Avkalkning av aluminiumkokare?

AJ

Well-known member
Hur avkalkar ni era aluminiumkokare? Använder ni citronsyrabaserade medel eller ren citronsyra? Vinsyra? Ngt annat?
Har en kompis som ska avkalka sin maskin här i La Paz, men det är omöjligt att hitta ngt färdigt medel från tillverkare.
 
Senast ändrad:

FabianP

Well-known member
Är det inte citronsyra, eller syra överhuvudtaget, som är big no-no för aluminiumkokare? Medel från tillverkare av aluminiumkokar-maskiner är nog det man måste få tag i, eller vara säker på att det man häller i är ekvivalent med det. Aluminium är ju ganska känsligt.

/Fabian
 

AJ

Well-known member
Det var det jag hade för mig. Har ngn koll på vad det är för ingredienser i medel från tillverkare av aluminiumkokare?
 

AJ

Well-known member
Har för mig att jag läste om ngn på forumet som använde vinäger, baserat på en dåligt översatt manual, och att det tog honom flera dagar att få bort smaken.
 
Senast ändrad:

gabriel b

Well-known member
Jag använder vinsyra för rengöring av mina Gaggia... funkat helt ok men skulle tro att för bästa resultat ska man nog användarens egna produkter (som brukar vara dyra).

Mitt recept
1-2 tsk Santa Maria Vinsyra som löses upp i 2dl kokat vatten.
När vinsyran löst upp sig, blanda ut med ytterligare kallvatten till ca 1,5l totalt.
Sen avkalka enligt manual...
 

AJ

Well-known member
Gött, tack för tipset. Ska kolla om det går att skaka fram vinsyra här.

Ingen som har maskinpulver hemma och kan kolla ingredienserna?
 

AJ

Well-known member
Perfekt, då vet jag. Tack för hjälpen! Nu gäller det bara klura ut vad vinsyra kan heta på spanska...
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp