Behöver jag verkligen en Kony för att vara nöjd? Om ja - exakt vilken? electronic eller inte?
Mmm, den är inte speciellt liten...

Det är väldigt svårt för nån att veta vad du kommer bli nöjd med eller tala om vad du borde köpa. Vad tror du själv att du vill ha? Vill du ha en med doser eller en utan (dvs en med elektronisk timer istället)?

Om du inte riktigt vet så kanske det är bäst att inte se det här som det absolut sista köpet du gör. Andrahandsvärdet brukar vara ganska bra, så det är inte helt bortkastade pengar om det visar sig att du sen upptäcker att något annat verkar passa dig bättre. Jag tror du har större chans att bli besviken om du tror att det du köper måste vara perfekt, för man vet inte alltid vad man gillar förrän man har provat.

Jag tror det är märkbar skillnad mellan en Mini och en Kony. Jag tror att det kommer vara enklare att använda en Kony, men är det värt pengarna och storleksskillnaden för dig? Ingen aning. Är det smakskillnad som du eller jag kommer märka? Ingen aning.

För min egen del tycker jag smaken inte minst handlar om att köpa bra kaffe och sen lyckas ställa in dosering/malningsgrad/temperatur/annat på ett upprepningsbart sätt så att jag dels kan göra om resultatet om det blir bra, och dels har möjlighet att justera någon parameter efter smak och på ett kontrollerat sätt så att det blir bättre nästa gång.

Om då t.ex. temperaturen på maskinen då varierar mycket, eller kvarnen inte är bra på att hålla sin malningsgrad, eller bara krånglig att justera, så blir det väldigt mycket jobbigare än det behöver vara. Det betyder inte nödvändigtvis att du kommer kunna smaka skillnad på en lyckad espresso mellan en kvarn som är enkel att använda, och en som är krånglig att använda. Däremot kanske vägen till den lyckade espresson är kortare och enklare med den ena.


När kvarn är köpt. Utvärdera hur Silvian klarar sig. Om inte stor skillnad - köp ny maskin. Dalla Corte Mini kanske är överdrivet dyrt. Finns billigare och kanske bättre alternativ verkar det som.

Jag skulle köpa en ny maskin faktiskt. Men det kan absolut vara intressant att testa den nya kvarnen med Silvian bara för att se hur det blir.

Men åter igen, om du inte vet vad du vill ha, köp inte det allra dyraste eller "värstingmaskinen" bara för att du tror att du måste det för att bli nöjd, utan köp nånting du åtminstone tror passar.

Om du tycker att du har ont om plats i köket, köp ingen som verkar för stor.

Verkar DCM onödigt dyr? Kolla t.ex. på en Bezzera BZ07, de är inte så himla mycket större än en Dalla Corte Mini och kostar mindre än hälften. De har t.ex. en aktivt uppvärmd bryggrupp så de sägs ha kortare uppvärmningstid än en E-61-maskin (som ofta bör stå 30-45 minuter från start för att all metall ska ha värmts upp).

Eller så tycker du DCM verkar snygg och tycker det är värt pengarna. Eller så verkar dubbelkokare smidigt, för att man vet att vattnet till bryggruppen alltid håller rätt temperatur och man slipper flusha lika mycket vatten som med en enkel E-61-maskin. Blir espresson bättre? Troligtvis inte. Men det kan bli enklare att lära sig och trevligare att titta på.

Vi kan tala om vad det finns att välja på, vad olika funktioner ger för fördelar, och varför vi skulle göra vissa val, men vi kan inte tala om vad du vill ha. Det verkar dumt att köpa en maskin med dubbla kokare, fast vattenanslutning, PID, osv bara för att nån på forumet säger att det är "bäst". Gör det för att du själv känner att det vore smidigt att slippa fylla på vattentanken, eller att det är skönt att den inte låter för mycket, eller vad det nu är som verkar dåligt/jobbigt med Silvian.


Jag menar inte att vara dryg eller jobbig, utan jag vill bara få dig att fundera på vad du vill.
 
Senast ändrad:

Silva

Well-known member
Instämmer! Ett fantastiskt inlägg! Fler otroligt bra inlägg i denna tråd nu. Jag kommer att kolla mig om efter andra kvarnmärken än just bara Mazzer nu. De modeller jag har hört i denna tråd är nu:

Mahlkönig Vario Home

Compak K10 Pro Barista

Mazzer Kony

Mahlkönig Pro-M
 

Silva

Well-known member
Angående maskin
Det tråkiga gällande DCM enligt mig är att jag faktiskt tycker den är riktigt ful. Verkar vara någon form av fuskkolfiberpryl på den samt att jag tycker att hela intrycket ser väldigt plastigt ut. Enda anledningen att jag har riktat in mig på den är att de flesta verkar tycka att det är en toppenmaskin. Modern, innovativ och levererar riktigt bra prestanda. Men är det så att det finns andra maskiner - nästan för halva priset - så kommer jag definitivt att gå på det!
 

supinum

Well-known member
Angående maskin
Det tråkiga gällande DCM enligt mig är att jag faktiskt tycker den är riktigt ful. Verkar vara någon form av fuskkolfiberpryl på den samt att jag tycker att hela intrycket ser väldigt plastigt ut. Enda anledningen att jag har riktat in mig på den är att de flesta verkar tycka att det är en toppenmaskin. Modern, innovativ och levererar riktigt bra prestanda. Men är det så att det finns andra maskiner - nästan för halva priset - så kommer jag definitivt att gå på det!
Jag oroade mig en smula för samma sak innan jag sett den i verkligheten. Besök någon, kompis eller butik, som har en Dalla uppställd och redo att snyta kaffe, och känn på den.
 

Englund

Well-known member
Verkligen intressant tråd, och jag skulle verkligen vilja slå ett slag för Brewtus IV som är otroligt prisvärd med alla funktioner du behöver.

Vad gäller kvarn kommer inom kort en uppföljare till Vario Home som doserar med vikt istället för tidsinställd timer. Har inte testat den ännu, men specifikationerna i förhållande till pris ser riktigt intressanta ut.
 

Silva

Well-known member
Supinum - menar du att den är snyggare i verkligheten än vad den ser ut på nätet? Är din rekommendation (om du var tvungen att rekommendera något) att - om jag har pengarna - köra på DCM vs de andra maskinerna som har rekommenderats i denna tråd (några som kostar så lite som 800 EURO.
 

supinum

Well-known member
I motsats till vad Osks skrev i sitt inlägg skulle jag inte börja med en ny maskin. En maskin, oavsett hur välbyggd, påkostad och dyr den än är, är inte komplett utan en bra kvarn. Det är inte omöjligt att det som du upplever som ojämn kvalitet i din Siliva snarare hänger på kvarnens skick än Silvians.
Att köra en kaffemaskin med en dålig kvarn (eller en bra kvarn med nedslitna malskivor) är som att försöka styra en bil med en skiftnyckel på styrstången istället för en ratt.

Osk har en rad andra poänger i samma inlägg. Snöa för allt i världen inte bara in på Mazzer. Compak gör mycket bra kvarnar. Själv fantiserar jag om att hitta en begagnad K-6 för att bättre matcha Dallan.

Och ytterligare en mycket viktig detalj när man köper dyra prylar. Jaga inte den där sista tusenlappen på en maskin för 20 papp. Välj att handla hos någon som är lika glad i kaffe och kaffemaskiner som du är och som dessutom gläds åt kontakten med sina kunder ävern efter avslut. Sitter du där med en dyrgrip som inte funkar som den ska vill du inte ha en okunnig och nonchalant säljare från kaffegrossisten som enda tröst. Då är den där sparade tusenlappen plötsligt ett antal förlorade tusenlappar. Oseriösa säljare är det dessvärre ganska gott om.

Alltså: KÄNN på maskinen innan du köper men känn för tusan också på säljaren! (kolla här på forumet om folks erfarenheter av säljare)

Postorder har länge ansetts vara en styggelse när man köper dyrgripar. Och just därför har allt fler postorderföretag blivit riktigt alerta på kundvård medan detaljhandlarna sitter och halvsover i sina butikslokaler och undrar varför man kommer och stör mitt i förmiddagsfikat.
 

Englund

Well-known member
Postorder har länge ansetts vara en styggelse när man köper dyrgripar. Och just därför har allt fler postorderföretag blivit riktigt alerta på kundvård medan detaljhandlarna sitter och halvsover i sina butikslokaler och undrar varför man kommer och stör mitt i förmiddagsfikat.

Intressant iaktagelse som jag antar att du har välgrundad info att underbygga med? Skulle säga att motsatsen råder generellt även om det självklart finns vissa undantag. Till skillnad från många rena postorderföretag arbetar fysiska butiker med kaffe och maskiner på heltid, och i förekommande fall helt utan fikapauser :)
 

supinum

Well-known member
Supinum - menar du att den är snyggare i verkligheten än vad den ser ut på nätet? Är din rekommendation (om du var tvungen att rekommendera något) att - om jag har pengarna - köra på DCM vs de andra maskinerna som har rekommenderats i denna tråd (några som kostar så lite som 800 EURO.
Jag är så attans nöjd med min Dalla att jag inte kan motstå att rekomendera den för den som orkar höra på :)
Och med tanke på hur du inleddde den här tråden:
1. Maskinen får inte vara mycket större än en Silvia. Har inte mkt utrymme i köket.

2. Prisbilden för maskin - max 20 000.

3. Prisbilden för kvarn - max 10 000.
Så tycker jag att Dallan verkar gjuten.
Tungt kromade HX-maskiner med E-61-grupper behöver det absolut inte vara något fel på. De kan till och med vara snygga (nåja). Men dom är i allmänhet större och då spricker punkt 1 i din kravspec.

Och har man, som jag, dåligt självförtroende (nåja igen), så är det lätt att köpa en nogrant piddad dubbelkokare för att hålla variablerna i schack så man kan ägna sig åt att utforska en variabel i taget (malningsgrad, temperatur, skottlängd, tampning, preinfusion 2 eller 4 sekunder etc)

Men så fort man skaffat sig lite erfarenhet så kan man dra mycket fina skott ur en HX-maskin. Du varierar bryggtemperaturen genom att flusha bryggruppen innan du sätter dit filtret. Jag skaffade Dallan helt enkelt därför att jag brister i erfarenhet. När jag blir riktigt jävla duktig ska jag skaffa en begad Classic igen och mala kaffet i gräsklipparen :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp