Robur vs Versalab ???

Novisen

Well-known member
Hej....
Skulle uppskatta att Ni som har erfarenhet av ovanstående kvarnar skulle berätta positiva och negativa sidor........
Går lite i uppgraderings tankar och gillar tanken med Versalab att man kan väga varje kopp och kan "skifta" böner så lätt men utlåtanden på nätet är både bra och dåliga....fin malning med byggkvaliten sådär ???
Robur är ju en super kvarn men det står väl trots allt lite kvar efter varje shots :unsure:

Mvh Anders
 

Mayhem

Well-known member
Du har ju en Elektra, då är det ju såklart en Nino du skall ha! Det enda jag vet om M3 och Robur är tyvärr andrahandsinformation men är mycket nöjd med min Nino. Skulle gärna ha en M3 som komplement men inte som min enda kvarn, att manuellt väga bönor och så är kanon om man vill verkligen vill experimentera och få fram olika smaker men det skulle kännas väldigt omständigt när man har ett halvdussin personer vid bordet hemma som väntar på kaffe efter maten.
 
Senast ändrad:

Novisen

Well-known member
Du har ju en Elektra, då är det ju såklart en Nino du skall ha! Det enda jag vet om M3 och Robur är tyvärr andrahandsinformation men är mycket nöjd med min Nino. Skulle gärna ha en M3 som komplement men inte som min enda kvarn, att manuellt väga bönor och så är kanon om man vill verkligen vill experimentera och få fram olika smaker men det skulle kännas väldigt omständigt när man har ett halvdussin personer vid bordet hemma som väntar på kaffe efter maten.

Hmmm......visst ja Ninon finns ju också...har nog hört någon snutt på youtube med en Nino men den lät väldigt "ringande" ungefär som man samplade ljudet från en gammal kassaapparat men det är kanske bara inspelningen ????
Hade varit trevligt om Du hade lagt upp en lite video...;))))
 
Senast ändrad:

Novisen

Well-known member
Du har ju en Elektra, då är det ju såklart en Nino du skall ha! Det enda jag vet om M3 och Robur är tyvärr andrahandsinformation men är mycket nöjd med min Nino. Skulle gärna ha en M3 som komplement men inte som min enda kvarn, att manuellt väga bönor och så är kanon om man vill verkligen vill experimentera och få fram olika smaker men det skulle kännas väldigt omständigt när man har ett halvdussin personer vid bordet hemma som väntar på kaffe efter maten.

Och har man sedan lite folk så är det nog lite bökigare med Versalaben.......tyvärr finns det nog ingen kvarn som täcker alla behov så då får det bli båda två men det beslutet är vi nog inte två om här hemma...;)))
 

Mayhem

Well-known member
har nog hört någon snutt på youtube med en Nino men den lät väldigt "ringande" ungefär som man samplade ljudet från en gammal kassaapparat men det är kanske bara inspelningen ????
Ja man kan nog säga att kvarnen har lite av ett ringande ljud, vilket mest märks när motorn precis varvat ner. Men jag vet inte riktigt om det verkligen är kvarnen som har det ljudet eller om det kommer från allt annat på samma bänk som vibrerar när kvarnen är igång...

Vart köpte du din Nino och hur mycket fick du ge ???
Jag köpte av en privatperson här i Sverige som av någon anledning hade köpt hem en extra utöver den han skulle ha själv. (Kanske var det någon annan som skulle ha den men hoppade av köpet, eller så fick han kraftig rabatt vid köp av två?) Jag betalade 16250:- vilket vad jag minns var aningen billigare än vad den då kostade på de italienska siterna.
 

Novisen

Well-known member
Ja man kan nog säga att kvarnen har lite av ett ringande ljud, vilket mest märks när motorn precis varvat ner. Men jag vet inte riktigt om det verkligen är kvarnen som har det ljudet eller om det kommer från allt annat på samma bänk som vibrerar när kvarnen är igång...


Jag köpte av en privatperson här i Sverige som av någon anledning hade köpt hem en extra utöver den han skulle ha själv. (Kanske var det någon annan som skulle ha den men hoppade av köpet, eller så fick han kraftig rabatt vid köp av två?) Jag betalade 16250:- vilket vad jag minns var aningen billigare än vad den då kostade på de italienska siterna.

Hej igen.....coffeeitalia.co.uk har Nino till salu för runt 16300 Sek undrar hur det är att handla av dem och om det finns fler ställen ???
Min granne jobbar i och för sig i Italien ibland kanske det är billigare om han skulle plocka med sig en hem......Hmmmm lite funderingar...
Men Ninon är helt klart en aspirant till min köksbänk.....väldigt fin...;))))
 

osks

Well-known member
Har du tittat nånting på Compak K-10?

Jag går själv i uppgraderingstankar, så det är därför jag är nyfiken.
 

svartvest

Well-known member
Alla är bra kvarnar.

Nino snyggast. Verkar har en bra lutning från malskivorna, kaffet rinner ner..
K 30,rolig form, Verkligen utbredd och reserv delar finns.

Vilken än man väljer så har du en bra, snabb kvarn, nytt kaffe direktmalt i portafiltret.
 

osks

Well-known member
Du tänker på K10 Fresh ??? Hmmm är det någon som har den eller testat den ????

Jag tänkte nog främst på K10 Pro Barista (f.d. "WBC"), men även Fresh. Verkar vara väldigt få som har testat K10 Fresh.

Jag är själv lite kluven till doser vs utan doser. Först var jag helt övertygad att jag ville ha utan doser, men jag är inte lika säker på det längre. På t.ex. Home Barista verkar många väldigt förtjusta i K10 Pro Barista om man kör med single-dosing, för det är lätt att få väldigt lite spill.

Sen är K10 Pro Barista betydligt billigare än K10 Fresh, Elektra Nino och Robur, utan att vara sämre. Det skiljer ju inte så himla mycket mellan dom egentligen, och som svartvest säger så är alla riktigt bra kvarnar så det handlar nog mest om att känna sig nöjd med valet.
 

svartvest

Well-known member
När jag började med ett sjukligt kaffeintresse så var det dosator som var lite mer och bättre. När direktmalande kvarnar kom så tycker jag att de har slagit bort dosatorkvarnarna från banan...

Nackdel med dosator är att det samlas kafferester, har du café så spelar detta inte någon roll, men med direktmalande så slipper man detta.

Min erfarenhet av att byta från en Amfin till K30 är stabiliteten att det kommer exakt lika mycket varje gång. Det och att mala ett till en kopp går på några sekunder. Har serverat 40 gäster under en kväll och då är snabbkvarn ett måste.

För espressokvarn är direkmalande det bästa och enklaste.

En fundering som jag har fått är om man skulle istället har typ 3 mindre kvarnar.
En kvarn med ett fruktigt morgonkaffe för espresso.
Sedan en kvarn så frun kan göra en presskanna själv.
Och en kvarn med aftonkaffet...;)
Så jag får väl bygga ut köket först...
En skön helg till er alla!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp