Efter Silvia och Rocky - vad?

Mayhem

Well-known member
Vad gäller kvarn kommer inom kort en uppföljare till Vario Home som doserar med vikt istället för tidsinställd timer. Har inte testat den ännu, men specifikationerna i förhållande till pris ser riktigt intressanta ut.
Förutom att den modellen tyvärr inte kan mala direkt ner i ett portafilter. Själv tycker jag det känns väldigt omständigt att först mala ner i den stora behållaren och sedan flytta över kaffet till korgen, då väger jag nog hellre kaffet manuellt före malning direkt ner i porta.
 

Englund

Well-known member
För nästan 4000 kr mindre har man i Brewtus IV en maskin som har allt Dalla:n har + mycket mer. Enda som kan vara nackdel i just detta fall är att den tar lite mer plats på bänken (mest höjdmässigt). Vi säljer båda maskinerna och båda är grymma, men på frågan om vilken som ger mest för pengarna spelar de i lite olika ligor.
 
Senast ändrad:

supinum

Well-known member
För nästan 4000 kr mindre har man i Brewtus IV en maskin som har allt Dalla:n har + mycket mer. Enda som kan vara nackdel i just detta fall är att den tar lite mer plats på bänken (mest höjdmässigt). Vi säljer båda maskinerna och båda är grymma, men på frågan om vilken som ger mest för pengarna spelar de i lite olika ligor.
Spännande! Då kan man komma in i butiken å få se maskinerna i sin verkliga skepnad och glans. Är det möjligt att dra några skott i de respektive maksinerna och på så sätt få lite känsla för hur de beter sig?
 

osks

Well-known member
I motsats till vad Osks skrev i sitt inlägg skulle jag inte börja med en ny maskin.
Du missförstod nog mig där, eller så var jag otydlig. Jag menade inte att han skulle köpa en ny maskin istället för en ny kvarn, utan också. Kvarn är absolut högst prioritet, men jag var även oerhört nöjd över att ha uppgraderat från Silvian. Det är ändå en instegsmaskin och har man råd och vill göra livet enklare så skulle jag tycka att det var klart värt pengarna att byta ut Silvian också.
 

supinum

Well-known member
Du missförstod nog mig där, eller så var jag otydlig. Jag menade inte att han skulle köpa en ny maskin istället för en ny kvarn, utan också. Kvarn är absolut högst prioritet, men jag var även oerhört nöjd över att ha uppgraderat från Silvian. Det är ändå en instegsmaskin och har man råd och vill göra livet enklare så skulle jag tycka att det var klart värt pengarna att byta ut Silvian också.
Ja det gjorde jag alldeles uppenbarligen. Det var nog mer slarvig läsning från min sida än otydlighet från dig.
 

Englund

Well-known member
Spännande! Då kan man komma in i butiken å få se maskinerna i sin verkliga skepnad och glans. Är det möjligt att dra några skott i de respektive maksinerna och på så sätt få lite känsla för hur de beter sig?

Självklart kan du komma in och klämma och känna på dem. De är inte uppkopplade normalt, men om man är intresserad av en modell och vill provköra så gör vi det naturligtvis gärna...
 

supinum

Well-known member
Självklart kan du komma in och klämma och känna på dem. De är inte uppkopplade normalt, men om man är intresserad av en modell och vill provköra så gör vi det naturligtvis gärna...

Dåså Silva! Packa väskan och ta rälsbussen till Stockholm och kläm lite på både Brewtus, Dallan och Englund. Förbered Englund lite grann så han hinner ställa i ordning. Boka en tid när det är lite folk i butiken så ni verkligen kan rå om varandra. (fan va jag lägger mig i då)
 

Englund

Well-known member
Skulle iofs uppskatta om det kläms lite mer på maskinerna än på mig ;)

...men annars varmt välkommen att kika på maskinerna och även prova ut nödvändiga tillbehör som tamper, mjölkkanna etc om det inte redan finns. Brewtus har 58 mm så där passar samma tamper som till exempelvis Silvia eller Gaggia Classic, och Dallan har 54 mm men där får man å andra sidan med en (enkel) tamper i aluminium.
 

Silva

Well-known member
Tackar! Absolut - bor i Kungsängen så jag kommer absolut att åka och känna på maskinerna! Däremot har jag bestämt mig att troligtvis göra detta som en tvåstegsraket (pga pengarna). Så jag köper först en kvarn - sedan framåt feb - mar en ny maskin.

Nu till ny information. Jag presenterade förslaget för frun hemma. Dvs att ha en kvarn som är ett höghus (snarare, en kvarn som inte går under köksskåpen). Det blev fullständigt nej på den. Så helt plötsligt har min kravspec ändrat sig. Nu gäller:

Maxbudget: Helst runt 30 000:-

Maxhöjd på kvarn: 46 cm (jag inser att jag med detta krav får gå tillbaka till början. Jag menar vilka vettiga kvarnar, om någon, finns det som är lägre än 46cm)
 

GLC

Well-known member
Ett tillägg som du kanske redan vet är att många kvarnar går att byta ut jättehoppern till en mindre variant, och kapar således lite på höjden.

Kom ihåg att du ska kunna fylla på kaffe också, så helt upp under köksskåpet kanske man inte vill ha den. :)
 

supinum

Well-known member
Tackar! Absolut - bor i Kungsängen så jag kommer absolut att åka och känna på maskinerna! Däremot har jag bestämt mig att troligtvis göra detta som en tvåstegsraket (pga pengarna). Så jag köper först en kvarn - sedan framåt feb - mar en ny maskin.

Nu till ny information. Jag presenterade förslaget för frun hemma. Dvs att ha en kvarn som är ett höghus (snarare, en kvarn som inte går under köksskåpen). Det blev fullständigt nej på den. Så helt plötsligt har min kravspec ändrat sig. Nu gäller:

Maxbudget: Helst runt 30 000:-

Maxhöjd på kvarn: 46 cm (jag inser att jag med detta krav får gå tillbaka till början. Jag menar vilka vettiga kvarnar, om någon, finns det som är lägre än 46cm)
Det finns en förnämligt enkel lösning på det lilla skitproblemet (förutom att inte låta den bättre hälften få insyn i projektet festås) och det är att inte ha hoppern (bönbehållaren) monterad Det finns ingen anledning att ha den om man ska ha kvarnen i hemmet. Du tar ju bara fram exakt så mycket kaffe du ska brygga och häller i hålet där hoppern brukar sitta, sätter Tampern som lock och kör kvarnen. Under tiden pressar du luften ur påsen rullar ihop den och drar 18 gummisnoddar runt den och går ut med den till jordkällaren igen. Min MazzerMini mäter på det här sättet endast 31 cm (34 om jag räknar in knoppen på porslinslocket från sockerskålen)
 
Senast ändrad:

Mayhem

Well-known member
Maxhöjd på kvarn: 46 cm (jag inser att jag med detta krav får gå tillbaka till början. Jag menar vilka vettiga kvarnar, om någon, finns det som är lägre än 46cm)
Jag skulle börja med att ta en ordentlig titt på Mahlkönig Vario Home, vill du spendera mer så Mahlkönig ProM och Versalab M3.
 

Silva

Well-known member
Mayhem - Stämmer det att Mahlkönig ProM bara är 37 cm hög? Är inte den perfekt för mig då! Ngn som har den?
 

liturgius

Well-known member
Utan att göra direkta jämförelser mellan olika maskiner vill jag ändå delge mina högst anekdotiska erfarenheter. Jag har haft förmånen att under lång tid få jobba med både Dalla Corte Mini och Dalla Corte Super Mini i hemmamiljö. Jag kan inte nog rekommendera Minin till en som vill ha en mycket stabil maskin som tar liten plats. Skillnaden i espressokvalitet mot enklare maskiner är stor. Jag minns fortfarande första shoten vi drog på den (Mazzer Mini E som kvarn). På gamla torra bönor blev kaffet ändå godare än et bästa jag någonsin gjort på gaggian (med samma kvarn förstås).

En liten nackdel kan man tycka är smidigheten i vattentankspåfyllningen. Emellertid: eftersom man aldrig behöver flusha räcker den länge. Om man som jag mest dricker espresso behöver man inte ens fylla på varje vecka. (Dessutom finns det smdiga lösningar så man slipper ta bort kopparna vid påfyllning.)

Många verkar ha problem med formgivningen. Jag instämmer med alla som säger att den är vackrare i verkligheten. Själv tycker jag att den är högst estetiskt tilltalande, mer än alla E61-bryggare; den utstrålar både kraft och lugn värdighet, där många brewtalare maskiner ustrålar mer, ja, brutalitet.

Rörande Mini versus Super Mini kan jag säga att skillnaden inte är enorm. Kanske upplever jag generellt espressoshotsen fran Super Mini som en aning floralare, där Mini drog mer åt chokladhållet, men detta kan också vara tillfälligheter. Den är också klart större, så om det inte är ett absolut krav att ha en espressobryggare med vilkens ångtank du kan driva hela din hemmabastu är är Super Mini kanske inte för dig just nu.
 

supinum

Well-known member
En liten nackdel kan man tycka är smidigheten i vattentankspåfyllningen. Emellertid: eftersom man aldrig behöver flusha räcker den länge. Om man som jag mest dricker espresso behöver man inte ens fylla på varje vecka. (Dessutom finns det smdiga lösningar så man slipper ta bort kopparna vid påfyllning.)
Berätta!!!

Rörande Mini versus Super Mini kan jag säga att skillnaden inte är enorm. Kanske upplever jag generellt espressoshotsen fran Super Mini som en aning floralare, där Mini drog mer åt chokladhållet, men detta kan också vara tillfälligheter. Den är också klart större, så om det inte är ett absolut krav att ha en espressobryggare med vilkens ångtank du kan driva hela din hemmabastu är är Super Mini kanske inte för dig just nu.
Ett skäl att gå på SuperMinin vore väl att få rotationspump istället för vibrator. Men jag har hört sägas och läst skrivas, att den inte är markant mycket tystare än vibratorpumpen. Något du skulle kunna bekräfta, dementera eller kommentera?


/David
 

Englund

Well-known member
Tackar! Absolut - bor i Kungsängen så jag kommer absolut att åka och känna på maskinerna! Däremot har jag bestämt mig att troligtvis göra detta som en tvåstegsraket (pga pengarna). Så jag köper först en kvarn - sedan framåt feb - mar en ny maskin.

Nu till ny information. Jag presenterade förslaget för frun hemma. Dvs att ha en kvarn som är ett höghus (snarare, en kvarn som inte går under köksskåpen). Det blev fullständigt nej på den. Så helt plötsligt har min kravspec ändrat sig. Nu gäller:

Maxbudget: Helst runt 30 000:-

Maxhöjd på kvarn: 46 cm (jag inser att jag med detta krav får gå tillbaka till början. Jag menar vilka vettiga kvarnar, om någon, finns det som är lägre än 46cm)

Kul att du kommer från Kungsängen, där är man uppväxt :)

Vad gäller låga kvarnar i bra prisklass finns Vario Home 37 cm hög och Compak K3 Touch ca 41 cm hög.
 

Silva

Well-known member
Englund. Jag har nu kollat på Mahlkönig ProM. Verkar som att den inte har fått superkritik. Svår att meka med och blir klumpar etc. Annars lät ju det som en supermaskin för mig. Gällande Vario Home och Compak K3 Touch. Är dessa tilllräckligt bra för tex en Dalla Corte Mini som inköp nästa år? Jag vill inte köpa en Supermaskin och sedan Snikkvarn. Jag har som sagt Rocky idag. Kommer jag blir tillräckligt nöjd med Vario Home och Compak K3? Återigen det är inte pengarna som är det viktiga - det är höjden :)
 

supinum

Well-known member
Englund. Jag har nu kollat på Mahlkönig ProM. Verkar som att den inte har fått superkritik. Svår att meka med och blir klumpar etc. Annars lät ju det som en supermaskin för mig. Gällande Vario Home och Compak K3 Touch. Är dessa tilllräckligt bra för tex en Dalla Corte Mini som inköp nästa år? Jag vill inte köpa en Supermaskin och sedan Snikkvarn. Jag har som sagt Rocky idag. Kommer jag blir tillräckligt nöjd med Vario Home och Compak K3? Återigen det är inte pengarna som är det viktiga - det är höjden :)
K3 touch är ett rejält lyft jämfört med din Rocky. Du kommer inte att bli besviken. Blir du det trots allt är det skitlätt att sälja den vidare utan idiotstor förlust. Den ligger så vitt jag förstår jämsides med MazzerMini. Rätta mig den som kan!
 

Silva

Well-known member
Känns som att det började närma sig. En Compak K3 Touch helt enkelt. Prisvärd men utan alltför stor kompromissförlust verkar det som. Sagt och gjort. Jag börjar göra mig "i ordning" att beställa. Men så ser jag - höjd 49.5 cm! WTF! Snälla säg att Englund har rätt ovanför. Eller är den helt enkelt 4cm för hög?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp