Igår kväll byggde jag en äppelmustare...

HE

Well-known member
...och ikväll provkördes den.
Det funkade kanon. Nu ska jag bara finjustera, imorgon ska jag försöka pressa några kilon.
Tips mottages tacksamt.
 

Bilagor

  • IMG_4232.jpg
    IMG_4232.jpg
    92 KB · Visningar: 107
  • IMG_4233.jpg
    IMG_4233.jpg
    102 KB · Visningar: 90

HE

Well-known member
Ja till vänster provkörs den. Det började knaka rejält i vissa vinklar när domkraften pressade på. Tyget användes som filter. I stridens hetta kl 21,30 orkade jag inte klippa till rätt storlek så det ser lite hawaii ut.
Idag var barnen lediga från fsk så vi åkte runt i byn och letade äpplen. När de sista inställningarna var klara skred vi till verket. Fyra påsar äpplen gav ca 7 liter must. Hur fräckt som helst! Nu blir det lite modda och sedan ska vi testa igen om ett par veckor när nästa skörd är redo.
 

Bilagor

  • IMG_4237.jpg
    IMG_4237.jpg
    69.1 KB · Visningar: 69
  • IMG_4245.jpg
    IMG_4245.jpg
    84.6 KB · Visningar: 71
  • IMG_4243.jpg
    IMG_4243.jpg
    63.1 KB · Visningar: 73

attis

Well-known member
Kul med fler mustare.
Har själv mustat i några år, ungefär samma princip som du fast finlirat och förbättrat lite varje gång. Har inga bilder från senaste mustningen, kanske kan ta några senare och posta.

I alla fall, det jag kan tipsa direkt om är att en STOR krossare (syns på bilden) är bra mycket snabbare. Sen har jag fräst ur spår i "bottenplattan" så muster rinner ut mer kontrolerat och ner i bunken eller vad man nu har för uppsamling.
Ytterligare tips är att inte ha för tät tyg utan ganska lättgenomsläppligt så blir inte motståndet så stort. Med risk för att knäcka konstruktinen.

DSCF0001.jpgDSCF0005.jpg
 

HE

Well-known member
Martink: äpplena hittade eller fick vi av en snäll herre som hade gått om träd fem min med bil från oss.

Attis: tycker du det räcker med den krossen? Jag har börjat spåna på vevar och valsar som krossar äpplena när man släpper ner dem i "makinen" som min son säger. Har inte kommit på någon smidig konstruktion än.
Spår i golvet har faktiskt slått mig att man kan göra, det kanske blir så nu när någon prövat.
 

attis

Well-known member
Jag tog en bild på plattan som ligger underst, den lägger jag löst på ramen så det är enkelt att ta loss den och göra rent. Det som kan förbättras (enligt mig) är en liten pip längst fram som skickar ut musten i en liten stråle, så allt hamnar rätt.

När det gäller krossen så har jag också funderat på någon maskin, men jag har lite ont om utrymme att förvara för stunden så det får vara. Dessutom blir det lite knepigare att hålla rent osv. Regeln som jag använder till kross är klart effektiv, om man har hjälp av någon som lägger i äpplen. Barn är prefekt i detta sammanhang :)
Se till att hinken är platt undertill, annars går dom sönder i botten. Jag har hittat en rostfri som är perfekt.

Ytterligare en sak att fundera på är mognadsgraden på äpplena. Det märks att nyplockad frukt inte släpper ur musten lika lätt (om den inte är väl mogen), så har man självbehärskning att vänta någon vecka så får man ur mer utan att pressa sönder pressen.

Krossmaskin
http://www.ukcider.co.uk/wiki/index.php/Homemade_Scratter

Fruktförmedling:
http://sv-se.facebook.com/#!/groups/240193612689388/

botten.jpg
 

HE

Well-known member
Min bottenplatta har ett fall. En grov miss i konstruktionen som framträdde under pressning var ju att den vågräta pressen inte kom åt äpplena som låg i framkant. Alltså ska det dit fyra ben/väggar som bär upp en vågrät "golvsil", på så sätt borde det bli en jämn pressning.
Fräsa spår står också högt på listan.

Riktigt häftig kross på länken. Det måste gå att göra något liknande men handvevat. Det ser ut som krosset är litet? Mitt har varit lite större...
 
Senast ändrad:

HE

Well-known member
Gott folk! Nu är det snart dags igen. Äppelmustning! I år står två nya mackapärer i maskinparken. En ny version av äppelpress som har lite finlir kvar och vi välkomnar äppelkrossen som ska få bekänna färg. Eventuellt behöver jag korta av kammen på valsen så krosset blir mindre, eller så orkar jag inte..:blink:

Här har vi iallafall lite bilder och en filmsnutt...http://www.youtube.com/watch?v=2T6cxr6z4dM&feature=plcp

IMG_5744.jpgIMG_5739.jpg

På återseende!
/HE
 

attis

Well-known member
Wow, ligger lite efter både i konstruerandet och nivån på press.
Jag brukar bara musta en 5-10 l per gång, så man hinner dricka upp det innan den blir dålig, då känns det inte så viktigt att ha hög kapacitet.

Jag har inte gett mig in på pastörisering, får känslan av att man förlorar både lite smak, utseende och vitaminer på kuppen. Har även provat att frysa must men inbillar mig att den blir strävare och något kärvare efter den är tinad. Kan dock inte förklara varför det skulle bli så. Hur mycket gör du per gång? Och ev förvaring?
 

HE

Well-known member
Det har blivit runt 12 l ca. Förra året stog jag med en stör och krossade äpplena, det blev en liten flaskeffekt av det. Vi får se hur det går i år. Kommer precis från garaget, skar av topparna på valsspetsarna och fick ett bättre resultat på det krossade äpplet.

Vi frös in så mycket det gick förra året och plockade fram till helgfrukosten, kände ingen större skillnad, var bara glad att man hade att dricka :). Då var det i grannarnas petflaskor. I år funderar vi att hälla på påse i lagom mängd.
Jag pastöriserade lite också och det höll bra länge. Funderar på att tillsätta vad man nu tillsätter för att behålla färgen på den färskpressade musten. Någon med erfarenhet av det?
 

attis

Well-known member
Nej, ingen aning. Brukar använda mig av "Naturmetoden", dvs krossa, pressa och tappa fort som fan. Så får man ljus och fin färg :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp