Halvautomater - low end för tex fattigstudenter

Gringubben

Well-known member
Om förutsättningen är som följer; en riktigt fattig människa får låna en vettig kvarn tills vidare. Plånbok finns inte till att langa upp minst tusen spänn för en Classic.
Tankarna går mot att leta upp en mockabryggare på tex loppis eller köpa Aeropress.
Om man i stället fixar en riktigt billig halvautomat så går det ju att fixa en hyfsad espresso, jag vet för det har jag klarat med en sån här DeLonghi. http://www.blocket.se/kronoberg/Espressobryggare___DeLonghi___36053652.htm?ca=11&w=3
Men det finns ju en uppsjö av de här plastmonstren där ute. Då undrar jag om någon känner till prisvärda maskiner förutom ovan nämnda beggade för ett par hundra och om det finns riktiga fallgropar där det är omöjligt att få ett hyfsat resultat. (Glöm skumningen). Eller andra fallgropar som har med kvalitet och hållbarhet att göra, dvs plasten spricker bara man tittar på den.
 

jonasy

Well-known member
Känns fruktansvärt mycket vettigare att köpa en Aeropress, och sen köpa en Classic när du har har råd. En Aeropress vill man ju nästan ändå ha ändå, medan skräp-espresso maskinen kommer du ju ändå bara slänga tids nog så där är ju pengarna i sjön.

Med Aeropressen kommer du få kaffe i världsklass, med en skräp-espresso maskin kommer du svära varje gång du använder apparaten. Inte så svårt val alltså ...
 

Gringubben

Well-known member
Förtydligande:
Jag pratar inte för egen del, själv har jag både AP och Classic.

Jag vet att lågprisplasten är en riktig soppa, men om man har en AP så kan man aldrig i livet få till en espresso.
Med lågprismaskin går det ändå att fixa bättre skott än alla caféer i tex. Norrtälje som ändå har proffsmaskiner klarar. (Beror iofs på brist på kunniga baristor). Om man lägger max tre hundra så är ju det kanske överkomligt även för studenter om man kan klara sig något halvår/år tills man vill ha något bättre.

Jag gillar att göra Monsun Malabar i min AP, men skulle ändå föredra ett halvskapligt skott italiensk robustablend från någon så att säga billig halvautomat. Jag får ibland känslan att plastskräpet blir värre sågat än det förtjänar, tycker att om man skulle få tag på en sådan De Longhi som jag skrev om innan så är den ta mig fan prisvärd.

Men så finns ju allt annat oxå. Siemens, Hugin och jag vet inte allt vad de kan heta. Det är de grejorna jag undrar över. Mer än trehundra ska man nog absolut aldrig ge för dylika iaf.
 

treefinger

Well-known member
När jag var student körde jag på en Bialetti Brikka, som är som en mokabryggare, fast den brygger med tryck så man får en slags crema med den. Känns faktiskt vettigare än att köpa plast-junk.

Men egentligen tycker jag att Aeropress är the way to go.
 

Gringubben

Well-known member
När jag var student körde jag på en Bialetti Brikka, som är som en mokabryggare, fast den brygger med tryck så man får en slags crema med den. Känns faktiskt vettigare än att köpa plast-junk.

Men egentligen tycker jag att Aeropress är the way to go.
Ja, moka är ju inte helt oävet, fast espresso är det förstås inte.
I AP:n går det ju att få till typ moka också, så det är nog bättre än moka.
Men jag framhärdar. I de flesta fall är jag mer sugen på ett ändå rätt hyfsat skott från DeLonghin nämnd ovan, som jag lyckats få till då jag använt en sån.
En moka kan vara svår kanske att hitta beggad, annars är det väl minst en trehundring. AP:n går loss på 400, men den här till exempel då?
http://www.blocket.se/stockholm/Espressobryggare_Krups_880_35689496.htm?ca=11&w=2
Är den totalt hopplös eller pajar på en gång?
Ingen annan som har erfarenhet av liknande?
 

Gringubben

Well-known member
En plastig Classic, fast utan solenoid, misstänker jag.
Är nog kanske värd 400, fast jag tänkte nog max 300 för plastmaskin utan backflushmöjligheter. Helst bara tvåhundra.
Kanske går att pruta ner.
Den går säkert att få bra skott ur, om det är samma pump som Classic.
Men det är förvånansvärt få här som tycks ha egen erfarenhet av low-endmaskinerna.
 
Topp