Efter Silvia och Rocky - vad?

Silva

Well-known member
Hej
Jag har en Silvia och Rocky som jag haft i cirka 4 år nu. Jag har varit nöjd med dessa trotjänare men inser att mitt kaffeintresse är större än vad dessa maskiner kan prestera. Jag börjar nu kolla på uppgradering. Vad skulle ni säga är en naturlig uppgradering? Det som jag kräver är:

1. Maskinen får inte vara mycket större än en Silvia. Har inte mkt utrymme i köket.

2. Prisbilden för maskin - max 20 000.

3. Prisbilden för kvarn - max 10 000.

Vad ska jag köpa? Är det en Della Corte Mini jag ska ha? Eller annan maskin? Vilken kvarn?

Hur mycket gladare kommer jag bli av detta? Märker man en ordentlig skillnad jämför med det jag har idag?

Köper man i Sverige eller utomlands? Fördelar och nackdelar med de båda?
 

supinum

Well-known member
Du ska ha en Dalla och du ska köpa den av den utomordentligt trevlige internethandlaren Erik som driver Baristashopen.se. Köper man en maskin för såna pengar är det gott att ha någon som bryr sig även efter köpet.
Annars dyker det upp en å annan begagnad maskin.
Jag är mycket glad i min maskin fortfarande efter ett halvår. Med den låser du alla parametrar du vill låsa. Den är fantastisk att skumma mjölk med. Den har visserligen vibrationspump men det är inget jag reflekterar över.

Hör av dig om du undrar över nåt.

/mvh David S, Fengersfors
 

runeo

Well-known member
100078.jpg
 

supinum

Well-known member
Det finns egentligen inget alternativ om du vill ha en så kompetent maskin i ett så kompakt utförande för de pengarna. Själv kastade jag många och fuktiga blickar efter Spaziale S1 (tror jag det var den heter) som väl i mångt och mycket är en likvärdig maskin men som kräver mer utrymme. Dallan är obetydligt större än en Gaggia Classic (!) men avsevärt mycket tyngre.
Men om inte storleken är ett problem så finns det många alternativ.... ...men många av de alternativen är maskiner E-61:eek:r som är en visserligen beprövad konstruktion men Dallans och Spazialens konstruktion är helt klart modernare och listigare. De har också mindre diameter på filterkorgarna och istället djupare korgar vilket gör det lättare att undvika tråkiga kanaler i pucken.
Bellabarista har på sin sajt pdf'er med ganska djuplodande genomgångar av sina maskiner bland annat Dallan och Spazialen

När det kommer till kvarn vill jag rekomendara en Mazzer eller Kompak med manuell doseringsmojäng. Själv har jag en Mazzer mini som med timer doserar kaffe för en enkel respektive dubbel kaffe. Det skulle jag undvika i dagsläget. Jag doserar kaffet med skopa direkt i kvarnen och har ingen hopper på utan ellt litet elegant porslinslock från en gammal sockerskål. :)
Hade jag några pengar kvar efter Dalla-köpet så hade jag gäran skaffat mig en Mazzer Major eller motsvarande Kompak.... men här tryter mina kunskaper och jag har en kartläggande framför mig.

MEN kvarna kan man inte ha för många av! När jag skaffar en K-6 eller Major så behåller jag nog MazzerMinin till mina aeropress-äventyr.
 

supinum

Well-known member
Om du frågar mig så. mnjaeää.... nä.
Dallan har en storebror som är byggd för vattenanslutning. Den har rotationspump också. Den är ungefär lika stor förutom på höjden. Här finns lite bilder.

Men den är så pass mycket dyrare att då kan det vara aktuellt att leta upp en begad Marzocco (GS3 eller hur dom nu heter) men de e klart att då sprack ju utrymmeskalkylen och så har man inte råd med någon annan kvarn än en muppkvarn på konsom för 98:-

Däremot så, om man handlar av Erik på Baristashopen, och låter honom hålla låda en stund, så har man snart övertalats att köpa ett juste vattenfilter till lilldallan. Och det enda smidiga sättat att ansluta det är till husets vattensystem i ena änden och i andra änden låter man en plastslang sluta i Dallans vattenreservoar. Men eftersom Dallan saknar nivåglas (det är nog den enda nackdelen jag kan komma på med lillDallan) så får man väl först montera en kork på en strumsticka och sedan nedsänka ekipaget i vatten reservoaren så att man i takt med att strumpstickan majestätiskt höjer** sig över porslinet på koppvärmaren (en koppvärmare värd namnet för en gångs skull! :)) kan börja slå av på flödet i slangnystanet från diskbänken in i arbetsrummet.

**du stoppade väl ned strumpstickan med korken nedåt!
 

Silva

Well-known member
Tack för alla snabba och initierade svar. Några kompletterande frågor.

Anser ni att jag kommer att märka en skillnad gällande "kvaliten" på espresson samt kvaliten på mjölkskumningen:

1. Gällande espresso så tycker jag att Silvian är rätt ojämn. Ibland levererar den perfekta grejer, nästa gång inte alls. Vet inte om det beror på mig eller maskinen. Blir det jämnare kvalitet om man köper en Dalla?

2. Mjölkskumningen på Silvian tycker jag inte alls är bra. Mycket svårt att få till bra skum trots åratal av övning. Här föresetäller jag mig att jag kommer märka största skillnaden om jag tex köper en Dalla - stämmer det?

3. GS3 för 30' vore ju perfekt. Men jag kommer inte köpa nu. Snarare framåt februari - sonderar terrängen nu. Varför är denna maskin så underbar (som alla verkar säga?)
 

osks

Well-known member
Jag menade att om Silva hade möjlighet för det hemma, inte om Dallan klarade det. :)

För om man har det så skulle jag, om jag var han, starkt överväga att offra lite mer plats och titta på en maskin som kan kopplas in. T.ex. Vibiemme Domobar PID Dual Boiler eller Izzo Alex Duetto. Eller La Spaziale S1, som supinum nämnde tidigare.

Men om dom ändå är för stora (står säkert mått på sidorna) så skulle jag nog köpa en Dalle Corte Mini, för då har man nog inget annat att välja på i den klassen (inte för det verkar vara ett dåligt val).


När det gäller kvarnen, har du även ont om plats för den? Ska den få plats under något köksskåp eller så? Hur använder du maskinerna idag; kör du samma sorts bönor hela tiden (mer eller mindre), eller byter du sort ofta?

Jag funderar själv på en Compak K10 Pro Barista (i klass med Mazzer Robur) som kostar precis över 10 000 på Van Pommeren om man inkluderar frakt. Det ligger visserligen lite över ditt maxpris, men sen finns det inte direkt någon uppgradering (för mig). Men det är inte säkert att det är rätt val för dig.

Jag har kommit fram till att jag tror att jag vill köra "single dosing", dvs väga och mala per espresso och inte lämna några rester i kvarnen, och det fungerar tydligen Compak K10 bra till, samtidigt som den har stora koniska malskivor (som är grundkravet för mitt val). Det är i princip så jag använder min Mazzer Mini-E idag ändå. Det hade varit väldigt smidigt att köpa en kvarn med elekronisk timer istället (Mazzer Kony/Robur -E, Compak K10 Fresh, Elektra Nino), så man slipper krångla med att borsta ur kvarnen varje gång och sånt, men jag tycker det verkar bli för mycket spill. Och så är de dyrare. Därav frågan om hur du använder din Rocky idag.

Om man ska köpa utomlands eller i Sverige tycker jag beror på vad man ska köpa och hur stor prisskillnaden på just de produkterna är. Jag stöder gärna svenska affärer, men samtidigt är det svårt att som privatperson antingen välja en betydligt sämre produkt eller betala nästan 10 000 kr i premium, om vi tar Compak K10 som exempel, bara för att få handla av ett svenskt företag. Hade det rört sig om bara 10-20% dyrare så hade det varit annorlunda.
 
Senast ändrad:

osks

Well-known member
Du kommer märka enorm skillnad bara att gå upp till en rimlig HX-maskin. Både på espresso och mjölkskumming.

Det allra bästa från Silvian är kanske inte så långt ifrån vad en bättre maskin kan ge dig, men du får mycket jämnare kvalitet (även med en enklare HX-maskin med bara en kokare) och snittet kommer ligga mycket högre upp, främst pga temperaturstabilitet.

(Det är synd att det är så svårt att hoppa över Silvia-steget, för i efterhand känns det lite som slöseri med tid att ha krånglat med Silvian. Fast just då hade jag förstås inte alls varit beredd att betala de pengarna som krävdes för att komma till nästa steg.)
 

bauta

Well-known member
Hej, jag har precis uppgraderat från Silvia & Rocky till Expobar Brewtus (Office Leva heter den nog eg) och Mahlkönig Vario. Detta tar ngt större plats på köksbänken (större maskin & mindre kvarn).

Hittade beg kvarn & maskin (ett klipp på blocket) och jag har lagt ut 10'. Mkt pengar men halva nypriset.

Tack Martin på kaffecompagniet för tipset om Expobar - mer prisvärd maskin får du leta efter i den prisklassen. Dubbla kokare du kan slå av separat (på brewtus IV, min är tyvärr III), stor spillbricka, beprövad E61-grupp etc...

Jämnare skottkvalitet och trevligare, robustare hantering av maskinen är det första jag tänker på. Mjölkskumningen har jag faktiskt inte fått till lika bra än, men det är nog pga mig bakom spakarna. Bytte precis till större kanna vilket blev bättre. Min Brewtus är fastvattenkopplad via avhärdarfilter vilket är mkt trevligt; slipper springa med kanna och kan labba friskt :^)
 

Silva

Well-known member
Oftas använder jag samma böna, byter inte hela tiden. Jag har förstått att Mazzer mini är bra. Eller bör jag gå på Major ändå? Min budget kan säkert extendas till 35 000 om det är nödvändigt.

Gällande Vivaldi som kräver vattenanslutning. Får jag bättre espresso etc med den?
 

Silva

Well-known member
En fråga till. Om jag väljer Dallan. Kommer jag att tycka att den är en "dålig kompromiss"? Jag vill verkligen köpa rätt den här gången. Innebär det dyrare - bredare - högre - så får det bli så.
 

supinum

Well-known member
Tack för alla snabba och initierade svar. Några kompletterande frågor.

Anser ni att jag kommer att märka en skillnad gällande "kvaliten" på espresson samt kvaliten på mjölkskumningen:
Mjaa... det beror på....
1. Gällande espresso så tycker jag att Silvian är rätt ojämn. Ibland levererar den perfekta grejer, nästa gång inte alls. Vet inte om det beror på mig eller maskinen. Blir det jämnare kvalitet om man köper en Dalla?
Ja. Dallan har resurser att snabbt återgå till stridsberedskap nästan hur hårt du än beskattar den.
Silvian och Gaggias Classic är nog ett par av marknadens mest prisvärda maskiner. Om du dessutom skaffar PID till dessa så har du nära nog samma grepp om temperatur och tryck(nåja) som på betydligt dyrare maskiner.

Jag har länge haft en begagnad Classic som tjänat mig väl under flera år. Men Classicen/Silvian är små maskiner med små marginaler i gods och element. Ge dom den tid de behöver och du har mycket bra förutsättningar för riktigt fina skott. Problemet med dessa maskiner uppenbarar sig när man ska bjuda kompisar och vänner på kaffe. När du dragit ett skott tar det en stund innan du kan dra nästa eller för den delen skumma mjölk. Och då handlar det inte om att vänta tills dess lampan tänds eller släcks.

Maskinen behöver mer tid för att komma tillbaks till ungefär samma utgångsläge som den hade innan första skottet. (billig lösning: ställ två småmaskiner jämte varandra och server polarna i rasande takt)

Det här att lära sig när småmaskinerna är klara för nästa skott förutsätter många skott och mycket experimenterande. Men resurserna finns där! (bara man vet hur man mejslar fram dom).


2. Mjölkskumningen på Silvian tycker jag inte alls är bra. Mycket svårt att få till bra skum trots åratal av övning. Här föresetäller jag mig att jag kommer märka största skillnaden om jag tex köper en Dalla - stämmer det?
Mjaeäe nä, det är jag faktiskt inte så säker på.... OK det _är_ skillnad absolut MEN jag hade glädjen, och frustrationen, att i elva dagar äga en PID'ad Silvia v3 inhandlad här på RK. Den var då något av det häftigaste jag skummat mjölk på. Den vida överglänser det lokala cafeets HX-maskin (la Scala). Om din Silvia är i gott skick och du har problem att skumma mjölk på den, skulle jag gissa att du kommer ha liknande problem på en större maskin.

Ta en kurs hos Johan&Nyström eller Damateo eller varför inte hos utomordentligt trevliga prickarna på Solde i Malmö. En handgriplig kurs överträffar all teori och alla youtubeklipp. Men det finns mycket välskrivna artiklar om mjölkskumning och mycket sevärda youtubeklipp i ämnet också. Mjölkskumningspoletten är en sån där polett som kan trilla ner flera gånger och man känner sig lika upplyst varje gång.

3. GS3 för 30' vore ju perfekt. Men jag kommer inte köpa nu. Snarare framåt februari - sonderar terrängen nu. Varför är denna maskin så underbar (som alla verkar säga?)
Den är underbar därför att den är snygg(?), otroligt välbyggd, att den har tryck och temperatur i ett jäveljärnsatangrepp. Dra ett skott på GS3:an och den står och skrapar med sina klövar i köksklinkern och vill ha mer kaffe att snyta. Den springer du inte i från.

Men om det bara handlar om prestanda så blir du lika glad med en Dalla och har både utrymme och pengar över till ett (2 vid GS3 till nypris) rejält malverk från de fina tillverkarna. Sedan tillkommer nog bara rena skrytvärden och såfall tycker jag du ska kika lite på Synessos engruppare, jämte den är inte GS3:an så kaxig längre. :)

Fan, nu har jag rescenserat en maskin jag nog aldrig tagit i.... Molarin! rätta mig!
 

osks

Well-known member
Gällande Vivaldi som kräver vattenanslutning. Får jag bättre espresso etc med den?

(Det finns en La Vivaldi S1 Mini med vattentank också.)

När man kommer över en viss gräns så blir det inte så mycket bättre espresso, utan det handlar främst om kvalitet, smidighet, utseende och storlek/kapacitet. En del tycker att man har passerat den gränsen när man har en vettig värmeväxlar-maskin (HX). Skillnaden i kvalitet på espresso mellan en Bezzera BZ07 (för att ta en betydligt billigare maskin, som ändå verkar riktigt bra) och en Dalle Corte Mini, är nog inte så stor.

(Obs! Jag har inte själv testat någon av maskinerna, utan det är enbart baserat på vad jag har läst. Kanske tycker nån att det är enorm skillnad, men det är inte den uppfattningen jag har fått.)

Fast vattenanslutning handlar främst om att det är smidigt och skönt att slippa fylla på vatten hela tiden (och kan man dra en slang från maskinen till diskhon så slipper man tömma droppbrickan också). På E-61-maskiner kan det göra att man också får möjlighet till pre-infusion, men t.ex. Dallan kan det ändå genom att ha en smart bryggrupp. (Jag har inte koll på om det blir bättre espresso av pre-infusion.)

När man köper en maskin som kan kopplas till vatten så får man (alltid?) också en rotationspump istället för vibrationspump, vilket gör att maskinen är tystare när man brygger espresson. Bekvämt, men kanske inte avgörande.

Även dubbla kokare handlar väl främst om det blir enklare att kontrollera temperaturen. När man väl har lärt sig göra det med en HX-maskin så är det nog ingen märkbar skillnad mot en med dubbla kokare.

Vad som är viktigast vet nog bara du. :) Storlek? Utseende? Smidighet? Ljudnivå? Pris?


Oftas använder jag samma böna, byter inte hela tiden. Jag har förstått att Mazzer mini är bra. Eller bör jag gå på Major ändå? Min budget kan säkert extendas till 35 000 om det är nödvändigt.

Jag tycker du defintivt ska förbi Mazzer Mini. Så långt du bara har plats och råd med. Kvarnen kommer göra mycket mer för din espresso än vad maskinen kommer göra.

Mazzer Mini är väl instegsmodellen ungefär, så om du har beredd att lägga så mycket pengar som du har sagt så tycker jag du ska sikta högre på en gång.


Mazzer Kony kanske kan vara något? Intressant läsning om den. Finns både med doser och i elektronisk modell med timer (t.ex. coffeehit.co.uk säljer den, och även diverse av de danska butikerna i listan, http://www.pasmarose.de/ har den också). Eller Compak K10 Pro Barista, som jag nämnde tidigare.

Om du vill ha en mer modern maskin så finns det Mahlkönig Pro-M, men jag har inte sett så många som har testat dom.
 

supinum

Well-known member
Tack Supinum. Vad säger du om Mazzer mini vs major?

Om kvarna kan jag i princip inte säga något. Här är mina erfarenheter ringa. Helt klart finns det ett liv efter Mazzer Mini Electronic B eller åtminstone jämte så jag kommer att följa den här tråden kvarnfokus med stort intresse.

Mazzer Mini Electronic B är den enda riktiga kvarn jag har haft. Det är nog mycket riktigt så att det är Mazzers instegsmodell men det exemplaret jag har har tjänstgjort hos daMatteo i Göteborg och dom är ju inte kända för att ha dålig utrustning direkt. Men så vitt jag förstår så har den väl där fungerat som en andra eller kanske tredjekvarn.

Hur som helst, jag gick in där för att ta en dubbel ristretto i farten... och kom ut med en Mazzer i famnen! Den fungerar fantastiskt bra men så har jag inte haft några storkvarnar att jämföra med. I mitt fall handlar det om att serva ett hushåll till frukostarna, lite nördbryggder mellan datorarbetet och vedstapeln och kanske lite eftermiddagsfika med grannar, vänner och annat löst folk.

Det är bara i det senare fallet jag känner att jag skulle ha glädje av en annan kvarn. Den elektroniska doseringen är väl hyfsat exakt men inte imponerande och den tar framför allt tid. Med en kvarn med manuell doseringsmojäng kan du i förväg mala upp kaffe för de fyra dubbelskott du straxt ska dra i raskföljd när du har fikagäster. Så jag kanske skulle satsa på jallafall en Jolly eller kanske mini med mekanisk doser.

Förmodligen kommer du att vilja experimentera, inte bara med olika temperaturer i bryggruppen eller olika malningsgrader av ditt 'huskaffe', utan även med andra exotiska kaffen. När man testar ett nytt kaffe så försvinner det mängder i ren grov- och finkalibrering. Då skulle det vara fantastiskt gott att ha en extra kvarn just för experimenten. Då kan du hyffsat smärtfritt kasta dig åter till ditt huskaffe efter att ha levt farligt med Yard dog eller honeywoosh (gu va sugen jag blev, heller upp lite i kvarnen och drar ett skott!) eller Zoegas pruttrost.

Slutstats: Du ska ha två kvarnar. Basta!
 

Silva

Well-known member
Som jag förstår är kvarnen viktigare än maskinen. Bekräftas detta rent "objektivt"? Dvs bör jag, med nuvarande budget kanske då satsa på en Mazzer Cony och sedan en lite billigare E61maskin istället för Dallan + typ Mazzer Mini?
 

supinum

Well-known member
Som jag förstår är kvarnen viktigare än maskinen. Bekräftas detta rent "objektivt"? Dvs bör jag, med nuvarande budget kanske då satsa på en Mazzer Cony och sedan en lite billigare E61maskin istället för Dallan + typ Mazzer Mini?
Det är ingen dum idé!
Om du skaffar en bra kvarn och behåller din Silvia och matar henne med kaffe ur din nya kvarn så kommer du att förstå hur stor roll en bra kvarn spelar. Silvian är verkligen ingen dålig maskin och jag tror att ni med en bra kvarn kommer att få en nytänding i er relation (Silvia och du alltså).

/David
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp