Värmehållande engångsmuggar

joerlo

New member
Vi är 4st som går Tekniklinjen på gymnasiet och vi håller just nu på med ett projektarbete. Det går ut på att komma på en ide och genomföra en marknadsundersökning.
Vår ide är att konstruera en engångskaffekopp, av den typ som man får på espresso house när man köper en kaffe att ta med, men att den kan behålla värmen mycket längre än en vanlig engångskopp. Vårt mål är att muggen ska vara så billig att producera att den kan ersätta den nuvarande utan att ta extra betalt för den.

Innan vi börjar vill vi dock veta om det finns intresse för denna produkt. Därför skulle vi vara väldigt tacksamma om ni kunde svara på några frågor.

1. Upplever du det som ett problem att din köpta kaffe svalnar för fort?

2. Skulle du köpa färre kaffe på vintern om muggen var sval?

Mvh Johan
 
M

Medlem14302

Guest
Mitt svar:

1. Tvärtom, det tar alltid för lång tid innan kaffet har en bra dryckestemperatur. När en person beställer en kopp kaffe så är det för att denna är sugen på en kopp kaffe just nu, inte om 20 minuter när värmen inte skadar fysiskt eller förstör smaksinnet via en svedning av tunga samt gom. Egentligen är konsumenten sugen på kaffet långt innan den mottager koppen. Man blir sugen, letar reda på en kaffeförsäljning, ställer sig i kö, beställer, väntar, betalar och sedan måste vänta ytterligare på rätt temperatur. Gör ett beteende flöde / analys.

2. Nej. Är det väldigt kallt ute har du vantar / handskar på dig. Mestadelen av kaffeförsäljningen i Sverige sker inomhus. Om du tar med dig kaffet ut använder nog de flesta sina vantar / handskar. Aldrig köpt eller hört att någon köpt en kaffe helt eller delvis av den faktor att det skulle fungera som en värmekälla för handen, däremot som en värmekälla för kroppen när man dricker något varmt.

Hoppas det hjälper.
 

osks

Well-known member
Jag tycker DC sammanfattade det bra. Jag kan tillägga att jag tycker att engångsmuggar kan vara för varma för att hålla i handen ibland, men temperaturen på drycken har jag aldrig upplevt vara för låg (utan oftare för varm).
 

martink78

Well-known member
Kan bara instämma med DC, det man vill ha är en mugg som kyler kaffet till lagom temperatur och sedan håller den där. Men det är kanske en lite väl stor utmaning...
 

Molarin

Well-known member
En isolerad mugg med någon form av avkylande fontän kanske? Man trycker upp en mun kaffe i locket, väntar 5 sek på att det kyls till lagom temp.


Tadaa!
 

Martin N

Active member
Jag håller med föregående talare. Och kan passa på att visa lösningen på att kaffet är för varmt. Man vill ju sänka temperaturen snabbt för att sedan behålla den vid bra drickstemperatur, bästa sättet att göra detta på är att kyla med ett medium som har en fasövergång vid rätt drickstemperatur (något som smälter/stelnar vid ca 60 C). När kaffet smälter mediet sjunker temperaturen hastigt, energin lagras i det smälta mediet och överförs till kaffet när mediet börjar stelna.

Jag försökte bygga in detta i en mugg med dubbelvägg förra vintern men orkade inte jobba igenom det ordentligt, samt att det redan finns patent på termomuggar med samma funktionalitet. Jag blev däremot mycket glad när jag stötte på ett kickstarterprojekt som löst problemet på ett lite enklare sätt:
http://www.joulies.com/
 

joerlo

New member
Tack så mycket för alla tips och idéer. Det har varit till stor hjälp!

Mvh Filip

Edit: Vi har nu bestämt oss för att gå ifrån engångsmuggarna och istället skapa en kaffekopp som gör så att kaffe svalnar snabbare och sedan håller den perfekta temperaturen längre. Den kommer att fungera på samma sätt som joulies(se inlägget ovan). Vi hoppas det kommer fungera bra och att det kommer finnas en efterfrågan. Vi kommer att uppdatera med info här när tid finns.

Mvh Johan
 
Senast ändrad:

joerlo

New member
Vi har nu bestämt oss för att tillverka en porslinsmugg som kyler ner kaffe till sin optimala temperatur(57-63 grader Celcius) och sedan håller kvar temperaturen där under en betydligt längre tid än vanliga porslinskoppar. Detta genom ett material som kallas PCM. PCM använder en fasövergång för att kyla ner kaffet snabbt och sedan hålla det varmt.

Vi skulle uppskatta om ni kunde fylla i vår enkät om behovet av en sådan här engångsmugg. Den smarta kaffekoppen - Marknadsundersökning
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp