Droppkaffe med Hario V60 filter (metoder)

davepal

Active member
Har nyss inskaffat ett bryggset med tillhörande Wilfa kvarn och Hario 1 kopps V60 filter samt buono kanna.

Gjorde ett test med 2,5-3 dl vatten, 91 grader med ca 19-21 gram kaffe malet på något finare än medium "settingen" på Wilfan. Smakade gott, men tänkte bara kolla efter hur ni själva brukar brygga era koppar med V60 filter.

Dvs, någon malningsgrad på Wilfan för brygg som ni ser har varit optimal, bryggtid, vattenmängd kontra kaffemängd samt goda blandningar som ni testat etc.
Dela gärna med er era tips och rutiner! :)
 

svartvest

Well-known member
Frun har varit på bokmässan och hade i uppdrag att besöka DaMatteo. Kaffe till mig och själv köper hon...Hario V60..vilken chock...och glädje. Nu skall jag testa. Spanar in tekniken på youtube. Spännade bryggmetod.
 

osks

Well-known member
Åh, den är rolig att brygga med!

Om man vill köra stilen där man häller kontinuerligt under bryggtiden så kan jag verkligen rekommendera att skaffa en kanna med lång hals, som Hario Buono (fånigt dyr tyvärr). Fick en sån i somras och var faktiskt väldigt stor skillnad. Det blev väldigt mycket enklare att hälla en stadig stråle vatten.
 

svartvest

Well-known member
Har testat den ikväll, fungerar men det var svårt att veta mängden vatten. Hittade en film som hade 419gr vatten (knappt 4,5dl) och 29gr kaffe. Vilken mängd vatten har ni?
Tekniken att hälla verkar variera...motsols, medsols, mitt i...
 

Molarin

Well-known member
Som jag förstod det efter våra tester på Barista Camp i Karlstad så är det bäst att hälla i mitten. Häller du på kanterna så rinner en del av vattnet genom filtret och på kanten av tratten utan att extrahera något kaffe... Och det verkar ju onödigt...

Proportionerna ser ok ut.
 

davepal

Active member
Har som Molarin också konstaterat att hälla i mitten ger bäst resultat, och jag häller först en liten slurk vatten så vattnet kommer i kontakt med kaffet o blommar och sen bara häller i jämn tankt ungefär hela tiden tills att kaffet är klart. Smakar oerhört bra, har knappt druckit espresso sedan jag införskaffade detta, komiskt nog. Det va så gott att jag även såg till att beställa en 600ml hario glaskanna och ett dubbelfilter för fler koppar.

Får hem J&N Panama Cruz - The pineapple thief blandningen samt honey whosh idag.

"Smak & aromprofil: Ren och klar doft av mogen ananas. Till karaktären fantastiskt söt med toner av gul mango och karamelliserad sockervadd."

"Smak- och aromprofil: Supersött kaffe med kristallklar mogen röd frukt som kombineras med varma höga smaktoner som påminner om skalsyra från apelsin. Man vill göra sylt på bären."

Ska bli kul att testa honey processat kaffe, lär bli en sensation om man lyckas extrahera de smaker som profilerna beskriver ;) Gällande vattenmängden där så har jag kört på 2,5-2,8 dl vatten på 19-23g kaffe, testat lite och konstaterade att det var goare med lite mer koncentrerat brygg med de sorterna jag testat, ska gå på Shakison i helgen med, (har för många 250 grammare)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp