Hjälp: Vattnet rinner för fort genom espressobönorna!

Whopper

New member
Har ett problem.

Har sen i februari kört hårt med espressobönan Bella från Johan&Nyström inköpt på Vardein&Co i Uppsala. Har hittat perfekt malningsgrad på min kvarn Monteriva M-207 för min E61-bryggare (Rocket Espresso Giotto).

I maj köpte jag ett kilo Bellabönor som jag fick i två påsar. Den ena åkte in i en glasburk och den andra påsen hamnade i kylskåpet. När jag i början av juli gick över till påse nr 2 så märkte jag att vattnet bara forsade igenom. Började modulera med malningsgraden men kan knappt gå tätare (då går skivorna dikt mot varann). Skruvade isär hela kvarnen och rengjorde alltning. Ingen skillnad. Då testade jag att köpa ett paket Lavazza Qualita Rossa. Då funkar det utmärkt igen. Så har räknat bort kvarnen som felkälla.

Har nyligen testat bellabönorna igen men fortfarande samma fel.

Någon som kan tipsa om vad det kan vara för fel? Kan det vara så att bönorna som låg i påsen som låg i kylskåpet har dragit åt sig fukt och blivit mättade? Har skickat ett tweet till Johan&Nyström men inte fått något svar.
 

osks

Well-known member
När du testade bellabönorna igen, var det samma bönor som du hade köpt tidigare, eller köpte du nya?

Kaffe är en färskvara och det troligaste är att bönorna är alldeles för gamla. Ungefär två veckor efter rosning brukar bönorna vara så mycket sämre att jag inte längre tycker det är någon idé försöka använda dom. Ibland håller de kanske i tre veckor, men däromkring. Nu brukar jag visserligen inte använda blandningar med robusta i, men jag tror inte det är någon större skillnad.

Om påsen är helt nyöppnad så kan även äldre kaffe än så fungera, men då brukar det istället åldras mycket fortare från det att du öppnar påsen, så då kan du inte räkna med att de håller speciellt länge efter att du har öppnat påsen.

Förvaring i kylskåp brukar inte rekommenderas, då det inte saktar ner åldrandet, men ökar risken för att kaffet förstörs. Är förpackningen inte 100% lufttät så kommer det att förstöra bönorna helt. Frys kan däremot fungera och göra att de inte åldras lika snabbt, men även där är det väldigt viktigt att det är absolut helt lufttätt. Köp mindre mängder kaffe oftare istället, så kommer du få mindre bekymmer.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp