Efter Silvia och Rocky - vad?

Englund

Well-known member
49,5 är med stora hoppern, vi levererar alltid med den lilla eftersom den mer än väl räcker till för hemmabruk.

Kom gärna in och kläm på den, och om du är nöjd kan du få med dig en på en gång :)
 

liturgius

Well-known member
En liten nackdel kan man tycka är smidigheten i vattentankspåfyllningen. Emellertid: eftersom man aldrig behöver flusha räcker den länge. Om man som jag mest dricker espresso behöver man inte ens fylla på varje vecka. (Dessutom finns det smdiga lösningar så man slipper ta bort kopparna vid påfyllning.)

Berätta!!!

Jag har sett bilder på en lösning där man kring kopparna bygger en stålram som samtidigt fungerar som handtag så att man kan lyfta av hela toppbrickan utan att ta bort kopparna. Jag tror att personen som gjorde detta helt enkelt köpte tre IKEA-dörrhandtag i metall och skruvade fast. Här är en sida med två bilder (klicka för förstoring).


Rörande Mini versus Super Mini kan jag säga att skillnaden inte är enorm. Kanske upplever jag generellt espressoshotsen fran Super Mini som en aning floralare, där Mini drog mer åt chokladhållet, men detta kan också vara tillfälligheter. Den är också klart större, så om det inte är ett absolut krav att ha en espressobryggare med vilkens ångtank du kan driva hela din hemmabastu är är Super Mini kanske inte för dig just nu.

Ett skäl att gå på SuperMinin vore väl att få rotationspump istället för vibrator. Men jag har hört sägas och läst skrivas, att den inte är markant mycket tystare än vibratorpumpen. Något du skulle kunna bekräfta, dementera eller kommentera?

Super Minin är visst en inneboende som gör litet mindre väsen av sig än sin mer uppnosigt morrande lillasyster. Skillnaden är inte så stor dock, kanske mer en fråga om klangfärg än ljudstyrka; troligen är storasyster helt enkelt ute ur målbrottet. Är det trevligt med en tystare maskin? Ja. Är det värt det? Up to you.
 

supinum

Well-known member
Super Minin är visst en inneboende som gör litet mindre väsen av sig än sin mer uppnosigt morrande lillasyster. Skillnaden är inte så stor dock, kanske mer en fråga om klangfärg än ljudstyrka; troligen är storasyster helt enkelt ute ur målbrottet. Är det trevligt med en tystare maskin? Ja. Är det värt det? Up to you.
Absolut inte. Innan köpet oroade jag mig för vibbpumpen men stör mig inte alls på den. Tvärtom, jag njuter av livet i lillDallan.
 

supinum

Well-known member
Jag har sett bilder på en lösning där man kring kopparna bygger en stålram som samtidigt fungerar som handtag så att man kan lyfta av hela toppbrickan utan att ta bort kopparna. Jag tror att personen som gjorde detta helt enkelt köpte tre IKEA-dörrhandtag i metall och skruvade fast. Här är en sida med två bilder (klicka för förstoring).
Härligt! Den lösningen ska jag planka, eller jallafall låta mig inspireras av. Men jävvlar, här ser vi en som trott att man kan spara in på kvarnen! Stackars sate, tillomed en mdf hade vatt bättre!
 

Silva

Well-known member
Tjoho! Nu är del 1 avgjord! Efter mkt om och men så blev det en Compak K3 Toouch. Tänkte först köpa från Sverige men insåg att det tyvärr är alldeles för billigt att köpa från Tyskland. Blev Coffee24.com den här gången. 390 EURO för allt. Tog en lite dyrare kromade modellen.

Tänker så här. 390 EURO är inte mycket pengar. Om nu den är, som alla verka tycka, en mycket mycket bättre kvarn än Rockyn så borde detta bli ett jättelyft för mig. Om jag mot all förmodan, efter inköp av ny supermaskin till våren tycker att jag nog ändå vill ha en superduperkvarn så får jag helt enkelt köpa en kvarn till. Som någon sa ovanför - att ha två bra kvarnar är bra.

Stort tack för detta so far! Snart vidare mot nästa steg - maskinen!
 

Mikael-J

Well-known member
Jag är grymt nöjd med min Dalla Corte mini. Det enda som jag gjort är att bytt ut trippelfiltret mot ett dubbelfilter, annars drar det en himla massa extrakaffe o inte tycker jag att det blir ngt bättre. Mina shots blir superbra. tyvärr är jag kass på o skumma, så jag letar efter ett ny skumpip till DCn så man får lite mer tid på sig. Eftersom jag mest dricker Cappus o Lattar, så det blir små mängder med mjölk som jag skummar.
 

Silva

Well-known member
Mikael - J. Jag trodde - min naivitiet att det var tokenkelt att skumma med mjölk om man går över till en annan maskin än Silvia. Menar du att det är svårt med en Dalla Corte Mini? Jag har lyckats "sälja in" till frun att det är sjukt enkelt att skumma mjölk med en dyrarare maskin. Har jag sålt in något som inte stämmer?
 

supinum

Well-known member
Mikael - J. Jag trodde - min naivitiet att det var tokenkelt att skumma med mjölk om man går över till en annan maskin än Silvia. Menar du att det är svårt med en Dalla Corte Mini? Jag har lyckats "sälja in" till frun att det är sjukt enkelt att skumma mjölk med en dyrarare maskin. Har jag sålt in något som inte stämmer?
Av de maskiner jag prövat är överglänser Silvian och Dallan det mesta MEN så är mina erfarenheter något begränsade till en Pavoni, ett par HX-maskiner (la Scala) och Gaggia Classic med både sitt orginalrör med märkliga plastdetaljer och med ett ditmonterat Silvia v1 rör. Gaggian var värst även om det blev lättare med det en-hålade silviaröret. När jag senare skaffade en Silvia v3 med profsrör (med 3 hål) gick det som en dans. Visst går det undan men man lär sig.
Dallan är snäppen bättre ändå.

Gå en av alla hembaristakurser som landet dräller av. Kolla med Johanånystörm på swedenborgsgatan. Det är bara poletten som ska trilla ner. Det går fortare än du anar!

Hur ser din Silvias ångrör ut fresten? hur många hål?
 

liturgius

Well-known member
Jämfört med enklare maskiner (Gaggia Classic, Ascaso Arc/Dream) tycker jag att det var klart enklare att skumma mjölk på Dalla Corte Mini. Det är dock litet annorlunda, framför allt går det mycket snabbare, vilket jag tolkar är synpunkten Mikael-J har. Om man ser till att inte öppna ångvredet helt får man dock mer tid på sig.

”Tokenkelt” är för mycket sagt (då måste du ha en fullautomat, och då blir det inte ens gott), men att åstadkomma ett okej skum är inte svårt.
 

Silva

Well-known member
Min Silvia har endast ett hål! Kan detta vara svaret? Kan man uppgradera antal hål? Är det värt det med tanke på att jag planerar för en ny maskin till våren?
 

Mikael-J

Well-known member
Jämfört med enklare maskiner (Gaggia Classic, Ascaso Arc/Dream) tycker jag att det var klart enklare att skumma mjölk på Dalla Corte Mini. Det är dock litet annorlunda, framför allt går det mycket snabbare, vilket jag tolkar är synpunkten Mikael-J har. Om man ser till att inte öppna ångvredet helt får man dock mer tid på sig.

”Tokenkelt” är för mycket sagt (då måste du ha en fullautomat, och då blir det inte ens gott), men att åstadkomma ett okej skum är inte svårt.

Japp, jag får lite för lite tid o strecka mjölken. Men tricket som gjorde allt mycket enklare var att bara knöka in en tandpetare i ett av de tre hålen i skumpipen. Så nu får jag fin fint skum. Men om någon vet var man kan få tag på en skumpip med mindre antal hål så skulle det vara en bättre lösning för mig.
 

GLC

Well-known member
Min Silvia har endast ett hål! Kan detta vara svaret? Kan man uppgradera antal hål? Är det värt det med tanke på att jag planerar för en ny maskin till våren?

Nej nej. Nya Silvia kom först med 3 hål men ändrade sedan till 1 då 3 fungerade så dåligt.
 

supinum

Well-known member
Nej nej. Nya Silvia kom först med 3 hål men ändrade sedan till 1 då 3 fungerade så dåligt.
Nämen vänta lite här nu!
Silvia v3 skummar tammebaffe inte dåligt! Nu kan jag inte hela Silvias produkthistoria men den jag hade var fantastisk på att skumma. Så vitt jag förstår för den inte utsatt för annan modifikation än PIDning. Är det verkligen bekräftat att Silvia med 3-håls-spröt skummat dåligt?
 

GLC

Well-known member
Nämen vänta lite här nu!
Silvia v3 skummar tammebaffe inte dåligt! Nu kan jag inte hela Silvias produkthistoria men den jag hade var fantastisk på att skumma. Så vitt jag förstår för den inte utsatt för annan modifikation än PIDning. Är det verkligen bekräftat att Silvia med 3-håls-spröt skummat dåligt?

Kör du själv på 3 hål?
Köp en v3 idag och nog lär du få 1 hål, det är iaf vad jag har hört. Jag bytte till 1 hål från 3 och skillnaden är milsvid.
 

supinum

Well-known member
Kör du själv på 3 hål?
Köp en v3 idag och nog lär du få 1 hål, det är iaf vad jag har hört. Jag bytte till 1 hål från 3 och skillnaden är milsvid.
Jag hade min Silvia i någon vecka bara. Jag köpte den begagnad här på riktigtkaffe och jag kan inte utesluta att den kanske var moddad även på sprötet. Sprötet hade tre (om det inte var fyra hål, minns inte så någa) och skummade som en kung. Silvian var en mycket bra maskin men jag orkade inte med de betydligt längre väntetiderna till nästa acceptabla skott, jämfört med Gaggian och det var då jag lät mig bearbetas av Erik på Baristashopen och sitter nu mycket nöjd med en Dalla med 3 hål i sprötet.

Jag räknar lugnt med att du har bättre koll på Silvian än jag har efter min korta flirt med henne. Men jag kan inte låta bli att förvånas över att trehålssprötet på Silvian inte skulle vara bra. Men börjar jag bli osäker på om det var orginal eller inte.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp