Perkulator

Psyberion

New member
Hejsan!

Jag har nyss skaffat en perkulator och tänkte att jag skulle koka lite kaffe nu ikväll, men det blev fruktansvärt! Det va det suraste kaffet jag någonsin druckit, helt vidrigt. Jag antar att jag gjorde fel på något sätt helt enkelt, så jag tänkte fråga hur man gör för att göra gott kaffe med en perkulator.

Tack på förhand
 

svartvest

Well-known member
Perkulator...kanske det fulaste ordet på detta forum..Jag gör kaffe hos svärfar när jag är där, svårt att hålla rent du har en ny så där är inte ditt problem. Vattnet snurrar runt runt och som jag har förstått det så är det ett bra sätt att frigöra garvsyra från kaffet.
Nej jag tror inte på den metoden, men nog blir det ett lyft även i perkulator om man använder ny malet kaffe, men jag har inte provat.
 

Psyberion

New member
Jag har ju druckit kaffe från en perkulator innan, och det va inget fel med det alls, det va riktigt gott faktiskt. Men detta blir bara vidrigt.. Tyvärr har jag inte riktigt råd att prova med nymalet kaffe, då jag är student och lever på studentmedel...
 
Min svärmor kör alltid perkulator, vi själva kör den ibland när vi är många som ska dricka kaffe samtidigt. Svärmor kör alltid bryggmalet medan vi maler lite grövre. Tycker vårat grovmalda ger bättre smak och mindre sump i koppen. Svärmor får någon form av bismak i sitt kaffe vilket inte vi får. (Då tar vi ändå vattnet ur samma brunn.) Så jag skulle mao prova lite mer grovmalet kaffe.
Det kan nog vara lätt att feldosera om man inte tänker på att perkulatorn (iaf våran) har måttskala i dl istället för antal koppar. Nu är det så länge sedan jag körde våran perkulator, men jag vill minnas att jag körde 8 mått kaffe till 12 dl. vatten.
 

Kogotha

New member
Jag sitter och dricker perkulator kaffe i skrivande stund. Testa en gång att köpa kok-kaffe till din perkulator, har för mig att mormors bryggare ger bäst kaffe med den sorten, medan min ger bäst med just bryggkaffe.

Sedan med dosering har vi alltid kört med ett kaffemått per kopp. möjligen ett halvt mått mer beroende på hur starkt du vill ha kaffet.
 

Jnse

New member
Gammal tråd, men ändå :)
Bryggkaffe är lite för fint för perkulator, man får en massa sump i kaffet.
Kör med kokkaffe istället.
Jag brukar dosera genom att ta antalet koppar + 2, då blir det nog starkt.
(10 koppar = 12 skopor kaffe).
Hittills har Löfbergs lila funkat bäst (godast) för oss.
 
Topp