Hjälp med malningsgrader på Anfim Best!

Sparda

Member
Tjena, Bullen, nej, skämt åsido.

Jag har ett problem. Jag lyckades hitta en fin malningsgrad för espresso, men min FF X1 avled, så nu står jag ensam kvar med en press från Bodum och en Don Pedro (också Bodum).
Det finns ju fan 50 olika grader på den. Heeelt omöjligt att veta vilken som är bäst :(

Nu till mitt problem. Jag har försökt att mala kaffe för dessa två, men det blir verkligen inte bra. Jag har inte lust att mala mer kaffe. Köpte ett gäng påsar från baristashopen och har redan malt min yard dog i onödan :(

hjälp!!!!
 

martink78

Well-known member
Vad är det som inte blir bra egentligen.. ? Resultatet i koppen? Eller blir det ojämt?
Det kan vara värt att köpa lite fulkaffe på ica/coop/dyl och prova med..
 

Sparda

Member
Oj, det kunde jag ju iofs ha skrivit från början=)
Kaffet smakar liksom ingenting. Det ser väl helt okej ut, om än lite för ljust, men smaken... Man känner ju att det smakar kaffe, men ingenting mer.
Alla de där fina aromerna som man annars får fram från liknande sorter är som bortblåsta :(

Grejen att testa sig fram är så tidskrävande. Göra kaffe i Don Pedron tar ju sin lilla tid liksom. Fast jag har inte så mycket till val kanske..
 

borang

New member
Detta var ju länge sedan, såhar du fått ordning på den? Jag har själv skaffat en anfim best nu och har också svårt att hitta rätt till bryggning. kaffet blir vattnigt och smakerna som jag förväntade mig är helt bortblåsta..
Har du några tips till mig som är Anfim nybörjare..
 

Light Head

Well-known member
Mitt tips,, en kvarn (Wilfa cgr1) för brygg och press,, och en kvarn för espresso ( t.ex. Omnämnda Amfim).

Köp fulkaffe, mal så att du med säkerhet vet att det är för grovt,, brygg och kolla på t.ex. genomloppstiden för själva bryggningen, gör samma men mal så att du säkert vet att det är för finmalet,, brygg och försök se sambandet tid och smak. Sedan får du anta att du föredrar smaken åt det ena eller andra hållet..

En form av uteslutningsmetod helt enkelt.


Men detta är nog inget problem längre för Ts?
 

liturgius

Well-known member
Jag instämmer här med Light Head, införskaffa en kvarn dedicerad tillredningsmetoder som kräver grövre mäld än espresso(/mokka).

Av någon anledning framställs saken ofta så, som vore kvarnen mindre viktig vid dessa bryggmetoder, och som att det vore enklare att tillverka en bra kvarn för dessa ändamål. Men grovmalning är en tveeggad malskiva:

• Visserligen blir toleransmarginalerna i absolut storleksavvikelse större ju större kornen blir, och det verkar som att homogeniteten hos vissa kvarnar blir något bättre – sett till medianstorleken i mälden – när det mals grövre.

• Å andra sidan blir storleksskillnaden mellan huvudkornen och de småkorn, ”fines”, som ändå uppstår mycket större och det leder till partiell överextraktion och grumlighet.

Ett ytterligare argument för att skaffa en tredjekvarn – jag utgår här ifrån att de två första kvarnarna är för espresso; en komplett kvarnhierarkinomenklatur är kanske en separat diskussion – är förstås att man slipper det ständiga fram- och tillbaka-vridandet av malningsgrad, och således slipper kassera det som ligger i utkastet. Man kan snabbt räkna ut hur lång tid det tar att kassera utkastkaffe till en kostnad av en ny kvarn.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp