Jag har fått ny maskin! :D

kellogs

Well-known member
JAg har länge letat efter en HX (eller db) maskin och igår hittade jag en på blocket för en rimlig peng. Det är en Brasilia Cappuccino del (tror jag) frågan är om den är rengjord någon gång...

En massa kaffegunk överallt, utvändigt är den fin och jag fick en bas att ha den på med för pengen.

Jag undrar hur avkalkar man en sån här maskin den har vattentank så att få in citronsyra är inget större problem. Men hur ska jag gå tillväga?
 

gabriel b

Well-known member
Skruva loss allt du kan komma åt (se till att fota först så du kan bygga ihop den), sen gå lös med tandborste. Alla lösa metalldelar badat du i ett Clean Express bad och sen avkalka maskinen. Fixa slut finish med Autosol eller annat polerande om du önskar...
 

kellogs

Well-known member
Har upptäckt ett problem till, när den fyller på vatten till kokaren så dör den efter 90 sekunder, jag har hittat att det är ett skydd för att pumpen inte ska gå för länge. Det tyder på att den har problem med att få in vatten i kokaren. Jag ska skruva loss allt och göra ordentligt rent och jag hoppas att det löser problemen. annars blir det väll att inhandla en ny ventil.
 

kellogs

Well-known member
har plockat loss kokaren, skulle ta ut elementet ena bulten gick av...hur ska jag nu rädda den?
 
C

crema

Guest
oj då om du skruvar av den andra skruven och tar bort elementet kommer du då åt att med tex en rörtång dra i den. annars så kan du ju prova med http://www.jula.se/skruvutdragarsats-5-delar-330185 om man har tur så kan det funka. brukar annars rekomendera http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Slagskruvmejsel/ och sätta på hylsor på envisa skruvare spreja med tex 5-56 och låt det dra över natten ialf så kanske det löser upp lite. jag har skruvat i en likadan maskin http://espressokoppen.se/brasilia2.html
lycka till
 

kellogs

Well-known member
Crema hur sitter sidorna på kokaren fast? är de gängade eller hålls de av hx röret? Min kokare har någon smetat på någon röd tätningsmassa på sidorna. Ska lägga upp bilder sen
 

kellogs

Well-known member
Kokaren är delad sen igår, ligger och badar i citronsyra. Har även plockat bort påfyllningsventilen och rengjort så gott det går. Fick inte av alla mutrar. Skruven jag drog av är ute ur kokarhuvudet och jag har hittat passande packningar så att det blir nog maskin av detta också (nu ska vi bara få den tät)
 
C

crema

Guest
var har du köpt maskinen? ser att det löste sig med att plocka isär kokaren. skönt med skruven hur fick du loss den?
 

kellogs

Well-known member
köpte den av en person som har haft den som sommarcafe utanför ystad. Den har stått oanvänd i långa perioder med vatten i. Jag såg inte det förrän jag kom hem jag kollade bara om den blev varm och att det kom vatten överallt där det skulle koma vatten.

Men halva sporten är ju att fixa till gamla saker så att det blir fina igen och jag är väl på god väg. Har hittat teflonpackningar som behövs och ska se om jag inte kan få tag på värmetåliga oringar

skruven fick jag loss med 5-56 och ett bra skruvstäd som fick hålla skruven medan jag snurrade på kokarsidan
 
Senast ändrad:

kellogs

Well-known member
Verkar som om det är svårt att få tag på packningar, jag har sökt med ljus och lykta. Några tips? Nån som har meckat med liknande maskin som hittat packningar och o-ringar?

Synd att snubbla på mållinjen
 

Gotlanning

Well-known member
Ta med den gamla till en verkstadsbutik så hjälper de dig...


/Gotlänning
Rancilio Silvia - Cunill Tauro
Skickat från iPhone
 
C

crema

Guest
har inte måtte i huvudet men kan 528140 passa? (http://www.espressoxxl.de) kändes lite troligt annars får du göra som jag och fler med mig funkar finfint
o-ringar har dom iaf. kanske jag med om jag får nr på ringen. har ett litet lager hemma.
 

kellogs

Well-known member
Teflonpackningen är nog den jag behöver men jag är lite tveksam över o-ringen jag tror den jag behöver bör ha en diameter på ca 99-100 mm (vet ju int hur mycket man kan stretcha dem.

BEställde lite annat från espressoxxl.de i lördags men jag beställde fel och mejlade dem att avbryta beställningen har dock inte fått något svar.
 
C

crema

Guest
dom är dåliga på att kolla mailen. ring. teflon kan man nog inte stäcka den jag länkade till var ju 101 108 fattar det som inner/ytter mått ganska nära mät igen.
 

kellogs

Well-known member
Tänkte uppdatera med lite bilder

IMG_0127.jpg

Maskinen innan jag gjort något

IMG_0136.jpg

Tror ni packningen är slut eller?

IMG_0132.JPG

Den har läckt lite här och där

Packningar är beställda allt är avkalkat men det satt hårt...fick lägga sidorna på kokaren i en kastrull med citronsyralösning och koka under en timme för att allt skulle släppa.
 
Senast ändrad:

kellogs

Well-known member
Uppdateringsdax: Jag har fått ihop kokaren, kopplat ihop och håller på att spåra läckor. Alltid lika kul :D Förhoppningsvis fungerar maskinen till helgen
 

kellogs

Well-known member
och jag är klar, maskinen ör ihop och inga läckor! Så nu blir det kaffe igen (ska fixa till ett ångrör bara sen är den helt färdig. Bild inom kort
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp