Kaffe vi druckit, men får man dricka det igen?

svartvest

Well-known member
Jag har funderat över goda kaffen som man druckit. T.e.x Mangoro typ stora och goda. Sumatra lintong, Nekisse också vidare.. Kommer man att få dricka dem igen?

Kanske, kanske inte. Det verkar som det hela tiden dyker upp nya gårdar och nytt kaffe. Inte att något är dåligt men kommer de tillbaka.

Någon som vet hur det fungerar??
 

jonasy

Well-known member
Även om det vore så, kommer det ju hela tiden nya sorter - och då skulle jag ändå föredra att prova de nya :) Känns som en del av charmen med hobbyn ...
 

FabianP

Well-known member
Jag håller med Jonas här över, men samtidigt... Det finns ju vissa kaffen man hade gett mycket för att återuppleva! Första koppen Haugaard Hama för typ 1½ år sedan finns fortfarande som en ikon höjd över andra. Hade jag blivit lika nöjd om jag provat ett kaffe som smakat exakt likadant igen? Förmodligen inte, smakminnen handlar ofta om så mycket mer. Precis som att jag tycker att den bästa pizzan jag någonsin ätit var i Riksgränsen. Visst var den grym, björkvedseldad stenugn, underbar salami osv. Men samtidigt satt vi i t-shirt i strålande sol, början av juni, precis nyduschade efter 3½h tur upp och ner för Nordalsfjäll. (med totalt kanske tre minuters skidåkning)

Oavsett, så är det väl ytterst få singel origin som kommer tillbaka exakt så som de var tidigare skördar. Jag är varken meteorolog eller agronom, men kan tänka mig att minsta förändring i något av förhållandena renderar ett kaffe med annan smakprofil, om än liknande karaktär. Eller skillnader i processningen, t.ex. om torkningen tar en dag extra eller vad det nu kan vara. Så oavsett, skall vi nog se att testa de nya kaffena som charmen med vår hobby, men inte glömma de vi placerat i vår hall of fame som härliga minnen, ständigt vid vår imaginära sida. :)

/Fabian, idag aningen pompös
 

svartvest

Well-known member
Visst är det roligt med nya kaffepåsar..inte för det. Men jag tycker det skulle vara en upplevelse att få öppna en påse och prova igen.
Jag har tappat namnet på J&N som hade fått 99 av 100 poäng av rostare i USA. Sagolikt gott och jag skulle tveklöst köpa den igen.

Sedan har jag mina funderingar kring det långsiktiga arbetet för kaffebönder. Nu säljer vi "PAPA POPO"kaffe vad händer med med "PAPPA POPO" nästa år?? Är då hans glans i solen över? Han fick kred men sedan är det kört?

Vi talar gärna om rättvisa och gör besök på plantager men hur blir det långsiktigt?
Har vi någon kaffeinköpare bland oss??
 

FabianP

Well-known member
Sedan har jag mina funderingar kring det långsiktiga arbetet för kaffebönder. Nu säljer vi "PAPA POPO"kaffe vad händer med med "PAPPA POPO" nästa år?? Är då hans glans i solen över? Han fick kred men sedan är det kört?

Vi talar gärna om rättvisa och gör besök på plantager men hur blir det långsiktigt?
Har vi någon kaffeinköpare bland oss??

Det är en helt annan diskussion, kan jag tycka, men snarare viktigare. Ett kort svar är nog att om toppkaffet var ett resultat av kvalitetsmedveten odling, då tror jag att den cred ett års uppmärksamhet ger spiller över på nästkommande skördar, som om de fortfarande är bra antagligen kommer handlas till premium. Det blir precis som vilket varumärkesbyggande som helst, fast förhoppningsvis med en bra produkt i grunden. Om det var ett lyckoskott ett år, får vi hoppas att de har fått in kapital till att få bättre struktur :)

Här behövs någon med kunskap i frågan för att bringa klarhet, helt klart!

/Fabian
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp