Gaggia Baby Class eller Baby Twin?

gaggia

Member
Nu får det vara nog med fulkaffe!

Jag har bestämt mig för att köpa en halvautomatisk espressomaskin, och kommit att fastna för Gaggia.

Jag väljer mellan dessa två modeller:

http://www.gaggia.com/macchine-da-caffe.asp?macchine-per-espresso-manuali_94_New-Baby-Class

http://www.gaggia.com/macchine-da-caffe.asp?macchine-per-espresso-manuali_92_New-Baby-Twin

Jag förstår den tekniska skillnaden modellerna emellan, men det jag undrar är hur stor skillnad de gör i praktiken.

Skulle någon av er erfarna finkaffemakara berätta ungefär hur mycket jag kommer att åndra mig om jag väljer den ena eller den andra?

Stort tack!
 

gabriel b

Well-known member
Jag har Baby Class och är nöjd med den. Skillnaden mellan den och Twin är att med Twin kan du börja ånga mjölk direkt efter att du bryggt kaffet. Men Baby Class måste du vänta tills kokaren uppnått rätt temperatur innan du börjar ånga. (Samt att invänta att den svalnat innan du börjar brygga nästa kopp kaffe).
 

idea

Well-known member
Jag har visserligen ingen erfarenhet av Gaggia men på en Isomac Giada kändes det som en evig tid. Dvs kanske någon minut och skall man göra fler än två kaffe så blir det alldeles för lång tid för att vara praktiskt. Det tog inte lång tid innan jag bytte upp mig till en "riktig" maskin som kunde både producera kaffe och ånga samtidigt. Så har du ekonomin så är det inget egentligt val, gå på en Baby Twin.
 

EspressoChristian

Well-known member
Hej,

Råd nummer ett är att inte köpa nytt utan att köpa någon lätt begagnad maskin.

Råd nummer två som jag ger baserat på min egna erfarenhet av Gaggias Baby Class D är att du hellre borde köpa en Rancilio Silvia i samma prisklass.

Gaggias instegmaskiner har en väldigt liten aluminiumkokare som gör det svårt att få tempstabilitet och om du skall skumma mjölk blir detta ganska svårt.

Dessutom så glöm inte att du behöver en riktig kvarn för att få ut ett bra kaffe ur din maskin.

Om du tittar på köp och sälj här i forumet så dyker det titt som tätt upp hela paket med både maskin och kvarn till bra pris. Oftast pedant skött etc.
 

Gringubben

Well-known member
Njaä.
Så här är det. Alla Gaggia måste nästan moddas med Ranciliorör för att få till skumningen.
Ett par tre hundra spänn.
Sedan tror jag du kollar mycket på designen också och då är ju båda alternativen rätt snygga, men det är mycket plast i dem.
Baby Twin kan skumma omedelbart som någon sa, men har elektronik som kan paja om du har otur.
Baby Class är nog egentligen bara en snyggare Classic.
 

Gringubben

Well-known member
Om designen inte är viktig är det bättre att satsa på Classic, eller Rancilio Silvia. De är mer gedigna i kvaliten även om designen är ful.
Men beggat är klokt.
Jag hade själv Baby Twin förut, men när kretskortet pajade andra gången ledsnade jag och köpte en Classic.
Baby Twinen är både snyggare och mer lättjobbad med vattenpåfyllning, rengöring, mm, men kvaliten fick avgöra.
Classicen har tjock rostfri plåt i chassit och vanliga vippströmbrytare i stället för touch.
 

Gringubben

Well-known member
Men som någon sa är kvarnen och kvaliten på bönorna viktigare än maskinen, Jag har fått till vettiga extraktioner ur en De Longhi som brukar gå för trehundra spänn på blocket.
 

gabriel b

Well-known member
Kolla blocket efter tillbehör till Gaggia. Jag leta efter ett extra portafiter och fick med en "trasig" gaggia Baby Class på köpet för totalt 250kr. Bytta 7-8 packningar, slang och skrubba rent hela invändigt med en tandborste. Nu funkar den kanon för min del. Dock så släpper droppskålen färg och nu är jag ute efter en ny sådan...

Skulle kunna tänka mig en Classic istället pga att den är helt rostfri.
 

gaggia

Member
Tack för alla goda råd!

Keep 'em coming!

Speciellt att kolla på begagnat och att spana in den mindre sexiga men robustare Gaggia Classic verkar som no-brainers nu när jag tänker på det :)
 

Gringubben

Well-known member
Det är nog den eller Silvian som funkar bäst som insteg, även med tanke på andrahandsvärdet. Annars måste du upp i kommersiell maskin eller en apdyr hemmavariant.
Funkar iofs med levamaskin också, typ La Pavoni.
Men kvarnen, kvarnen.........
 

puttec

Well-known member
jag har vänner som har båda modellerna! Och de är nöjda med hänsyn till en liten kokares begränsningar! Så det tror jag att du blir oxå!
Men som flera redan påpekat. Kvarnen, glöm inte kvarnen
 

Peo

New member
Hmm... jag har kört en Giada i sex år nu, utan att ägna den någon större omsorg. Några avkalkningar + att jag har rensat stålfiltret då och då. Det droppar lite och pyser vid sidan när jag skummar mjölk, och jag får ta i för att det ska bli tätt när kaffet bryggs. Det blir fortfarande riktigt bra kaffe, crema och helt ok mjölkskum, men det är dags att uppgradera. Jag funderade på en ny Giada eller kanske en Maverick eller Gaggia Twin, men efter att ha läst den här tråden bestämmer jag mig för en Rancilio Silvia. Tack för det.
.peo
 

gaggia

Member
Tack än en gång för alla bra tips!

Jag tittade på en del begagnade alternativ och klämde/kände på Baby-seriens olika modeller, men till slut blev det en Gaggia Classic från Tyskland för 2 600:- inkl. DHL.

Jag är mycket nöjd :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp